Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fluortabletter

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-09, 13:52   #1
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Fluortabletter

man på apotek for å kjøpe dette, eller får man det i andre medisinutsalg?
Vi gikk tom, og det er lange køer på apoteket vårt så jeg har ikke lyst innom der i morgen.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 13:53   #2
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fluortabletter

Det finnes i de fleste dagligvareforretninger. Til og med vår lille, ufancy, søndagsåpne Joker har.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 13:56   #3
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det finnes i de fleste dagligvareforretninger. Til og med vår lille, ufancy, søndagsåpne Joker har.

Det er det jeg håper, men vår Spar hadde ikke. Mulig det bare var utsolgt i går. Da prøver jeg en annen i morgen. Takk for svar.

Gammel 15-11-09, 13:56   #4
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Vi pleier å kjøpe på apotek, men jeg vet at en del dagligvarebutikker også har - Kiwi, f.eks.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 13:59   #5
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har også kjøpt på Kiwi.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 14:02   #6
amo

amo sin avatar

Standard

Vi har ikke Kiwi, men Spar,Rema1000 og Ica. Spar er der det er best utvalg, men det er alltid utsolgt for det jeg trenger føler jeg.

Gammel 15-11-09, 14:09   #7
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Jeg har kjøpt på Rema1000 flere ganger.

Gammel 15-11-09, 14:13   #8
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men de har bare 0,5 mg på dagligvarebutikker, har jeg erfart ...

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 15:23   #9
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

De i daglivare er like bra som de på apotek (flux)

Vi hadde ekspriment med de på skolen og sjekket ut de fleste.
Mine liker bare banan fra flux og de får vi gratis hos tannlegen\tannpleieren.

Gammel 15-11-09, 15:42   #10
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Men husk at de i daglivaren kun er anbefalt fra tre år og oppover. De har ikke fluor på 0,25 gram, ikke her i alle fall.

Gammel 15-11-09, 15:50   #11
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Hvor tidlig begynner man med fluor da? Jeg mener, ndre ting i pilleform skal de av pilleformens årsak ikke ha før de er tre?

Gammel 15-11-09, 15:51   #12
amo

amo sin avatar

Standard

Mine er jo 5 og 12, husker ikke når de begynnte.

Gammel 15-11-09, 16:21   #13
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Hvor tidlig begynner man med fluor da? Jeg mener, ndre ting i pilleform skal de av pilleformens årsak ikke ha før de er tre?

Mine er halvannet og får 1 stk 0,25 mg etter tannpuss på kvelden, og det har vi gjort i ett halvårs tid. De suger ikke ordentlig ennå, men tygger relativt langsomt, så jeg tror det gjør nytten sin.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 18:30   #14
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Men husk at de i daglivaren kun er anbefalt fra tre år og oppover. De har ikke fluor på 0,25 gram, ikke her i alle fall.

De i daglivaren fåes ikke som 0,25 gram nei. Vi bruker fortsatt 0,25 gram til storesøster siden tannpleieren anbefalte oss å gi en 0,25 morgen og kveld framfor 0,5 hver kveld når hun ble tre år.

Vi begynte når de var ca 1,5 år med begge. En 0,25 hver kveld og legger på en til hver morgen når de fyller tre år. Tablettene gis under oppsyn så føler ikke de utgjør noen fare.

Gammel 15-11-09, 18:51   #15
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg sjekket på apotekets nettside jeg, og der sto at under 6 år burde de bare få det om det var behov (man ikke fikk pusset tennene morgen og kveld, eller de fikk mye søtt, mye mellommåltider, eller andre speielle greier, og til og med sto det at man burde gå til tannpleier om man vurderte å gi barn under 6 år fluortabletter. Fordi fpr mye fluor før 6 år kunne gi hvite flekker på tennene?

Alt man ikke vet... vi pusser greit morgen og kveld, men... han ammes fortsatt, så han får jo mellommåltider da. (Men jeg går ikke på det de skriver om at morsmelk gir tannråte, det har jeg lest meg opp på!)

Hmm... *tenkeboksen*

Gammel 15-11-09, 21:28   #16
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Det går jo fint an å ta en bit av flourtabletten og gi barnet den andre halve hvis barnet er under 3? Det gjorde jeg lenge, da vi ikke orket å ha fluortabletter i flere varianter lenger. Da får du i deg litt selv også!

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 21:39   #17
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg sjekket på apotekets nettside jeg, og der sto at under 6 år burde de bare få det om det var behov (man ikke fikk pusset tennene morgen og kveld, eller de fikk mye søtt, mye mellommåltider, eller andre speielle greier, og til og med sto det at man burde gå til tannpleier om man vurderte å gi barn under 6 år fluortabletter. Fordi fpr mye fluor før 6 år kunne gi hvite flekker på tennene?

Alt man ikke vet... vi pusser greit morgen og kveld, men... han ammes fortsatt, så han får jo mellommåltider da. (Men jeg går ikke på det de skriver om at morsmelk gir tannråte, det har jeg lest meg opp på!)

Hmm... *tenkeboksen*

det skal forgiftnings mye til for å lage flekker på ny tennene.
Eks i afrika har de ekstremt mye fluor i vannet så der om man hadde gitt fluor ta plus fluor tannkrem så kunne de ha fått flekker.
Her har vi lite fluor i vann.
Anbefales fluor på 0,25 fra ungene får tennes, spes på de man ikke får pusset like gått hver kveld.

Om de tygger de så gjør den samme nytten. For den blir lagret en go del i munnhulen for det.
fluor om mårningen:Fluor funker som et batteri, man tar eks fluor når man står opp så viurker den hele dagen for den løser seg opp litt etter litt med spyttet sånn at fluoren bryter ned syren og nøytraliserer den før den gir skade.

Gammel 15-11-09, 22:01   #18
Malama

Malama sin avatar

Standard

Hmm, jeg bare leste, og trodde apoteket visste hva de snakka om... altså, etter 6 år var det ikke farlig, men før 6 år, skrev de. Men, man bruker jo fluor før de er 6 år ja, så... vel, vi kan sikkert gå igang med det.

Men skal det tas om morgenen altså? Husker fra barndommen at vi tok det om kvelden. Alt man lærer.

(Forøvrig pusser vi godt, morgen og kveld, de fire tennene vår 15 mnd gamle sønn har...)

Gammel 15-11-09, 22:02   #19
Tuttan
Superaktiv

Tuttan sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Det glade Sunnmøre
Tuttan er litt kulTuttan er litt kul
Standard

Dei selle dei hvertfall på SPAR og REMA her i hvertfall...

Just dance
Tuttan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 22:09   #20
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Standard

Om man pusser morgen så er det ikke vist med fluor., man kan ta den og men må ikke. Så lenge man tilfører ny fluor for å drepe bakteriene fra spyttet og annet som har ligget i munnen hele natten. pga nedsatt spytt funksjon om natten

De morgene vi har dårlig tid får begge en fluor tab før vi går ut. Turbo kan pusse selv om morgenen og gjør det ofte.
Snoopy pusser ikke i barnehagen, noe turbo gjore på stor avd. Så hun begynner der neste år

hilsen tannhelsesekretær.

Vet vi har ei som er tannlege her inne, tror hun er ny her på forumet så husker ikke nicket hennes.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:37.