|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Har fått viljen sin
|
Å identifisere siktede i straffesakerJeg registrerer at media i flere saker den siste tiden har valgt å gå ut med navn og bilde på siktede i straffesaker. Eksempler er "lommemannen" og nå den 18-år gamle gutten som har tilstått drapet i Trøndelag. Jeg forstår ikke hvorfor det er nødvendig å gå ut med bilde og navn på denne måten, og lurer på om noen med bedre innblikk i medieverdenen kan opplyse meg om hvorfor det gjøres. Er det en allment akseptert ekstra-straff? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
ctrl+z
|
Sv: Å identifisere siktede i straffesakerDette er en et fenomen som kommer andre steder fra. I England har det for eksempel vært praktisert slik i flere år. Det er jo forskjell på avisene også, ikke alle velger å identifisere.
|
|
|
#3 |
|
villende
|
Sv: Å identifisere siktede i straffesakerJeg har faktisk reagert på dette selv. Når det gjelder Lommemannen antar jeg at begrunnelsen er at det er særskilt offentlig interesse i å vite hvem denne personen er, ikke minst siden gjentakelsesfaren nok må sies å være til stede i hans tilfelle. Jeg reagerer mer på at 18-åringen som drepte en 15-åring (og har innrømmet det) omtales ved navn. Jeg oppfatter det som et mulig brudd på Vær Varsom-plakatens 4.7. Problemet med disse bestemmelsene er at de kun er etiske retningslinjer og derfor ikke kan håndheves i rettsvesenet. Når en straffbar handling dessuten er innrømmet av den siktede vil en publikasjon av siktedes navn heller ikke være å anse som injurierende.
Jeg kan ikke se at det foreligger et berettiget informasjonsbehov når det kommer til drapsmannens navn i den sist omtalte saken. Det holder at hele bygda vet hvem han er, hele Norge trenger ikke vite det. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Å identifisere siktede i straffesakerJa jeg reagerer også ganske sterkt på å bli møtt med navn og bilde på den måten tabloidene gjør. I tillegg må det jo være en enorm ekstra belastning for pårørende og den siktede selv. Skal de ikke få lov å en gang legge det bak seg og starte på nytt uten at hele Norge er informert om hvem de er? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Å identifisere siktede i straffesakerI Lommemannsaker så var det uansett så mye som var kjent at det var bare tullete å ikke si navnet også, syns jeg.
|
|
|
#7 |
|
Glad
|
Sv: Å identifisere siktede i straffesakerJeg syns ikke det burde være lov pga belastningen for de pårørende. Imidlertid er saken med 18-åringen i et lite lokalsamfunn, og alle vet med tiden hvem det er snakk om. Hvorfor jeg trenger å vite det er en annen sak, det er meg revnende likegyldig.
|
![]() |
|
|