Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dele gutter og jenter i svømming?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-09, 00:23   #21
Tove
XXX

Tove sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dele gutter og jenter i svømming?

Jeg har aldri vært vant til kjønnsdeling i svømming og gym, og for meg har det heller aldri vært noe problem. Min eldste datter har heller aldri hatt noen innvendinger på at de deler svømming og gym med gutta.

Får håpe barneskolen det gjelder har nok gardiner i svømmehallen da, noen kan jo kikke inn gjennom vinduene også.

Gammel 17-11-09, 00:24   #22
Tove
XXX

Tove sin avatar

Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Note, her.

Antagelig burde jentene slutte å ha matte og heller lære litt mer håndarbeid på skolen også.

Ja, for ikke å snakke om heimkunnskap.

Gammel 17-11-09, 00:27   #23
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt greit å dele etter kjønn i svømming tror jeg, det er andre grunner enn kropp til at det kan være en god ide. Jeg synes imidlertid ikke det er greit uten å ta det opp med foreldrene først og bare i en klasse, sånne grep må kommuniseres tydelig til foreldregruppen synes jeg.

Gammel 17-11-09, 00:29   #24
Tove
XXX

Tove sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes imidlertid ikke det er greit uten å ta det opp med foreldrene først og bare i en klasse, sånne grep må kommuniseres tydelig til foreldregruppen synes jeg.

Dette er jeg enig i.

Gammel 17-11-09, 00:42   #25
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Note, her.

Antagelig burde jentene slutte å ha matte og heller lære litt mer håndarbeid på skolen også.

Gammel 17-11-09, 07:40   #26
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med de jente som virkelig IKKE trives med de andre jentene og som vil falle fullstendig utenfor når klasser kjønnsepareres?
Men det er kanskje ikke så falig med dem, så lenge de som er innenfor normen trives?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 10:34   #27
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde kjønnsdelt gym og svømming i ungdomsskolen, og det syns jeg var fine greier. På videregående var vi sammen igjen, men da var gutta blitt gentlemen.

Gammel 17-11-09, 11:01   #28
Tove
XXX

Tove sin avatar

Standard

Jeg vet ikke om jeg sa noe om at det var snakk om en barneskole. Ville svarene fortsatt vært de samme? Altså fra de som mener det er helt greit og eventuelt et must?

Min datter må også reise med buss for sin svømmeundervisning, og Fnattens tilføying har jeg ikke tenkt på en gang. Og, ja, det kan jo være vanskelig å gjennomføre dette for mange skolen, sånn rent praktisk.

Gammel 17-11-09, 12:21   #29
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tove, her.

Jeg vet ikke om jeg sa noe om at det var snakk om en barneskole. Ville svarene fortsatt vært de samme? Altså fra de som mener det er helt greit og eventuelt et must?

Ja, jeg hadde svart det samme. Jeg syns ikke det er et must, men syns det er helt greid der de bestemmer seg for å gjøre det slik.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 12:41   #30
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det hadde fører til færre svømmetimer for barna synes jeg det er en dårlig idé. Det er mange praktiske hensyn som skal tas.

Personlig kjenner jeg meg ikke igjen i det som nevnes som fordeler ved å dele jenter og gutter i gymen. Jeg har muligens gått i veldig fine klasser, for jeg kan virkelig ikke huske at guttene var så til en plage i gym og svømmetimene. Jeg hadde nok også synes det vært ganske kjedelig å ha gym med bare jenter hele skoletiden.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 12:46   #31
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Hvis det hadde fører til færre svømmetimer for barna synes jeg det er en dårlig idé. Det er mange praktiske hensyn som skal tas.

Personlig kjenner jeg meg ikke igjen i det som nevnes som fordeler ved å dele jenter og gutter i gymen. Jeg har muligens gått i veldig fine klasser, for jeg kan virkelig ikke huske at guttene var så til en plage i gym og svømmetimene. Jeg hadde nok også synes det vært ganske kjedelig å ha gym med bare jenter hele skoletiden.

Enig. Kjønnsdeling skurrer i mitt hode.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 12:46   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Jeg hadde nok også synes det vært ganske kjedelig å ha gym med bare jenter hele skoletiden.

Det syns jeg også, og på videregående valgte en venninne og jeg å ha gym med maskin og mek (bare gutter) i stedet for tegning, form og farge-klassen vår, fordi der fikk vi større utfordringer, Vår klasse, som nesten var en ren jenteklasse ville helst ikke ha gym i det hele tatt.

Allikevel skulle jeg mer enn gjerne vært delt i siste halvdel av barneskolen, og på ungdomskolen i svømming, men ikke gym.

Uansett, jeg har ikke sterke meninger om dette, men hadde ikke leet på et øyelokk hvis klassen til Glitterbarnet ble delt for å få flest mulig til å faktisk ha svømming. Det er ikke det samme som at jeg syns at alle klasser alle steder, uansett forhold, skal dele klassene sine.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 12:55   #33
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Uansett, jeg har ikke sterke meninger om dette, men hadde ikke leet på et øyelokk hvis klassen til Glitterbarnet ble delt for å få flest mulig til å faktisk ha svømming. Det er ikke det samme som at jeg syns at alle klasser alle steder, uansett forhold, skal dele klassene sine.

Det er der jeg også er, selv om jeg ikke klarte å få det fram i innlegget mitt.

Gammel 17-11-09, 12:56   #34
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er for delinger av klassene der det er mest praktisk. Det skjer også ofte. Derimot ville jeg nok reagert om forårsaket færre timer i svømmehallen for den enkelte elev, noe jeg tror det ville gjort for veldig mange (grunnet dårlig kapasitet som er en helt annen sak). Og jeg ville også reagert om delinger av klasser alltid foregikk etter kjønn.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 12:59   #35
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På min ungdomsskole hadde vi gymsal og svømmehall. Vi hadde både gym og svømming delt mellom jentene og guttene og hadde gym/svømming annenhver uke. I svømmingen var det greit, men gymmen synes jeg ble skikkelig kjedelig uten guttene der.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 13:02   #36
Tove
XXX

Tove sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

I svømmingen var det greit, men gymmen synes jeg ble skikkelig kjedelig uten guttene der.

Jeg ser for meg at opplegget kanskje ville vært annerledes i gymmen for jentene enn for guttene? Når de er adskilt mener jeg.

Gammel 17-11-09, 13:08   #37
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De der muslimene kan vel lære seg å svømme på egenhånd. Kast de fra kaien, liksom.

Gammel 17-11-09, 13:10   #38
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tove, her.

Jeg ser for meg at opplegget kanskje ville vært annerledes i gymmen for jentene enn for guttene? Når de er adskilt mener jeg.

Tja, kanskje. Vi hadde airobic (husker IKKE hvordan det skrives ) og dans i tillegg, med en litt eksentrisk lærer. Men vi hadde løping, fotball, turning osvosv. også, det bare var så kjedelig å f.eks. spille fotball med bare jenter. Ble ikke store utfordringene, for å si det sånn.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 13:25   #39
Tove
XXX

Tove sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Tja, kanskje. Vi hadde airobic (husker IKKE hvordan det skrives ) og dans i tillegg, med en litt eksentrisk lærer. Men vi hadde løping, fotball, turning osvosv. også, det bare var så kjedelig å f.eks. spille fotball med bare jenter. Ble ikke store utfordringene, for å si det sånn.

Nei, det skjønner jeg.

Gammel 17-11-09, 13:25   #40
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spesielt på ungdomsskolen syntes jeg det var deilig de timene vi var delt i jenter/gutter. Da fikk vi rørt oss skikkelig og slapp å gjemme oss i kroker av frykt for knaldharde baller siktet rett mot hodene våre. Og vi slapp nedlatende utskjelling fordi vi ikke var gode nok (dette var før alle jenter også spilte fotball på fritiden) og det kunne til og med hende at læreren tok seg bryet med å forklare reglene før vi begynte å spille.

På videregående delte vi inn etter kjønn innimellom. Jeg hadde der syntes det var veldig kjedelig om vi alltid var delt etter kjønn, men på det tidspunktet hadde både guttene, jentene og ikke minst lærerne blitt mer voksne i hodet. Men vi hadde en lærer som tok innover seg at guttene og jentene ikke hadde lært det samme i gym tidligere og ikke hadde helt de samme fysiske forutsetningene, så hun delte for å kunne ha litt mer målrettet undervisning en gang i mellom. Det fungerte veldig greit.

Jeg synes det kan være fordeler med å dele inn etter kjønn i pubertetsårene, men ikke hvis det går på bekostning av antall timer eller kvalitet på undervisningen for den enkelte elev. Det må ikke bli "jentegym" som bare består av dans og dilldall, noe det fort kunne blitt med mine gymlærere på ungdomsskolen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:20.