|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Protonterapeut
|
Nasjonalitet vs. statsborgerskapVi sliter med et felt i et system ...
|
|
|
#2 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nasjonalitet vs. statsborgerskapHva mener du egentlig? Det er jo to forskjellige ting...
|
|
|
#3 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Nasjonalitet vs. statsborgerskapStatsborgerskap er det som binder deg til staten. Altså lovmessig o.l. Nasjonalitet er hva som binder deg til en nasjon. Dvs at du vil være av norsk nasjonalitet selv om du skulle få britisk statsborgerskap.
|
|
|
#4 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Nasjonalitet vs. statsborgerskapJa, det er nettopp det, Sitron. Statsborgerskap = rettigheter. Nasjonalitet = "hvor du er fra" (i eksempelet som gir oss trøbbel i systemet).
|
|
|
#5 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Nasjonalitet vs. statsborgerskapEr det behov for å vite nasjonalitet og statsborgerskap da?
|
|
|
#8 |
|
geskjeftig
|
Sv: Nasjonalitet vs. statsborgerskapJeg skjønner ikke spørsmålet helt. Leter dere etter nye begreper?
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Nasjonalitet vs. statsborgerskapLuftslottet, du kan ikke ha med setninger som det i datasystem. Jeg oppfatter på LilleRu at de skal ha enten eller.
Nasjonalitet står det ikke noe om, men her er teksten om Nasjon:
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Nasjonalitet vs. statsborgerskapOg dere kan ikke ha ett felt til hver fordi at? Kan dere bruke begrep som fødeland og statsborgerskap da?
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Nasjonalitet vs. statsborgerskapLandet som man er født i syns jeg egentlig er mindre interessant. Min nevø ble født i Norge for de var på besøk hos oss når han ville ut. La oss si at vi hadde bodd i Iran og han ble født der så har han jo ekstremt lite med Iran å gjøre til tross for at det da kommer å stå på ham resten av livet. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Nasjonalitet vs. statsborgerskapJa, du har jo rett i det. Men hva er egentlig problemet med å bruke nasjonalitet og statsborgerskap da, Ru? Det er jo gode begreper. Regner dere med at folk ikke krysser av riktig?
|
|
|
#13 |
|
geskjeftig
|
Sv: Nasjonalitet vs. statsborgerskap
Ja, det var det jeg egentlig mente.
|
|
|
#14 |
|
Leser
|
Sv: Nasjonalitet vs. statsborgerskapHvorfor er det to felter i utgangspunktet? Jeg gjetter på at dette kan ha noe med overgangsformer å gjøre? Eller?
|
|
|
#15 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og du kan ha flere statsborgerskap.... |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Nasjonalitet vs. statsborgerskapPå meg selv ville jeg skrevet norsk og norsk. Har dere noen annen forbindelse til andre land som gjør det problematisk? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
geskjeftig
|
Det er ikke så uvanlig. Min mann er f.eks. født i ett land, statsborger i et annet og bor i et tredje, altså Norge. Fødeland ville for ham vært upresist. Hvis han hadde søkt om norsk statsborgerskap, ville suppa vært komplett.
|
|
|
#18 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Nasjonalitet vs. statsborgerskapIkke lett, det der med nasjonalitet, nei. Trenger dere det hvis dere har et for språk og et for statsborgerskap?
|
![]() |
|
|