Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Forteller dere barnehagen/skolen at maten er sunn?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-09, 10:56   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forteller dere barnehagen/skolen at maten er sunn?

Liten avsporing fra Matpakkeregler-tråden. Hvis dere sender med barna sunn yoghurt, grove vafler eller pizzasnurrer, sier dere til de ansatte på forhånd at dette er OK mat? Jeg har ikke sagt noe til dags dato, men boksen pizzasnurrene sendes i, merkes med "grove pizzasnurrer".

Nå er det ikke noen matpakkeregler på eldstemann sin skole, men mellomsøster går i en barnehage med fokus på sunn mat. Jeg tenker at det kanskje er greit å si fra at maten er sunn slik at det ikke oppstår noen misforståelser?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 10:58   #2
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forteller dere barnehagen/skolen at maten er sunn?

Har ikke gjort det, men etter han ikke fikk lov å spise pizzasnurrene på tur fikk de beskjed om at de var grove. Etter det har han fått spise de. Samtidig sa jeg også at vafflene hen noen ganger har med er også grove.

Gammel 17-11-09, 10:59   #3
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei.
Tenker litt at det som er i matboksen er mitt ansvar.
Sender selvfølgelig ikke med noe jeg vet kan skape misunnelse fra de andre barna som kjeks o.l.

Har ikke lest den andre tråden ...

Gammel 17-11-09, 11:01   #4
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har også tenkt på om det kan være lurt å si ifra.

Men i enkelte barnehager/skoler så har det jo vært et "problem" at andre barn blir misunnelig på matpakkene til andre elever. Det går ikke bare på at læreren synes det er usunn mat.

Men jeg tror nok jeg kommer til å å si ifra om jeg sender med noe som ser usunt ut, men som egentlig er sunn. Samtidig tenker jeg også som Mississippi skriver, det som er i matboksen er mitt ansvar.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 11:03   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Jeg har aldri sagt noe, og det har ikke barnehagen heller.

Gammel 17-11-09, 11:05   #6
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Tenker litt at det som er i matboksen er mitt ansvar.
Sender selvfølgelig ikke med noe jeg vet kan skape misunnelse fra de andre barna som kjeks o.l.

Jeg har hørt om skoler/barnehager som har nektet barn å ta med sunne matpakker/matbokser også, fordi det var så mange barn som ble misunnelige. Sånnt blir veldig drøyt synes jeg. Slikt bør heller tas opp med foreldrene til disse misunnelige barna, så kan kanskje foreldrene lage en tilsvarende matpakke til barnet.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 11:07   #7
Maki
Erfaren

Maki sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Stort sett har de bare "vanlig, sunn brødskive", men de gangene de har hatt rundstykker el som ser fine (usunne) ut, har jeg sagt det til mine barn at om noen lurer, så bare si at det er grove og minst like sunn som ei brødskive.

Vi har aldri fått tilbakemelding på matpakkene, men hender mine barn kommenterer medelevers usunne matpakker. Ikke med misunnelse, men med en oppgitthet over at de har loff med sjokoladepålegg.

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 11:09   #8
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke helt poenget med det. Jeg ser for meg at om du får pes for grove vafler, så er det fordi de ikke vil ha 20 andre unger som maser etter vafler i matpakka og slikt.

Så å informere de voksne om at det er sunn mat blir i såfall for å unngå at de Tenker Sitt™ om deg når de ser matpakken.

Gammel 17-11-09, 11:11   #9
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Jeg har hørt om skoler/barnehager som har nektet barn å ta med sunne matpakker/matbokser også, fordi det var så mange barn som ble misunnelige. Sånnt blir veldig drøyt synes jeg. Slikt bør heller tas opp med foreldrene til disse misunnelige barna, så kan kanskje foreldrene lage en tilsvarende matpakke til barnet.

Jeg ser den.
Selvfølgelig skal dette tas med foreldrene og ikke med barna. Dette har, såvidt jeg vet, ikke vært noe problem i 'min' bhg. Der ønsker de bare at om man sender med noe spes, som boller, kjeks eller liknende så ønsker personalet at man sender med nok til alle barna og ikke bare sitt eget.

Gammel 17-11-09, 11:53   #10
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg pleier ikke det, men nå jobber jeg i samme barnehage som barna går, og der vet de at vaflene jeg lager stort sett er sukkerfrie og med grovt mel.
Her i huset er det pappaen som sørger for usunne matpakker, med sjokoladepålegg, kjøpeboller og denslags, det er sikkert like greit at det stort sett er jeg som lager matpakker.

Når det gjelder misunnelse, så tenker jeg at det er noe barna må lære, at det er forskjell, og at en gang er de de som har med seg noe fristende, andre ganger andre.

Gammel 17-11-09, 12:08   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sagt fra. I den gamle barnehagen kjente de oss godt. Da svarte de til slutt rett ut: "Du behøver ikke fortelle oss at du gir ungene dine sunn mat. Det ser vi hver eneste dag." Den barnehagen hadde nemlig en del barn med helt horrible matpakker, så vafler og kaker i matboksen var egentlig helt dagligdags.

Gammel 17-11-09, 12:30   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg har aldri sagt fra, og de har aldri kommentert eller spurt. (Men nå er hverken skolen til Poden, eller barnehagen han gikk i før, veldig streng på dette.)

Gammel 17-11-09, 12:32   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. De har aldri spurt, og jeg har aldri sagt noe.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 12:36   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg antar at de bedømmer matpakkene til ungene over tid, hvis de i det hele tatt legger merke til dem, og ser at det så godt som alltid er veldig bra mat der. Og hvis de ser det, så spiller det ikke så stor rolle hva de tror at akkurat dagens vaffel eller muffin inneholder.

Det vil si: jeg hadde vel gjerne slengt på en eller annen kommentar i unnskyldende eller forklarende retning hvis Bobben hadde kommer i barnehagen med bare vafler i matboksen, tenker jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 12:37   #15
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. Vi har gitt beskjed om at vaflene vi sender med er grove, sukkerfrie og attpåtil har grønnsaker i seg.

Gammel 17-11-09, 13:36   #16
Left
Passiv

Standard

Jeg sier ingen ting, og har ikke fått tilbakemeldinger heller. Og hadde jeg fått det, så hadde de fått vite at det er mitt ansvar at barnet mitt får næringsrik og sunn mat, slik at det har de beste forutsetning for å ta til seg kunnskap. Man blir ikke videre opplagt av loff med sjokoladepålegg.

Men det har som sagt ikke vært tema. Eller - storebror har blitt nektet å drikke saften sin en gang, og da sendte jeg mail til læreren og forklarte at han har hatt laktoseintoleranse, slik at vi holder igjen på melka, og at han nesten må få drikke det han har med seg i stedet. Og det er ikke snakk om mengder heller -. 1,5 dl ca, altså et vanlig glass. Og saft som ikke er tilsatt sukker selvsagt.

Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 13:38   #17
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier ingenting, men det er noen ganger yngstemann sier at det og det ikke er lov. Feks hvis han har fått med grove vafler eller lignende. Da forteller jeg han at disse faktisk er sunne. Men aldri til de voksne i bhg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 01:20   #18
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det vil si: jeg hadde vel gjerne slengt på en eller annen kommentar i unnskyldende eller forklarende retning hvis Bobben hadde kommer i barnehagen med bare vafler i matboksen, tenker jeg.

Vesla har stadig med seg matpakke bestående av kun vafler eller pannekaker. Så lenge jeg selv vet at det er sunne vafler, har jeg ikke tenkt tanken på at jeg burde ha gitt de som jobber i barnehagen beskjed om det. På den andre siden tenker de muligens sitt der vesla sitter og spiser vafler med markell i tomat og kaviar på... (det ser helt for jævlig ut, men hun insisterer - og spiser - og da smører jeg)

Gammel 18-11-09, 09:16   #19
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Nei. Jeg tenker at de har ingenting med hvilken mat jeg sender med barnet mitt. De har aldri spurt heller.

Gammel 18-11-09, 09:19   #20
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg gav beskjed i begynnelsen, da storebror var liten. Etterhvert fikk vi samme beskjed som Tjorven. "Det trenger du ikke si, det ser vi".

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:48.