Sv: Matpakkeregler?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Jeg hadde valgt sultestreik any day foran å tilby barnet mitt usunne ting som belønning for at han nekter å spise de sunne.
Det tror jeg neppe du hadde sagt hvis du hadde opplevd at barnet ditt sultestreiket seg syk. Det er ikke mange barn det som gjør det men sønnen min gjør det. Vi har prøvd mange ting for å få han til å for det første å spise noe og for det andre til å spise mer variert. Vi har lykkes til en hvis en grad. Han spiser nå en akseptabel mengde selv om det i andres øyne er lite. Han er ekstremt særspist. Det han spiser er ikke veldig sundt, det inneholder raske karbohydrater og en sukker. Grunnen til at han har en spiseforstyrrelse er fordi at han har en autismeaspektforrstyrrelse. Så det er ikke alltid man kan velge å gjøre det som er det mest PK å gjøre. Noen ganger må man svelge den kamelen.
Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.
Når går grensen for hvor mye jeg som lærer skal bry meg? Jeg mener at et usunt kosthold også grenser til omsorgssvikt, noe jeg er forpliktet til å melde fra om. Nå gjelder ikke dette den ene vaflen eller den ene kakebiten, men mer et generelt kosthold. Samtidig er den grensegangen vanskelig å gå opp. Alle foreldre mener at de skal bestemme over sine barn.
Da er jeg redd for at du hadde følt deg tvunget til å melde fra om min sønns kosthold. Vi har jobbet hele hans liv for å forbedre kosten hans. I samarbeid med leger og BUP. Vi har ikke klart det. Hei, læreren jublet når han var med og laget kakao i mat og helse timen og faktisk drakk av den etterpå. Det er første gang de ha sett spise eller drikke noe av det de har laget der.
Jeg vet at jeg tar dette personlig. Likevel det kan ligge mer til grunn for hva som blir sendt med i matpakken enn det en lærer eller barnehagepersonalet har kunnskap om. Det bør dere ha i bakhodet.