|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Textrovert
|
![]() Sv: "Sjette sans"
Ja, nettopp. Det er slik jeg tenker. Jeg tror bare at forskjellen på deg og meg er at du i utgangspunktet tror litt mindre på dette enn meg, men at vi ellers har den samme innstillingen til temaet.
![]() |
#22 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Sjette sans"Ånd er det nervesystemet ditt gjør, og hvis man synes det er "kjedelig" så er det fordi man egentlig ikke har tenkt noe særlig over saken. Litt som en mobiltelefon er kjedeligere enn ESP bare fordi man tror man vet hvordan den virker. En munk på 1500-tallet hadde imidlertid blitt mer imponert over hvordan vi gjør tanker om til lyd og lyd om til usynlig lys som sendes opp i himmelen og ned igjen fortere enn en tanke kan forme seg i hodet enn over mumlende snåsamenn som i løpet av 500 år ikke har klart å overbevise en statistiker om at de har rett oftere enn tilfeldighetene skulle tilsi.
![]() |
![]() |
#23 |
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#24 |
flisespikker
|
For ikke å snakke om hvor imponerende det er at vi gjør tanker om til lydbølger, som forplanter seg gjennom luften og får andres indre øre-organer til å vibrere på en så presis måte at de får de samme tankene inn i sitt hode.
![]() |
#26 |
I menneskeham
Jepp. En kosmolog som får en øl og ti minutter til å fortelle alt h*n vet om strengteori og relativistisk tid får bøker om astralplanet til å virke like fantasiløse som å lese telefonkatalogen. Og det uten å ty til meningsløst kvante-vissvass (selv om kvanter gjerne er involvert, men bare der det betyr noe virkelig). Vil du føle at du er i ett med naturen? Biologien forteller deg at det nettopp er det du er.
![]() |
![]() |
#27 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Sjette sans"Jeg tror at det finnes mennesker som kan heale, og at det finnes lurendreiere.
![]() |
#28 |
Twinsouls
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Sjette sans"Jeg vet, mine livs erfaringer har gjort det sånn.
![]() |
#29 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: "Sjette sans"Jeg er blitt mer og mer skeptisk med årene, men nekter å avfeie alt som bullshit, for jeg kan faktisk ikke vite om mye av det stemmer eller ikke. Jeg synes det er bedre å ha et åpent sinn enn å bare avfeie alt.
![]() |
#30 |
I menneskeham
Noen erfaringer du vil dele?
Blir det det? I forhold til når da?
Det tror jeg absolutt ikke du er. Intelligente mennesker tror like (minst!) mye rart som mindre smarte fordi de er desto mer kreative til å finne på ting å tro på, og deretter finne forklaringer som lar dem fortsette å tro det de ønsker å tro.
![]() |
![]() |
#31 |
Ustabil
|
![]() Sv: "Sjette sans"Det er dette jeg ikke forstår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Twinsouls
Har diskutert dette før her inne med deg og andre *leter*
![]() |
#33 |
flisespikker
|
![]() Sv: "Sjette sans"Jeg synes det er ganske liten likhet mellom det å nekte å gå med påat jorden er rund fordi det er ukristelig, og å si at man er skeptisk til ting som ikke kan demonstreres eller etterprøves på vitenskapelig vis, bina. De som kom med høygaflene i middelalderen var neppe så veldig interessert i vitenskapelig etterprøvbarhet - snarere tvert imot.
![]() |
#34 |
Twinsouls
http://www.foreldreportalen.no/forum...larsynt&page=8 Her har jeg svart deg før ulvefar.
![]() |
#35 |
I menneskeham
Det jeg ikke forstår er at enkle, høflige, spørsmål får enkelte "troende" til å gå i snurt defensivposisjon. Hvis du tror på noe mener du det er virkelig, ikke sant? Så gitt at vi lever i samme virkelighet så ville det være like respektløst av meg å ignorere at du tror det som det ville være dumt av meg å tro deg uten å spørre om det du tror på henger på greip.
Enkelt spørsmål. Det er de som ikke kan kommunisere med dem og likevel TROR på de som kan, uten å stille kritiske spørsmål for å finne ut om det bare er noe de finner på eller innbiller seg.
Tja, men hvordan det nå er med den saken så gikk de fra å være skrøner til å bli anerkjent fordi folk stilte de ekle, kritiske spørsmålene og fikk svar på dem! Ikke fordi alle holdt tyst og lot være å spørre fordi tenk om de som trodde røntgenstråling kunne helbrede kreft ble lei seg om man spurte hvordan dette kunne ha seg!
Ja, og noe vil ikke bli anerkjent fordi det er reinspikket vås og misforståelser. Igjen, man skiller ikke klinten fra spelten ved å tro uten å stille spørsmål.
Nei, solhatt er anerkjent utenfor alternativ-universet fordi det faktisk later til å ha en påviselig virkning som ikke avhenger av at du tror på den først.
Ja, selvsagt. Hvor dumme, fantasiløse og sneversynte tror du forskere er egentlig? Hvis du ikke kan designe et eksperiment for å teste dette får du ikke jobb hos meg i alle fall!
Nei, og det at man tror noen tar feil betyr ikke en gang at man tror de lyver. Selv ærlige, gode, velmenende mennesker kan ta rav ruskende feil. Så hvorfor i alle dager skal man ikke kunne stille spørsmål?
![]() |
![]() |
#37 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: "Sjette sans"Passiaren mellom Ulvefar og Bina er, etter min mening, veldig beskrivende for den store kulturforskjellen det er mellom newagere og vitenskapsfolk.
![]() |
#38 |
I menneskeham
![]() Sv: "Sjette sans"Om noen hadde en sjette sans og kunne kommunisere med ånder som fortalte dem hvem som hadde begått drap (ikke tilfeldig eksempel), og de kunne oppklare drap oftere enn politiet, ville vi jo hatt en bekreftelse på at det var noen som hadde en slik evne. Det ville vært fantastisk nyttig (og etisk/filosofisk verdensomveltende).
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 19-10-09 kl 16:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Ustabil
|
![]() Sv: "Sjette sans"Hvis jeg på noen måte har uttrykt at man ikke skal stille spørsmål, så må jeg korrigere meg selv. Jeg har aldri ment at man ikke skal stille spørsmål. Tvert i mot, jeg er helt enig med Ulvefar i at det er spørsmålene som avgjør humbug og vitenskap, og det er spørsmålene som kan gjøre tro om til fakta.
Det samme gjenspeiler seg når det kommer til religion. Noen føler alltid trang til å fortelle at dette nok er uselvstendige, kunnskapsløse mennesker som har behov for noe å tro på. Eller de avfeier det hele som "tull og fanterier", eller eventyr. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
flisespikker
|
Jeg er enig i at mye av det som kalles "alternativt" hører med under religion, og bør behandles som det. Og jeg mener også absolutt at det er meningsløst å prøve å motbevise religion ved hjelp av vitenskap. Men når det gjelder alternativ medisin, for eksempel, så er det veldig mange av tilhengerne som selv mener at dette er medisin, at dette er noe som fungerer like bra som medisin og vitenskap, på akkurat de samme områdene. Ganske mange religiøse mener at religionen handler om noe annet enn det vitenskapen gjør, og da er det ingen nødvendig konflikt mellom de to områdene. Det er både dumt og respektløst (og bortkastet) å prøve å motbevise Guds eksistens eller bevise at bibelske undere ikke kan ha skjedd slik det står i boken.
![]() |
|
|