Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Et ord for ikke-religiøse faddere?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-09, 22:32   #21
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et ord for ikke-religiøse faddere?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Min feministmor ga meg moddere i stedet for faddere.

Da syns jeg modderator og fadderator gir litt mer høytidspreg ...

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 22:34   #22
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Da syns jeg modderator og fadderator gir litt mer høytidspreg ...

Esme og Torsk tar sikkert oppgaven.

Gammel 22-10-09, 22:57   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Hadde dere seremoni på rådhuset, forresten? Anbefalelsesverdig?

Ja, jeg syns det var veldig høytidelig og flott. HEF-koret er kjempeflinke, når Glitterbarnet hadde sin navnefest sang de en Knutsen & Ludvigsen-medley, og i vinter var jeg i en annen hvor de sang barnetv-jingler fra way back og frem til i dag. Det er oppe i festsalen i andre etasje, et nydelig rom.

Eneste jeg husker som vanskelig var å amme før vi gikk inn siden det ikke er noen steder å sette seg ned, og hvertfall ingen steder litt privat. Jeg endte opp med å sitte på dolokket.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 23:09   #24
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Godmor og godfar?

Gammel 22-10-09, 23:10   #25
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Gratulerer med barn!

Kanskje dere må bestemme dere for hvorfor dere skal ha faddere (om dere i tilfelle velger det ordet)? Om det er er for å utnevne utpeke noen personer som skal ha et bestemt ansvar? Eller en gest for å vise noen tillitten dere har til dem? Spleise noen inn i "omsorgsfamilien" rundt barnet? Fordi ritualet føles mer alvorlig og "ekte" ved å ha faddere? Fordi dere ønsker de skal vurderes m.h.t. omsorgsovertakelse av barnet i tilfelle dere går bort? Eller rett og slett fordi dere tenker det er fint for barn med hyggelige gavetanter, at det er noen utenfor som syns de er snusbedårende og tenker på å sende små gaver?

Godt mulig du for lengst har klarhet rundt dette. Og mulig det ikke betyr noe i din leting heller, i å finne riktig benevnelse. For meg var utnevnelse av faddere en lengsel etter å gjøre det til en stor og viktig dag, så barnet skulle vite jeg gjorde det jeg kunne for en bra start. Noe som er idiotisk, all den tid min erfaring er at de som er der (les: faddere) når ungen er nyfødt, ikke trenger være de som betyr noe for barnet i barndomsårene.

For min egen del fikk jeg vite hvem som var mine og min brors faddere som ungdom, og jeg må si jeg ble litt overrasket. Ikke at de falt gjennom, men jeg hadde ikke merket noe spesielt med dem heller. Min brors var faktisk ganske fraværende. Selv om foreldrene våre holder kontakten, hadde aldri vi barna noe spesielt bånd til dem. Det som teller for barnet er kanskje hvem som bringer kosen og tryggheten inn i barndommen? Ikke hvordan seremonien var da vi knapt var født. Men dette er en følelsesgreie, og føleleser skal man ta på alvor. Og jeg klarte ikke holde hodet klart da jeg sto i situasjonen. Det ble mer en oppgave som ble fordelt i familen. En familie som nå har en helt annen konstellasjon. Så der har jeg faktisk et råd, ikke bare babbel; ikke velg par!

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 23:45   #26
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Ser ikke helt poenget i å kopiere "religiøse" ritualer eller tradisjoner hvis man velger et annet alternativ.

Vi skal forplikte vennene våre til å sitte barnevakt og stille på besteforeldreslabberas i barnehagen og slikt, selvsagt. :slesk:

De må så gjerne ta del i den hedenske delen av oppdragelsen, sånn for å gjøre det til et motstykke til kristenvarianten.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:39.