Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Melkeprotein-intoleranse - kan man spise noe melkeprodukter da, i så fall hva?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-09, 11:38   #8
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Melkeprotein-intoleranse - kan man spise noe melkeprodukter da, i så fall hva?

Tusen takk for svar!

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Er ikke forskjellen på intoleranse og allergi alvorligheten på reaksjonen, slik at en allergiker vil ikke tåle alleregenet selv i små mengder, mens en med intoleranse vil kunne tåle litt av det? Eller er det andre forskjeller?

Vår minste var melkeproteinallergiker, og han reagerte spontant og kraftig ved inntak av melk. Han fikk også reaksjon i form av eksem når han drakk morsmelk og jeg hadde spist melkeprotein.

Det er det jeg også trodde at intolerante kan spise noe med melkeprodukter i seg. Gutten min er ikke allergisk fordi han ikke slo ut på prikkttest,derfor blir diagnosen intolerant.

Men; det virker som om din gutt vokste det av seg? Når "begynte" han å tåle noe. Husker dere hva dere begynte med?

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Vår minste har melkeproteinintoleranse og kan ikke ha noe med melk eller melkelignende produkter i.
Dvs at vi erstatter alt med alternative produkter, noe som går utmerket.
Kjøp inn blått smør og havremelk eller rismelk. .

Har også god erfaring med havreproduktene! Det går i havremelk, havrefløte og vaniljesausen har vi ikke prøvd enda.
Men dere føler ikke som oss at det er et problem med pålegg, da? det er så lite å velge mellom når han er lei av leverpostei, salami/skinke/makrell i tomat liker han ikke, og da blir det bare syltetøy igjen..

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Mine barns lege sa at det het melkeproteinallergi, og laktoseintoleranse.
I alle melkeprodukter som jeg kjenner til er det melkeprotein.

Denne quoten blir kanskje litt feil, men er det ikke noe med at hvis proteinene blir bearbeidet, så kan bli bli lettere fordøyelig?
Har noen noe erfaring med det?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Signerer trøtts utsagn om pisspreik fra legen.

Interessant! Da kan vi ikke slå helt bort i fra at det er laktose han reagerer på. Men har nå sagt til barnehagen at de kan prøve prim på smørelunchen de har denne uka; (prim har masse laktose, så da burde han få noen myke bleier om det er det får å si det sånn.) Men han har siklet på prim'en til de andre lenge.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:48.