Manipulasjon og barnefordeling
Det har kommet en ny bok om temaet manipulasjon. Alle nivåer og områder av manipulasjon forsåvidt, men det tar ikke så lang tid før artikkelen sirkler seg inn mot standardpåstandene - manipulasjon ved barnefordeling.
Jeg har lang erfaring med barnefordeling på min egen hjemmearena. Og enda lenger erfaring med å bli beskyldt for manipulasjon. Som for min del virker som om det er det man kaller det når "hun sier noe han ikke er enig i". Eller omvendt.
Min opplevelse er at det er mest kvinner man mener manipulerer. Stemmer dette?
Min mening er at de fleste kvinner som ikke kan fortelle bare helt vanlige historier, men som har opplevd noe utenom normalen, nærmest som en default beskyldes for manipulasjon og opplever å ikke tros på. Er du kvinne og har opplevd noe vanskelig så er det minst like sannsynlig at du lyver for å manipulere.
Menn derimot har ikke med seg arven fra Eva og hennes fruktkurv og tros oftere på det de sier. De må tas med buksa totalt på knærne om de skal avsløres i manipulasjon.
Min mening er også at det bør være temmelig enkelt for en kyndig person å avsløre om et barn er manipulert eller om det sier sannheten. Et manipulert barn vil ha sine svar på de spørsmålene man vil anta at kommer, men vil ikke kunne utbrodere noe det ikke egentlig har opplevd utover de opplysningene det har fått instrukser om. Dessuten så vil et barn som manipuleres til å si at det er bedre å bo hos den ene forelderen og hvor det andre er det som er tilfelle, nokså snart vise tydelig at det er noe galt med historien. Mener jeg.
Hva mener dere?
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3349917.ece
|