Sv: Rådet for dyreetikk setter hundehold på dagsorden
Opprinnelig lagt inn av Superior, her.
Feks, franks bulldog som ofte ikke klarer å føde skikkelig en gang.. De må som regel ta keisersnitt. De har problemer med pusten/ luftveiene, og de koster 18-20 tusen stykke.
Det at forsikringen tar et standpunkt her og nekter forsikring på slike hunder er et skritt i riktig retning..
Jeg har selv en fransk bulldog som kom til verden uten hjelp av keisersnitt, så det er ikke alltid at keisersnitt må til selv om det i utgangspunktet er normen. Jeg har ingen problemer med å forstå at man syns det er uansvarlig å avle på hunder som ikke kan føde selv, jeg har selv en tispe men sannsynligheten er liten for at jeg kommer til å sette valper på henne, vil ikke utsette henne for mer medisinsk behandling enn det som er nødvendig.
Jeg blir litt oppgitt over å høre om de evinnelige påståtte pusteproblemene for denne rasen, min hund har aldri hatt noe problemer med verken pust/eller luftveier, dette er en sterkt overdrevet myte vil jeg si.
Jeg syns det burde være en godkjenningsordning for hundeoppdrettere hvor oppdrettere må kunne dokumentere sine avlskunnskaper. Slik det er i dag kan hvermannsen avle fritt frem og det er ikke rart at det florerer av arvelige sykdommer.
|