Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvilken kake må man ha til jul?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-09, 22:26   #1
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Hvilken kake må man ha til jul?

Delphiakake gidder jeg ikke, for den lager svigermor.
Men jeg syns at jeg må ha en kake i fryseren, jeg vet jo hvilken jeg egentlig ville hatt, og det er min mors suksesskake, men den har jeg aldri laget sjøl. Sånne engelse fruktkaker liker jeg ikke, og sjokoladekake har jeg allerede.
Så hvilken kake skal det da bli?

Gammel 07-11-09, 22:33   #2
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken kake må man ha til jul?

Peppermyntestenger.

Gammel 07-11-09, 22:34   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sarah Bernard. Jeg har bare laget dem en gang før, men de er tradisjon her nå.

Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 22:35   #4
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Kokosmakroner og kransekake.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 22:36   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal lage en Oreokake og en ostekake. Ostekake synes jeg er kjempegodt etter tunge julemiddager.

Gammel 07-11-09, 22:47   #6
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Kokosmakroner og kransekake.

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Peppermyntestenger.

Men det er småkaker. Nå tenke jeg på storkaken. Men Sarah-kaker... de er jo fantastisk gode, og venninna mi som prleier lage dem til meg, er i SOMALIA!

Oreokake, er det en sjokoladekake?

Gammel 07-11-09, 22:50   #7
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oreokake er kake med bunn av knuste Oreos, et lag med ostekrem, et lag med sjokolademousse, og pisket krem. Smaker fantastisk. Jeg har tatt utgangspunkt i denne oppskriften:

http://forum.nybaktmamma.com/oppskri...fa-til-306001/

Gammel 07-11-09, 22:50   #8
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Peppermyntestenger.

Oppskrift?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 22:50   #9
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

MIn svigermor lager Sarah Bernard som stor kake (altså i vanlig rund kakeform). Den er veldig, veldig god og ikke like klundrete å lage som de små kan være.

Ellers er det beste man kan få i seg i jula, med tanke på kaker, KOKOSMAKRONER!

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 22:53   #10
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Man kan lage Sarah Bernhardt som stor kake. Søk på detsøteliv.no, så finner du oppskrift.

Gammel 07-11-09, 23:03   #11
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Ingen kaker i jula, det er nok mat og småkaker som det er. Vi har ikke tradisjon for store kaker da.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 23:05   #12
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Krydderkake, gjerne med ostefyll, er vel ganske julete?

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 23:05   #13
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Oppskrift?

Eh, melis, mel og bittelitt melk peppermynte i ein graut. Dyppast i mørk sjokolade og rullast i kokos. Skal leite opp oppskrift.

Gammel 07-11-09, 23:10   #14
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Standard

Kok graut av 50g kveitemjøl og 1dl mjølk. Dette skal bli fast masse.
Avkjøl.
Kna inn 1/2 kg melis og 6 dråpar peppermynteolje.

Trill ut til fingertjukke stenger og del opp.

Smelt 1 plate kokesjokolade (bør vere mørk) og 50g Delfiafeitt. Avkjøl dette til det er lunka/kaldt. Dypp stengene i blandinga og strø over kokosmasse.

Gammel 08-11-09, 00:26   #15
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

Ingen kaker i jula, det er nok mat og småkaker som det er. Vi har ikke tradisjon for store kaker da.

Sånn er det her også.
Tror aldri jeg har bakt kake fordi det er jul.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 00:30   #16
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Gammel 08-11-09, 00:31   #17
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sarah Bernard som stor er omtrent som Frans Josefs konfektkake. Ganske like i smaken og skit-gode! Bare spør Spetakkelet.

Gammel 08-11-09, 00:31   #18
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Delphiakake!!!
Har ikke laget det før, men skal lage det i år.
Før har jeg alltid spist (opp) svigermor sin.
Noen som har en gooooood oppskrift?

Gammel 08-11-09, 00:33   #19
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Julekake. Jeg har allerede laget 2 brød i dag og lagt i frysern.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 00:35   #20
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Ikke gjør det så avansert, det er Delfia med 'f'. Jeg brukte oppskriften på detsoteliv.no i fjor, med bare kjeks (ikke marsipan og annet dill) i kaken, og den ble veldig god.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:55.