Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er det med disse helseteppene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-09, 22:37   #61
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er det med disse helseteppene?

Vi fikk beskjed på HS om å ikke ha teppe forran. Ikke som om jeg hadde tenkt på å gjøre det noen gang. Vi kjøpte vogn som kunne vendes, nettopp fordi vi skulle slippe det sol-problemet. Jeg har sett håndklær, pledd, regnjakker, teppe festet med klesklyper og mange, mange helsetepper. Sol, regn, oveskyet, whatever...

Jeg skjønner det ikke. Av og til har jeg hatt behov for å skjerme synet hans litt, men da har jeg sluppet myggnettingen litt ned (det handlet mest om at han ikke skulle se direkte på ansiktet meg, da ville han mest "prate" med meg) det holdt for hans tilfelle. Det er vel forskjell på unger, men det handler i mange tilfeller også av hva de er vant til. (Det at min sønn "trengte" den myggnettingen for å ikke se meg sånn helt klart, kom jo som en konsekvens av at jeg prøvde det et par ganger... og vips, det virka...Jeg har nok vennet ham til en og annen uvane...)

Men i det minste så skjønne jeg at å ta av ham litt varme ting når vi er innendørs.

Gammel 30-10-09, 22:47   #62
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøpte helseteppe kun for å ha over vogna i sommer. Mørk vogn med dårlig solskjerming blir mye svalere og greiere for en baby på rygg med et helseteppe som henger over kallesjen og litt nedover foran.

Jeg er selvsagt helt enig i at man ikke skal dekke til og hindre luft til ungen, men det er forskjell på å gjøre dette for å gi ungen ro til innsovning og å ha teppet som en konstant barriere mot omverdenen i håp om å hindre katter, bakterier, lys, lyd og luft i å nå vogna.

Gammel 30-10-09, 22:50   #63
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mulig mine helsetepper er rare, men de har altså langt større hull enn myggnettingen.
Og det kunne ikke falle meg inn i måneskinn å la en unge sove ute, uten myggnetting på vår, sommer og høst.
AT å ha masse klær på en unge på et kjøpe senter er dumt, burde alle forstå men at det skal være en sånn kollektiv dumping av helseteppe ( vi snakker om disse teppene med små hull i, ikke sant?) i alle sammenhenger blir kanskje litt.... BIM aktig

Det er bare et teppe....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 22:53   #64
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

ViVi kjøpte vogn som kunne vendes, nettopp fordi vi skulle slippe det sol-problemet.

Men noen unger vil ikke sitte vendt mot foreldrene. Minsten roet seg aldri i vogna før jeg satte ham vendt fra meg, da ble han rolig og trilleturene ble noe helt annet. Han er en veldig sosial unge som kjeder seg fort og trenger en haug med inntrykk hele tiden. Trynet mitt var tydeligvis for kjedelig. Så her måtte det teppe til.

Gammel 30-10-09, 22:57   #65
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men noen unger vil ikke sitte vendt mot foreldrene. Minsten roet seg aldri i vogna før jeg satte ham vendt fra meg, da ble han rolig og trilleturene ble noe helt annet. Han er en veldig sosial unge som kjeder seg fort og trenger en haug med inntrykk hele tiden. Trynet mitt var tydeligvis for kjedelig. Så her måtte det teppe til.

Men hvis det fungerer med et teppe som henger ned over kanten så bruk det med hevet hode! Jeg mener det ikke blir mye annerledes enn om man til Teutoniavogner kjøper en ekstra solskjerm som når lengre ned, eller bruker den innebygde på emmaljungavognene. Og jeg lover - en OTH-bag midtsommers kan være så bakovervendt den vil, sola steiker i ansiktet til ungen uansett.

Det kan ikke bli slik at helseteppe på kallesjen=dårligmor fordi det er ulurt å stenge ungen inne i et lufttett rom.

Gammel 30-10-09, 23:06   #66
Maki
Erfaren

Maki sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Jeg har ved et par anledninger hengt et helseteppe foran åpningen på vogna, pga sol. Jeg forsøkte å snu vogna for å unngå sola, men siden veien var så ujevn var det ekkelt å dra den etter meg. Jeg gikk nok slik en km eller så. *innrømmer*

Ellers er jeg veldig flink til å åpne, kle av og lette på både regntrekk og poser når jeg går inn. *stolt*

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 23:09   #67
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Mulig mine helsetepper er rare, men de har altså langt større hull enn myggnettingen.
Og det kunne ikke falle meg inn i måneskinn å la en unge sove ute, uten myggnetting på vår, sommer og høst.
AT å ha masse klær på en unge på et kjøpe senter er dumt, burde alle forstå men at det skal være en sånn kollektiv dumping av helseteppe ( vi snakker om disse teppene med små hull i, ikke sant?) i alle sammenhenger blir kanskje litt.... BIM aktig

Det er bare et teppe....

De har større hull enn myggnettingen ja, men så har de mye tykkere tråd mellom også, det er mye mindre hull/pr kvadratmeter. I alle fall på alle de vi har, litt mer hull på de GAMLE fra da jeg var baby, minimalt på de nyere, faktisk.

Og ja, Iset, det er forskjell på unger, men da hadde vi i alle fall muligheten, og trengte ikke snu ham mot sola, når situasjonen nå engang er sånn at vår sønn ikke synes mitt ansikt er kjedeligere enn et helseteppe. Til gjengjeld kan jeg snu ham bort fra meg når jeg går med sola i ryggen også da. Men, for all del, jeg har snakka med ei mor som bare MÅTTE ha ungen over i sportsvogn så han kunne sitte litt mer opp og vende ham bort fra seg, for han trengte det for å holde ut i vogna fra han var 3 mnd gammel...

Gammel 31-10-09, 09:11   #68
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det er bare et teppe....

Det er litt forskjell på tykkelsen på disse kanskje?

Gammel 31-10-09, 09:28   #69
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Og ja, Iset, det er forskjell på unger, men da hadde vi i alle fall muligheten, og trengte ikke snu ham mot sola, når situasjonen nå engang er sånn at vår sønn ikke synes mitt ansikt er kjedeligere enn et helseteppe. Til gjengjeld kan jeg snu ham bort fra meg når jeg går med sola i ryggen også da. Men, for all del, jeg har snakka med ei mor som bare MÅTTE ha ungen over i sportsvogn så han kunne sitte litt mer opp og vende ham bort fra seg, for han trengte det for å holde ut i vogna fra han var 3 mnd gammel...

Min unge var ca. 5 mndr gammel, faktisk. Og eldste var helt annerledes, så det er helt klart stor forskjell på barn selv om de har samme foreldre og samme oppvekst. Og min sønn synes ikke mitt ansikt er kjedeligere enn et helseteppe (nå må jeg kjempe for å holde meg saklig her), men mitt ansikt er kjedeligere enn alt som skjer rundt ham, teppet henges kun over vogna når han skal sove.
Noe som forresten aldri skjer lenger, han nekter å sove i vogna.

Gammel 31-10-09, 12:33   #70
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Det er litt forskjell på tykkelsen på disse kanskje?

Joda, men er det forskjell på luftgjennomstrømmningen?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 17:28   #71
Malama

Malama sin avatar

Standard

Min unge var ca. 5 mndr gammel, faktisk. Og eldste var helt annerledes, så det er helt klart stor forskjell på barn selv om de har samme foreldre og samme oppvekst. Og min sønn synes ikke mitt ansikt er kjedeligere enn et helseteppe (nå må jeg kjempe for å holde meg saklig her), men mitt ansikt er kjedeligere enn alt som skjer rundt ham, teppet henges kun over vogna når han skal sove.
Noe som forresten aldri skjer lenger, han nekter å sove i vogna.

Beklager at jeg ikke fikk skrevet resten av det jeg tenkte, sånn at det kanskje ble litt vansklig å holde seg for saklig, men guttungen våkna, og jeg ble nede så lenge at jeg glemte hele greia.

Altså, når den babyen på tre mnd "måtte" snus, så tenkte vi vårt begge vi som sto og hørte på, med våre to små babyer. Vi hadde allerede snakak nok med denne mora til å a fastslått at hun ikke var den skapreste skniven i skuffen. Selvsagt er det meget mulig at hennes barn ikke likte vogna, men at han måtte SITTE 3 mnd gammel, det er kanskje litt drøyt?

Min sønn er, heldigvis for meg, av dem som altså synes mitt ansikt er noe av det mest spennende å se på, derav at jeg hang ned myggnettingen, som ikke dekket utsynet, men gjorde meg litt "uklar" når han skulle sove i en periode. (Nå bare setter jeg ut vogna, trekker på myggnettingen, og går innigjen, heldig sånn) Vi lar ham av og til sitte slik at han ser fremover, men han foretrekker å se bakover. Da ser han mo, når han sitter, mye mer enn bare mitt ansikt da, han ser jo alt bak meg, og delvis til sidene, avhengig av om det regner, og vi snakker om det vi ser, dvs, det han ser. For oss fungerer dette utmerket. Jeg vet at unger er forskjellige. Men, SÅÅÅ forskjellige at den ungen måtte få sitte og se seg om, uten øyekontakt med mora, når han var 3 mnd?

Uansett, helsetepper har hull, men de jeg har, av to ulike typer, har i alle fall dårlig med luftgjennomstrømming likevel. For det er mye mer tråd, enn hull, for å si det sånn.

At du har det bare når han skal sovne, Iset, er jo en ting, men det er vel heller ikke det som er det verste, men det er dessverre mange som har det, tett rundt, godt festet, og det tas ikke bort om ungen har sovna (Jeg har møtt samme vogna på begynnelsen og slutten av vår trillerunde, vi gikk hver vår vei, og om ungen ikke hadde sovnet i løpet av den runden, kom den ikke til å sovne, teppe eller ei...) Men, for unger som synes mamma's ansikt er så gørrkjedleig å se på, så må vel det kunne funke grit ved sovetid da?

Gammel 31-10-09, 21:56   #72
Amic@
Tobarnsmor :)

Amic@ sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Da jeg fikk min sønn snakket helsesøster som var på hjemmebesøk rett etter fødsel om at teppe foran vogn var fy fy. Tanken hadde slått meg før det og tror ikke jeg noengang har lagt noe over vogna. Har aldri hatt behovet, når han sov lå han som regel "langt nede i vogna" og da er det minimalt med utsyn uansett. Og det er jo viktig med god sirkulasjon, mener at helsetepper også stenger mye for det jeg da.

Men må si at jeg ser jo innmari barnevogn gjenger i hovedstaden, og når det kommer 8 vogner på rad og rekke med teppe foran vogna, midt på sommeren, så reagerer jeg. Føler jo at det på en måte har blitt vanlig og noe man må gjøre. Sikker på at 80 prosent av alle i Oslo går med tepper jeg. En annen ting er jo også at man jo mister litt av innsyn til babyen, liker å ha god oversikt og følge med hele tiden når de sover jeg, og det klarer man jo ikke like godt når teppet dekker over.

Men dette er min mening, og skjønner jo at andre har sin mening...

Gammel 31-10-09, 23:01   #73
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker heller ikke parasoller, men siden folk her sikkert hadde sett stygt på meg om de traff meg med teppe over HALVE vogna, får jeg heller prøve. *dårlig selvtillit*

Men kjære vene, nå må du slutte å ta alt så personlig.
Vi snakker om å dekke til hele åpningen på en bag. Det er stor forskjell på det og å henge et teppe løst over kalesjen for å skjerme mot sol.
Type feste et dobbeltbrettet helseteppe med klesklyper eller enda bedre, myggnetting, rundt hele åpningen til bagen. Da er det ikke sirkulasjon i luften.

Gammel 31-10-09, 23:06   #74
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg tar slett ikke alt personlig, og jeg har ikke sagt at du mener noe annet enn det å dekke til hele åpningen. Det er da nok av folk som snakker om teppe på vogna i det hele tatt, så noen tenker nok helt klart "sitt" bare de ser et helseteppe på en kalesje.
Men ja, jeg burde drite i det og det skal jeg også.

Gammel 31-10-09, 23:09   #75
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tar slett ikke alt personlig, og jeg har ikke sagt at du mener noe annet enn det å dekke til hele åpningen. Det er da nok av folk som snakker om teppe på vogna i det hele tatt, så noen tenker nok helt klart "sitt" bare de ser et helseteppe på en kalesje.

Jeg har ikke sett en eneste her i tråden som skriver noe negativt om teppe over halve åpningen.

Gammel 31-10-09, 23:09   #76
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Du så så utrolig såra og vonbroten ut i det innlegget jeg siterte så jeg måtte bare.

Gammel 31-10-09, 23:10   #77
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Du så så utrolig såra og vonbroten ut i det innlegget jeg siterte så jeg måtte bare.

Ja og så måtte jeg jo presisere at det overhode ikke var det jeg mente i tilfellle du eller andre hadde misforstått.

Gammel 31-10-09, 23:13   #78
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg har ikke sett en eneste her i tråden som skriver noe negativt om teppe over halve åpningen.

Folk har skrevet ganske så generelt om tepper foran åpningen, og jeg går ut fra at mange sikkert synes det er grusomt med tepper foran i det hele tatt. Men folk får jo mene hva de vil.

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg var det.

Gammel 31-10-09, 23:45   #79
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Du er så søt når du er såra og vonbroten Iset. Neste gang jeg skal lage en tråd om noe som har sjokkert meg skal jeg presisere veldig i HI slik at det ikke er rom for å misforstå.

Gammel 01-11-09, 03:18   #80
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

ikke hadde hun ac i bilen heller.

Ring barnevernet. Umiddelbart.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:45.