Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Er det ord dere nylig har lært å skrive riktig, som har overrasket dere?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-09, 09:40   #61
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det ord dere nylig har lært å skrive riktig, som har overrasket dere?

Unbrako ...

Gammel 19-10-09, 09:46   #62
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Unbrako. Jeg kan bare ikke få meg til å godta at det skal være n og ikke m, men dette er vel en av de tingene man bare bør akseptere.
Kanskje noen skulle sendt en mail til IKEA og bedt de slutte med vranglære av det norske folk.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 09:53   #63
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg kan vel ikke akkurat si at jeg har lært noen ord som jeg tidligere skrev feil, eller som har overrasket meg. Jeg lærer jo nye ord nå og da, men da snakker vi nye ord som jeg ikke har lært meg å skrive feil.

I skriftlig språk har jeg generelt lite feil. Men muntlig har jeg en del ord jeg bruker feil. Enten uttaler feil, eller bruker feil ord på feil sted. Dette er for det meste en dialekt-ting, derfor gjentas ikke de samme feilene skriftlig. Det er tale-språket mitt som er merkelig noen ganger.

Forresten, når jeg tenker meg om, så har jeg en skriftlig greie jeg sliter litt med. Noe så banalt som bøying av sterke verb. I et annet innlegg nå nettopp skulle jeg bøye "å lønne" (i betydningen lønne seg), og jeg ble sterkt i tvil om det heter "har lønt seg" eller "har lønnet seg". (Jeg sjekket selvsagt ikke, og skrev "lønt", men vet ikke egentlig om det var riktig). Jeg vet ikke alltid om verb er sterke eller svake, og i muntlig språk har jeg veldig mange verb som bøyes svakt som skriftlig bøyes sterkt. Dette er nok årsaken til at jeg ofte blir i tvil.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 10:03   #64
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Forresten, når jeg tenker meg om, så har jeg en skriftlig greie jeg sliter litt med. Noe så banalt som bøying av sterke verb. I et annet innlegg nå nettopp skulle jeg bøye "å lønne" (i betydningen lønne seg), og jeg ble sterkt i tvil om det heter "har lønt seg" eller "har lønnet seg". (Jeg sjekket selvsagt ikke, og skrev "lønt", men vet ikke egentlig om det var riktig). Jeg vet ikke alltid om verb er sterke eller svake, og i muntlig språk har jeg veldig mange verb som bøyes svakt som skriftlig bøyes sterkt. Dette er nok årsaken til at jeg ofte blir i tvil.

Lønne er i alle fall utvilsomt et svakt verb. Begge bøyningene du nevner er gangbare.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 10:20   #65
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Lønne er i alle fall utvilsomt et svakt verb. Begge bøyningene du nevner er gangbare.

Godt å høre.

Ett eksempel jeg kom på hvor jeg muntlig bøyer svakt, er fortelle. Jeg sier "fortelle, forteller, fortelte, fortelt" (med trykk på "-telt", ikke FOR-telt som til campingvogn).

Og så sier jeg "å hive, hiver, hivde, har hivd". Dette er ord jeg vet skal ha sterk bøyning, men jeg blir av og til "tatt" på svak bøyning av verb jeg ikke visste om var sterke eller svake.

"Å lønne" var et sånt ord, som jeg ikke visste om var svakt eller sterkt, ei heller om jeg bøyde det riktig. Da har jeg altså lært noe i dag også.

Gammel 19-10-09, 10:30   #66
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Å lønne" var et sånt ord, som jeg ikke visste om var svakt eller sterkt, ei heller om jeg bøyde det riktig.

Jeg kan ikke helt skjønne hvordan det kunne være sterkt? Det kan da ikke være noen vokalendring der?

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 10:33   #67
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg kan ikke helt skjønne hvordan det kunne være sterkt? Det kan da ikke være noen vokalendring der?

"Du er så kroket i ord, du, sa prinsessa"

Hvem vet? Hvis noen kan si "hev" eller "heiv" i stedet for "hivde", så må gudene vite hva de kunne sagt i stedet for "lønt".

Som sagt, sterke verb er min svake side.

Gammel 19-10-09, 13:54   #68
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som sagt, sterke verb er min svake side.

Gammel 20-10-09, 05:21   #69
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Unbrako her og.
Og så får jeg ikke inn i skolten når det skal være æ og når det skal være e i ord som nærmere.

Gammel 20-10-09, 08:12   #70
Left
Passiv

Standard

Prøver også å skrive riktig, og setter pris på å bli spikket om jeg skriver feil.
Dessverre har jeg skrevet feil ja tror jeg Sikkert andre ord også, men i hvert fall dette. Man lærer så lenge man lever.

Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 08:39   #71
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva? Heter det unbrako? Med n?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 08:51   #72
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er veldig unbrakostolt for tida.

Gammel 20-10-09, 09:34   #73
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Unbrako kom som et "sjokk" på meg også.

Dessuten ble jeg paff for en 6-7 år siden da jeg innså at jeg hadde skrevet nysgjerrig feil siden jeg lærte å skrive. Jeg trodde at nysgjerrig skulle skrives "nyskjerrig".

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 23:53   #74
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg skrev og nyskjerrig helt frem til jeg begynte å henge på SG i 2006. Vi lærte det på skolen, jeg må ha hatt en utrolig dårlig norsklærer, for jeg har hatt flere slike ord.

Gammel 20-10-09, 23:57   #75
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For øvrig satt litt langt inne for en samskrivningsentusiast.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-09, 00:00   #76
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

For øvrig satt litt langt inne for en samskrivningsentusiast.

For øvrig ser fortsatt helt feil ut i mine øyne, til tross for at jeg vet det er riktig. For øvig/ forøvrig, ingen tvil om hva som er finest vel?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-09, 00:15   #77
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

hjælp hjernen min smelter eeeek:løper ut av tråden:

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-09, 07:14   #78
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At det heter unbrako- og ikke umbrakonøkkel, har jeg lært nå nylig, og er glad for å se det er fler med meg akkurat der.

Og når jeg så leste gjennom denne tråden, lærte jeg jammen meg at det heter projektor og ikke prosjektor jeg med.

Gammel 21-10-09, 08:49   #79
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Og så får jeg ikke inn i skolten når det skal være æ og når det skal være e i ord som nærmere.

Der har du meg og.

Original - jeg trodde i noe sånt som 32 år at det het orginal.
Pennal - her ville jeg foretrukket penal altså.

Gammel 21-10-09, 09:27   #80
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nylig og nylig. Jeg kan fortsatt ikke stave akkurat. Akuratt?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:32.