Sv: Hva er galt med barnevernet, og hvordan kan man fikse det?
Anbudsordningen er hårreisende, at man kjører New Public management i buss eller vaktmestertjenester er nå en ting, men at OMSORG FOR BARN skal være ute på anbud med jevne mellomrom og utrygge barns HJEM skal skifte pga at noen har et billigere tilbud? men det blir det ordning på. :mæktige vænna:
Lav lønn i barnevernet. Men hey, det er jo den typiske kvinnefellen, dette har også vært kallsyrker med barnløse bestyrerinner om bodde på barnehjemmene, fikk kost og losji av det lokale menighetsrådet og drev barnehjem med almisser.
For kort utdanning og for unge folk i institusjonene og førstelinjen. 3 år er ikke nok. Det bør være 5 og man bør ha en master og noen år på baken før man skal ut i førstelinjehelvetet og overta omsorgen på vegne av staten, altså. Altfor mange ufaglærte på institusjonene som jobber i horrible turnuser. Seerier av 24-timers vakter? For 280 000 i året?
Flere stillinger er selvsagt viktig: det kommer 400 nye på landsbasis i 2010, men mye av dette er opp til kommunene, og ikke alle bryr seg om det.
Barna tas for sent vekk fra familien og man griper inn så sent at man nesten alltid må ty til de mest drastiske tiltakene i tiltaksstigen. Jeg vet at det jobbes med å øke bevisstheten blant barnehageansatte i fht bekymringsmeldinger (hvor lite/mye bekrymret bør man være før man ringer-guide) og at helsestasjonen skal mer på banen. jeg jobber også med å konkretisere en idé jeg har rundt helsestasjoners utvidede rolle i dette. Tidlig innsats vil kunne 1) sørge for at flere barn får hjelp i familien og flere foreldre kan få hjelp til å være gode foreldre uten alvorlige inngrep. Frivillighet i fht tiltak må vekk, trenger man hjelp, skal man værsågod ta i mot, ellers blir det konsekvenser. 2) barn som blir utsatt for vold, overgrep og omsorgssvikt skal ses tidligere og fjernes fra hjemmet tidligere, og få et STABILT nytt hjem. Evt samvær med biologiske foreldre skal ses ut fra barnets behov. 3) regionalt samarbeid i små kommuner. Småkommuner er uproffe på dette, fordi de skal gripe inn hos naboen og sånn. Pyton, kjipt, fælt, flaut og man blir usatt for hatkampanjer og skuling på S-laget og man har selv taushetsplikt, mens naboen kan snakke overalt til alle. Mye bedre om det er noen "nøytrale" som kan gjøre jobben.
Smilefjeset og jeg jobber nå aktivt for en lovendring rundt samværshjem og det er HØYT på statsrådens og stortingsrepresentantenes liste over To Do 2010.
Jeg er på dette, altså. Bare rolig!