Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Skille mellom kvinner og menn basert på fødsesnummer i Excelark?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-09, 15:05   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skille mellom kvinner og menn basert på fødsesnummer i Excelark?

Følgende problem må da kunne la seg løse i Execel: Jeg har et par tusen linjer (personopplysninger) i et Excel-ark, der jeg ønsker å skille kvinner og menn. Jeg har personnummer for alle, og siden tredje sifferet i personnummer angir kjønn, bør jeg kunne bruke dette. (Partall= kvinner, oddetall=menn)

Altså: Hvordan får jeg skilt ut alle linjer i Excel-arket mitt der tredje siffer i personnummeret er 0,2,4,6,8 (eller 1,3,5,7,9, det spiller ingen rolle).

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 15:23   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skille mellom kvinner og menn basert på fødsesnummer i Excelark?

Det burde kunne gå ved hjelp av egendefinert liste, men jeg fikk det ikke helt til.

Gammel 19-10-09, 15:36   #3
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan jo sortere det på tredje siffer og så lage en kopi av databasen. I dete ene markerer du så først alle 2'ere og slette dem, så 4'ere og slette dem, så 6erne etc. I det andre gjør du det med oddetallene. Da har du en maskulin og en feminin database.

Ikke akkurat schtilig måte å gjøre det på, men skal det bare gjøres en gang og haster så er det ofte bare om å få det gjort... *enkel Excel*

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 15:40   #4
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Følgende problem må da kunne la seg løse i Execel: Jeg har et par tusen linjer (personopplysninger) i et Excel-ark, der jeg ønsker å skille kvinner og menn. Jeg har personnummer for alle, og siden tredje sifferet i personnummer angir kjønn, bør jeg kunne bruke dette. (Partall= kvinner, oddetall=menn)

Altså: Hvordan får jeg skilt ut alle linjer i Excel-arket mitt der tredje siffer i personnummeret er 0,2,4,6,8 (eller 1,3,5,7,9, det spiller ingen rolle).

Fort og gæli (FNR = fødselsnummer):
=IF((FLOOR(FNR/100,1))=(ODD(FLOOR(FNR/100, 1))), "mann", "kvinne")

OpenOffice har en funksjon som heter ISODD, men ikke Excel, ser det ut til(?)

Sist redigert av Chiffre : 19-10-09 kl 16:18. Årsak: Minor typo
Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 17:03   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tusen takk til hakkespettboken!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:24.