Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Parfymeforbud på offentlige kontorer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-09, 09:18   #1
Skvetten
Passiv

Standard

Parfymeforbud på offentlige kontorer?

Jeg er jo en av de som er såpass allergisk mot parfyme at det kan bli kritisk. Uansett er det slik at jeg får kraftige astmaanfall når jeg er i kontakt med ulike parfymer. Enten det er duftlys seksjonen på Ikea, eller jeg går forbi et parfymeri. Det er lenge siden jeg har vært inne på et parfymeri eller en såpebutikk, butikker som selger lys og sånne ting besøker jeg heller ikke fordi det gjør meg sy. Sånt er jo helt greit, det som ikke er greit er at jeg blir syk på offentlige kontorer.

Sitter jeg på venterommet til en lege, en tannlege, et sykehus eller hos NAV så vil jeg faktisk bli syk fordi det er såpass mye parfyme i luften. Dette er offentlige steder som jeg ikke kan velge bort og det er dermed jeg tenker at dette må jo gjelde flere enn meg. For det er mange kronisk lungesyke som reagerer på parfyme. Hvorfor er det så vanskelig å få et forbud på slike steder? Er det så banalt at mennesker ikke ønsker å ta hensyn til de som blir alvorlig syke av parfymeringen fordi det er så viktig for dem å lukte godt?

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 09:28   #2
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?

Jeg tror det er så enkelt at mange ikke kjenner til dette problemet Skvetten. Nå har jo du drevet en stor opplysningskampanje her inne, men det er nok et stykke å gå fortsatt.

Gammel 03-11-09, 09:30   #3
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror også det er mangel på kunnskap. Jeg lærer mye på FP, og dette med parfyme er en av tingene.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 09:31   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er rett og slett uvitenhet. Hverken mer eller mindre.

Gammel 03-11-09, 09:33   #5
Skvetten
Passiv

Standard

Det er faktisk sånn at mennesker blir sure når jeg sier fra. Sånt overrasker meg. Om jeg sier at jeg blir syk av at en parfymedame skal sitte ved siden av meg på bussen eller toget, vel så blir vedkommende sur og tramper videre. Dersom jeg ikke sier noe og gispende må be sjåføren stoppe etter noen minutter ser pinadø meg slike parfymerte mennesker surt på meg da også.

Når jeg sier fra på offentlige kontorer, til ansatte på disse kontorene, til sykepleiere og til kollegaer så blir det sett rart på. Selv etter at noen har sett et alvorlig anfall så fortsetter en del med parfymeringen.

mkj: Astma og allergiforeningen har lobbyert i denne saken lenge.

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 09:34   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uvitenhet, ja.

Jeg sluttet forøvrig helt med parfyme etter at en kollega fortalte meg at hun fikk migreneanfall av å sitte i møter med meg. Jeg har aldri brukt det siden.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 09:37   #7
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du er den første jeg vet om som reagerer såpass kraftig på parfyme. Og jeg hadde aldri tenkt over dette før jeg ble kjent med deg faktisk. Jeg vet at folk kan reagere på parfyme, men ikke i den grad du gjør. Eneste jeg har sett er at det på treningssenteret her oppfordres til å ikke bruke parfyme pga allergi.

Mange bruker vel parfyme i det daglige som en rutine, og når de skal innom offentlige kontorer så er det vel en del av dagen deres. De svipper innom. Jeg tror generelt det er vanskelig å få forståelse for noe som få kjenner til og har opplevd personlig eller med egne øyne. Dessverre.

Jeg glemte jo meg selv og hadde på parfyme den dagen jeg møtte deg. Jeg bruker ikke parfyme daglig, kun når jeg skal noe spesielt.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 09:38   #8
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror ikke folk tenker over det Skvetten.
Jeg tenker heller ikke over det selv om jeg også kan reagere på parfyme, men bare en brøkdel av hvordan du reagerer.
Det blir en vane det å ta på seg en dæsj med godlukt om morgenen.

Men det er fint at flere blir oppmerksom på problemet og tenker seg om et par ganger før man dynker seg i favorittduften.
Jeg tenkte ikke så mye over det før jeg ble veldig oppmerksom på det her på FP.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 09:38   #9
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg reagerer også på parfyme. Jeg blir ikke så dårlig som deg, Skvetten, men jeg får sterk hodepine, og kvalme når det er mye parfymelukt i et rom. Jeg bruker aldri parfyme selv.

Jeg tror også at det er mye uvitenhet der ute, og dessverre er de en del mennesker som reagerer med å bli sure og fornærmet når man tar det opp. Jeg synes også det er rart at folk ikke tar mere hensyn. De forstår nok ikke alvoret.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 09:41   #10
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan ikke se hvordan dette skal la seg gjennomføre i praksis.

Jeg bruker gjerne parfyme daglig. Ikke noen voldsomt tung og sterkt luktende, men sikkert nok til at en som er sterkt allergisk kan reagere på det. Og i løpet av en uke kan det godt hende at jeg har vært innom flere butikker, legekontor, apotek, stått i en heis, vært innom barnas skole, vært på møter - og alle disse stedene kan det potensielt være en allergisk person.

Det lar seg ikke gjøre å innføre parfymeforbud på offentlige kontorer. For selv om de ansatte der kan nektes å bruke parfyme, så kan jeg komme valsende inn. Eller noen andre som bruker parfyme, sterkt parfymert deodorant, bodyspray eller lignende. Eller noen som røyker har stått ute og røkt rett før de gikk inn, og kommer inn i lokalet.

Når vi som samfunn ikke har lykkes i å totalforby røyking, har jeg ingen tro på at vi skal greie å forby luktende kroppsprodukter.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 09:45   #11
Skvetten
Passiv

Standard

Det har da blitt innført et forbrud på offentlig sted når det kommer til røyking. Jeg vet også at det er en utopisk tanke at samfunnet skal bli parfymefritt men jeg tenker at det er et minimum at de som arbeider ved offentlige kontorer, er sykepleiere, lærere, leger og annet personell kan nektes å bruke parfyme. Bare det i seg selv ville jo lette noen situasjoner for en allergiker.

En ting er en voksen allergiker, men hva med barna. Dersom det var ditt lille barn som ble alvorlig syk av dette, hvordan hadde du da tenkt?

Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 09:47   #12
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det er forbudt å røyke inne de fleste steder, men om noen har røkt ute rett før de kom inn, så er jo det nesten like ille. Lærerne har et "røykehjørne" de stikker ut til når de må ta seg en blås. Barnehageansatte likeså. Utenfor gjerdet, selvsagt. Men de stinker jo når de kommer tilbake.

Det er dette jeg mener med at forbud er vanskelig.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 09:50   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forbud er vanskelig, ja - men det trengs noe salig til opplysningsarbeid og holdningsskapende arbeid. Parfyme er noe herk, enkelt og greit, jeg blir kvalm, kan reagere med depresjon, faktisk - og før i tiden kunne jeg få migrene om jeg var i kontakt med parfymerte kvinnfolk.

Og når jeg leser om barnehagene som bina nevner, takker jeg alt jeg har for at ungene mine har gått i barnehager hvor de ansatte har forbud mot å røyke i arbeidstiden. Jeg har heller aldri kjent det har luktet parfyme av noen av de ansatte, så jeg antar de har rettningslinjer rundt dette også.

Gammel 03-11-09, 09:50   #14
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er på linje med Skvetten her. Det burde være mulig å få parfymeforbud på offentlige plasser. Men hva med deodrant av typen roll on? Får du/andre kraftige reaksjoner på det også? Såpelukt? Noen såper er jo også parfyrmerte såvidt jeg vet.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 09:53   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Og når jeg leser om barnehagene som bina nevner, takker jeg alt jeg har for at ungene mine har gått i barnehager hvor de ansatte har forbud mot å røyke i arbeidstiden.

Finnes det slike barnehager altså? There IS a God.
Vi har en barnehage rett over huset, der står de ansatte og røyker rett utenfor gjerdet stort sett hele dagene. Jeg grøsser av tanken på at minsten er søkt inn der ... Folk som jobber med barn burde absolutt ikke få røyke i arbeidstiden overhodet.

Gammel 03-11-09, 09:54   #16
Marge

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Jeg kjenner flere som er sterkt allergisk mot parfyme, blant annet en som gikk i klassen min på sykepleien. Vi innførte parfymeforbud på skolen. Men det som overrasker meg er at det er såpass lite kunnskap om denne allergien blant helsepersonell. Da jeg var i praksis på intensiven reagerte jeg på at mange av sykepleierne luktet sterkt av parfyme. De jobber tross alt med svært syke pasienter, lungesyke, kreftsyke, døende, respiratorpasienter osv. og selv om de nødvendigvis ikke er allergisk så kan det jo være svært ubehagelig å bli stelt og pleid av en som oser parfyme. Ikke minst inne på oppvåkningen hvor mange er kvalme etter narkosen.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 09:55   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brynhild, her.

Jeg kjenner flere som er sterkt allergisk mot parfyme, blant annet en som gikk i klassen min på sykepleien. Vi innførte parfymeforbud på skolen. Men det som overrasker meg er at det er såpass lite kunnskap om denne allergien blant helsepersonell. Da jeg var i praksis på intensiven reagerte jeg på at mange av sykepleierne luktet sterkt av parfyme. De jobber tross alt med svært syke pasienter, lungesyke, kreftsyke, døende, respiratorpasienter osv. og selv om de nødvendigvis ikke er allergisk så kan det jo være svært ubehagelig å bli stelt og pleid av en som oser parfyme. Ikke minst inne på oppvåkningen hvor mange er kvalme etter narkosen.

Så rart, de burde jo kurses eller noe i dette her. Jeg er glad ingen dunstet parfyme da jeg våknet opp fra narkosen sist, kvalm og elendig.

Gammel 03-11-09, 10:11   #18
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg lærte å skjerpe meg i en annen tråd her inne hvor Skvetten fortalte om sin allergi.
Jeg vet dog ikke om det vil være gjennomførbart å forby parfyme ...
Et forbud mot røyking er jo pga skadevirkninger som rammer i mye større grad enn parfyme.
Jeg mener ikke å bagatellisere hvordan dette oppleves for deg, Skvetten, jeg tror bare det kan bli vanskelig å gjennomføre.

Gammel 03-11-09, 10:16   #19
Marge

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Så rart, de burde jo kurses eller noe i dette her. Jeg er glad ingen dunstet parfyme da jeg våknet opp fra narkosen sist, kvalm og elendig.

Vi har jo retningslinjer som sier at vi ikke skal gå med ringer, ha på sterk parfyme osv., men det syndes mye. Et annet sted jeg var i praksis var det flere av sykepleierne som sprayet seg med parfyme på vaktrommet når de kom på jobb. De visste til og med at en av kollegene var allergisk.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 10:19   #20
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brynhild, her.

Vi har jo retningslinjer som sier at vi ikke skal gå med ringer, ha på sterk parfyme osv., men det syndes mye. Et annet sted jeg var i praksis var det flere av sykepleierne som sprayet seg med parfyme på vaktrommet når de kom på jobb. De visste til og med at en av kollegene var allergisk.

Jeg var på gyn undersøkelse da jeg bodde i Sveits. Dama som utførte den undersøkelsen hadde de største ringene og tredde elegant hanskene utenpå før hun gjorde det hun skulle ...

Det var en digresjon ...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:18.