|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
lykkelig
|
Bunad og tilknytningMellomste snuppa på snart ni år har plutselig innsett at hun ikke kommer til å ha bunad fra omtrent nå og frem til hun får en i komfirmasjonsgave. Barnet er dypt bekymret og planlegger allerede hvilken bunad hun ønsker seg aller mest som komfirmant. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bedreviter
|
Sv: Bunad og tilknytningJeg for min del ville nok begrenset utvalget til de stedene du nevner i andre avsnitt. Det er noe med å tenke langsiktig, og jeg gjetter på at snuppa di ikke kommer til å føle seg like knyttet til bunaden fra stebestemorens hjemsted når hun blir stor, som hun vil gjøre med en av de andre bunadene. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bunad og tilknytningJeg synes det viktigste er at man faar et plagg som man liker. Tilknytning er et pluss, men ikke noe absolutt kriterie for min del. Om en 14 aaring vet hva som er best for seg selv naar hun blir voksen, kan selvsagt diskuteres. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
Sv: Bunad og tilknytning
Jeg tror bare ikke at så veldig mange 14-åringer har samme smak når de er 14 som når de er 20, 30 eller 50, og derfor synes jeg for min del at tilknytning er et godt kriterium for valg av bunad. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
lurer
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bunad og tilknytningEnig med de første du nevner, og syns inngifte i familien ikke gir nok tilknytning til et område. For meg er tilknytning viktig når det kommer til bunad.
|
|
|
|
#6 |
|
lykkelig
|
Sv: Bunad og tilknytningNå er datteren min bare snart ni år, så mye kan endre seg innen hun må bestemme seg for bunad. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bunad og tilknytningJeg personlig synes man skal ha nær tilknytning til stedet man velger bunad fra, og synes derfor ikke den fra din stemors hjemplass blir helt riktig.
|
|
|
#9 |
|
lykkelig
|
Sv: Bunad og tilknytningJeg tipper egentlig at hun ender opp med å ville ha Jubileumsdrakten fra Oslo når hun nærmer seg komfirmasjonsalder. Evt. Vestfoldbunaden siden vi er mange andre i familien som har den. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bunad og tilknytningJeg er litt tvertimot, og syns at å velge bunad fra stedet til en kjær og nær bestemor er en fin og varm "gest" som vil gi gode assosiasjoner også når hun blir voksen. Blodsbånd eller ei.
|
|
|
#12 |
|
flisespikker
|
Sv: Bunad og tilknytningHvis "stebestemor" har vært bestemoren hennes hele livet, synes jeg ikke det spiller vesentlig rolle at hun "bare" er inngiftet. Det blir nesten som å si at adopterte barn ikke skulle ha "tilknytning" til sine foreldres eller besteforeldres hjemsted. Jeg synes "det man er vokst opp med" er poenget her, ikke biologisk slektskap.
|
|
|
#13 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Enig med deg.
|
|
|
|
#14 |
|
flisespikker
|
Sv: Bunad og tilknytningFor min del synes jeg familietilknytning til en bestemt bunad/drakt kan spille vel så stor rolle som om man selv er født på eller bor på et bestemt sted. Hvis mor eller bestemor (eller far eller bestefar, for guttenes del) har en bestemt bunad, så synes jeg den tilknytningen er viktig nok til at man bør kunne velge den bunaden selv, litt uavhengig av om man selv har personlig tilknytning til selve stedet den kommer fra. (Jeg synes f.eks. Poden gjerne kan få hardangerbunad når han blir stor, siden faren hans har det, noe han har siden hans mor har det, fordi hennes foreldre kommer derfra.)
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Bunad og tilknytningEnig med Poly og Skilpadda. Hvis denne stebestemoren har et nært forhold til dere skjønner jeg ikke problemet med å velge bunad fra der hun kommer fra. Bunad handler om noe kulturelt og hvis jeg føler nær familiær tilknytning til noen er det helt underordnet om en deler noen av de samme genene.
|
|
|
#17 |
|
Bedreviter
|
Det synes jeg også. Jeg har samme bunad som min mor, selv om den er fra et sted jeg aldri har bodd selv.
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Bunad og tilknytningJeg har en bunad med et mønster fra en bygd jeg aldri har bodd i selv, men hvor mye av slekta mi stammer fra. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Epikur
|
Sv: Bunad og tilknytningJeg ville skaffet meg/lånt det nye bunadleksikonet der det er veldig gode oversikter over de ulike variantene av forskjellige bunader. Særlig er Hedmark godt dekket, for redaktøren er fra Hedmark. Jeg har selv en blanding av Nord-Østersal og Sør-Østerdal og til sammen har du sikkert 6 ulike farger på stakk, 20 ulike vestvarianter, 4-5 ulike skjorter og en mengde sjal og forklær. Den nye Hedmarksbunaden (flatbygdene) er også full av ulike fargerike fine kombinasjoner. I tillegg har du Solør/Odal/Sørfylket, Trysil, Folldalen, Tolga, Marie Aaen, den gamle Hedmarksbunaden og Rutaliv-rondastakk. Det spørs jo helt hvor familien kommer fra.
|
|
|
#20 |
|
Epikur
|
Sv: Bunad og tilknytningInngifte er nært nok. Mener jeg. Min mann har Nordhordlandsbunad og tilknytning til området og siden vi er gift kan jeg ha Nordhordland og han ha østerdalsbunad.
|
![]() |
|
|