Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan få småbarn til å spise 50 g protein hver dag? + sunt fett?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Er dere bevisste på barnas inntak av næringstoffer?
Jeg vet barna får i seg riktig mengde protein, fett osv 2 3,92%
Jeg vet hvor mye barna får i seg av protein, fett osv. Men riktig mengde er vanskelig å få til. 2 3,92%
Barna spiser sunt, men om de får i seg nok av diverse vet jeg ikke. 32 62,75%
Barna spiser en del usunt og noe sunt, og vi har ikke fokuset mye på samlet næringsinntak. 10 19,61%
... 2 3,92%
* Det er interessant å vite hva barna bør få i seg av byggestoffer. 2 3,92%
* Det er uinteressant å vite særlig om kosthold utover å unngå søtsaker osv. 1 1,96%
Deltakere: 51. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-09, 16:50   #1
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Spørsmål

Hvordan få småbarn til å spise 50 g protein hver dag? + sunt fett?

Hvordan få småbarn til å spise ca 50gr protein hver dag og ca 45 gram sunt fett? Utifra folkehelsas anbefalinger ser det ut til at dette er hva småbarn ca bør få i seg gjennomsnittlig hver dag. Så hvordan få det til?

Har dere eksempler på en dagskost som vil gi 50 gram spist protein hver dag? Og 45 gram sunt fett?

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 16:52   #2
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Sv: Hvordan få småbarn til å spise 50gr protein hver dag? + sunt fett?

Å, nei!
Glemte å sette på "gi brukerene flere valg" på spørreundersøkelsen. Kan en moderator hjelpe meg å ordne det?

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 17:58   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går ikke an å endre til flervalgs-poll i ettertid.

Gammel 18-11-09, 17:58   #4
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har tenkt endel på det. Mine sære små liker ikke særlig fisk, kjøtt eller kylling. Min redning er egg,melk og leverpostei, men jeg tror nok de får alt for lite protein totalt, særlig mellomste som er matallergiker.

Gammel 18-11-09, 18:01   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjuåringen er glad i både rent kjøtt og fisk, og makrell i tomat er favorittpålegget hans. Så de fleste dagene tenker jeg at det er nok, men jeg har ikke oversikt over hvor stor mengde det egentlig er snakk om. Veldig greit om noen har eksempler.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 18:03   #6
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke sjekket. Jeg er fornøyd så lenge ingen kaster opp, og alle vokser og trives. Ernæringsfysiologen sier at vi gjør en god jobb.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 18:05   #7
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil ikke si at jeg ikke bryr meg om hva ungene mine spiser, men vi har et helt normalt kosthold så jeg gidder ikke forholde meg til anbefalinger. Rett og slett. For meg blir det hysterisk.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 18:11   #8
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Jeg-teller-ikke,-men-prøver-å-få-i-de-litt-protein.
Storebror-er-ikke-så-glad-i-fisk-eller-kjøtt,-så-for-han-er-egg-redningen.

Og-for-de-som-lurer,-ja-Minsten-har-stukket-av-med-spaceknappen-min.-

Gammel 18-11-09, 18:18   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Yngste får i seg det meste, tror jeg. Eldste er blitt så kresen at hun overhodet ikke får i seg det hun trenger, så hun får multivitaminer, tar ingen sjanser. Enkelte dager er bedre enn andre, og det er nok bare en periode.

Gammel 18-11-09, 18:30   #10
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det varierer veldig synes jeg. I perioder spiser de begge godt, andre perioder ikke. Men begge liker fisk iallefall. Samt pålegg som makrell i tomat, leverpostei, egg, kaviar etc. Dessuten er de glad i brokkoli, som regel.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 18:45   #11
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan få småbarn til å spise 50 g protein hver dag? + sunt fett?

Vi jobber med saken, og oppdrar de rundt oss til å forstå at hvis ungen ikke egentlig vil ha middag så er det kjøttet/fisken som er viktigst at hun spiser litt av, og ikke potetene.
Vi fokuserer på proteiner, men ikke noe særlig på fett egentlig. Fett får hun jo i seg allikevel, men som regel spiser vi egg og annet proteinrikt pålegg daglig, desverre er hun veldig glad i brød, helst uten noe annet enn smør på så der har vi en utfordring.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 18:51   #12
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Yngste får i seg det meste, tror jeg. Eldste er blitt så kresen at hun overhodet ikke får i seg det hun trenger, så hun får multivitaminer, tar ingen sjanser. Enkelte dager er bedre enn andre, og det er nok bare en periode.

Hva slags da?

Gammel 18-11-09, 19:24   #13
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg teller absolutt ikke, men gir ungene mine helfete produkter (helmelk, tyrkisk jogurt etc) og lar dem gjerne spise makrell i tomat rett fra boksen, den med salsa er favoritt. Pølser med hovedsakelig rent kjøtt ser jeg som sunt, f.eks. de fra Jacobs på Meny med så godt som bare svinekjøtt og krydder. De går ned på høykant. Smoothie med rå egg, bær, banan, kesam eller creme fraiche går også ned. Jeg prøver å tenke rene, sunne råvarer, og lite fyllmasse (poteter, ris, pasta osv.). Og tenker at det hele egentlig går av seg selv selv om 7-åringen ikke spiser veldig mye.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 19:26   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Hva slags da?

Jeg har vekslet mellom Solaray barnemulti og Animal Parade. Ikke gummibjørnene deres, de likte hun ikke, men den boksen med 3-4 forskjellige smaker, tygge-tabletter formet som dyr. Det står 2 stk daglig men hun får bare 1, tror det går greit.

Gammel 18-11-09, 19:44   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne ikke bry meg mindre, skal jeg være ærlig. Ungene våre spiser kjøtt, fisk, brød, poteter, frukt og grønnsaker uten protester. Noen dager vil de bare ha tomater og broccoli til middag, andre dager legger de igjen alt annet en kotteletten.

Så lenge de spiser alt de skal ha over en ukes tid, ser jeg ingen fordeler ved å stresse med å balansere dagsrasjonene. Jeg tror at ulempene langt overgår fordelene hvis man skal stresse med å få i ungene nok av ditt og nok av datt hver eneste dag.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 20:38   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er det femte alternativet ment å være? (Jeg kan godt endre hvis det er meningen det skal stå noe.)

Gammel 18-11-09, 20:39   #17
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg vil ikke si at jeg ikke bryr meg om hva ungene mine spiser, men vi har et helt normalt kosthold så jeg gidder ikke forholde meg til anbefalinger. Rett og slett. For meg blir det hysterisk.

Ja. Forøvrig har jeg ikke stemt.

Gammel 18-11-09, 20:45   #18
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Ungen min er matvrak, så jeg er så langt ikke bekymra i det hele tatt. Nå er han jo liten, men jeg kommer nok ikke til å veie eller telle senere heller, men passe på at mattilbudet er sunt og variert, og at ungen legger på seg og vokser som han skal.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 20:47   #19
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er opptatt av at gutta skal få i seg sunn, normal mat. Jeg har ikke noe behov for å være overdrevent opptatt av hvordan sammensetninga er men regner med at normale måltider - med frukt, brød, sunt pålegg, potet/ris, kjøtt grønnsaker vil dekke de behovene som er der.

Gammel 18-11-09, 20:53   #20
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg er opptatt av at gutta skal få i seg sunn, normal mat. Jeg har ikke noe behov for å være overdrevent opptatt av hvordan sammensetninga er men regner med at normale måltider - med frukt, brød, sunt pålegg, potet/ris, kjøtt grønnsaker vil dekke de behovene som er der.

Det er jeg helt enig i. Bare å tenke på å veie mat byr meg skikkelig i mot.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:36.