|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Synes du dette er frekt?Jeg kan ikke se at dette skulle være frekt i det hele tatt. Å spørre om ting, eller foreslå ting, er da ikke frekt. Frekt blir det først om man ikke takler et evt negativt svar.
![]() |
#62 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Synes du dette er frekt?Carrera, jeg har sittet lenge og tenkt frem og tilbake, og jeg forstår egentlig innerst inne, hvorfor dette er frekt.
![]() |
#63 |
flisespikker
|
![]() Sv: Synes du dette er frekt?
Som sagt så synes jeg det avhenger av hvordan man spør. Selve forespørselen er ikke frekk i seg selv, men man skal være ganske bevisst på hvordan man spør for å være sikker på at det ikke blir oppfattet som et ubehagelig press om å si ja. (Man kan mene så mye man vil at et spørsmål ikke burde bli oppfattet som et ubehagelig press, men faktum er at mange oppfatter et spørsmål om hjelp som et press, og at det kan føles ubehagelig. Og det må man ha med seg i bakhodet når man spør, synes jeg.) Problemet med å svare kategorisk nei på "er det frekt å stille et høflig spørsmål" er at det varierer kraftig hvordan folk spør, mens alle vil være helt sikre på at de selv stiller spørsmålet på en høflig måte.
![]() |
#64 |
L.F.C. supporter
|
Jeg er helt enig med deg, Skilpadda.
![]() |
#65 |
flisespikker
|
Jeg tror heller ikke mange spør ufint, for all del.
![]() |
#66 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Signerer denne. Jeg hadde nok også følt meg litt beklemt, samtidig som jeg hadde opplevd det som ganske urealistisk at jeg skulle dratt avgårde i andres bil. Dette hadde nok gjort mitt svar enklere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Synes du dette er frekt?Meg og min eksmann var også delt her, han ville helt klart sagt ja til et slikt tilbud, og det var også han som ønsket å spørre om dette. Men det ble til at han ikke spurte, siden jeg var såpass imot.
![]() |
#69 |
Bedreviter
|
Selvsagt kan det være frekt å spørre om ting, helt uavhengig av hvordan man takler et nei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Passiv
|
![]() Sv: Synes du dette er frekt?Mange spørsmål vil være frekke ja. For eksempel om man sier at "kan ikke dere da ta vår bil, ellers kommer ikke vårt barn seg dit?" Den hadde jeg blitt innmari sur for. |
![]() |
![]() |
#71 |
Bedreviter
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
L.F.C. supporter
|
Forstår godt hva du skriver her.
![]() |
#73 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Så bra at du nevnte dette, for her satte du ord på noe som jeg reagerte voldsomt på for ikke lenge siden, og ble skikkelig harm på noen vi kjenner relativt godt, fordi de ikke så problematikken ved å legge fram et spørsmål av slik art med barna til stede. Det endte opp med at jeg sa ja til noe jeg i utgangspunktet ville sagt nei til, og i tillegg ble jeg voldsomt irritert på personen. Jeg tok det derimot opp med vedkommende på en høflig og fin måte etterpå, men likevel så kjenner jeg i ettertid harme over dette. Jeg ble satt i en veldig ubehagelig situasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Passiv
|
![]() Sv: Synes du dette er frekt?Hadde du ikke blitt sur om noen bulket bilen din? |
![]() |
![]() |
#75 |
flisespikker
|
Nei, det er nettopp det.
![]() |
#76 |
L.F.C. supporter
|
Var det meg du spurte? Nei, jeg hadde ikke blitt sur. Fordi jeg tviler på at noen bulker med vilje. Og det nytter jo ikke mye å bli sur. Bilen blir ikke hel av den grunn.
![]() |
#77 |
Passiv
|
![]() Sv: Synes du dette er frekt?Vi er innmari forskjellige. |
![]() |
![]() |
#78 |
kan tilsettes alkohol
|
Du må aldri, aldri ta med bilen din til Knuthenborg, der geitene godt kan finne på å hoppe inn i bilen om døra står oppe og hestene er veldig nysgjerrig på om dørene kan åpnes.
![]() |
#79 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#80 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Oct 2009
![]() |
![]() Sv: Synes du dette er frekt?Om du kjenner dem relativt godt er det ikke *sylfrekt* hehe. Ellers vil jeg påstå at det er litt frekt ja... Folk har veldig vanskelig for å si nei om de får et sånt spørsmål, selv om de egentlig ikke vil. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|