Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Forteller dere barnehagen/skolen at maten er sunn?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-09, 09:01   #21
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forteller dere barnehagen/skolen at maten er sunn?

Jeg har aldri gitt beskjed om det, selv om jeg har sendt med grove vafler i tillegg til brødmat. Burde jeg det altså?

Gammel 18-11-09, 09:25   #22
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Våre matpakker er ikke så avanserte, så de taler for seg selv.
Det måtte i så fall blitt Brødet var merket som svært grovt altså. Og i dag har jeg sendt med begge barna to Gjende-kjeks og (varm) solbærsirup da de begge skal på tur. :smekk over fingrene:

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 09:30   #23
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg sier ikke fra. Men når jeg er en av de som sender med de sunneste matpakkene i barnehagen, så sier det jo litt. Er en del syltetøy på skivene der, for å si det sånn.

Gammel 18-11-09, 09:59   #24
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

(varm) solbærsirup da de begge skal på tur. :smekk over fingrene:

Det får mine jenter alltid når de skal på tur om vinteren, alternativt kakao laget på kokesjokolade. Jeg har aldri følt behov for lankedask av den grunn. Jeg synes det er helt naturlig å sende med dem varm drikke på kald tur, og all den tid de ikke drikker te, så er det liksom ikke så veldig mange alternativer til sukkerholdig drikke, synes jeg. Dessuten er de jo ute, hvilket betyr at de vanligvis får utløp for den økte aktiviteten som sukkerinntak normalt medfører.

Vi drikker sjelden saft i uka og aldri brus, så den ene turdagen pr. uke, tror jeg ikke ødelegger et ellers godt kosthold.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 10:03   #25
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det får mine jenter alltid når de skal på tur om vinteren, alternativt kakao laget på kokesjokolade. Jeg har aldri følt behov for lankedask av den grunn. Jeg synes det er helt naturlig å sende med dem varm drikke på kald tur, og all den tid de ikke drikker te, så er det liksom ikke så veldig mange alternativer til sukkerholdig drikke, synes jeg. Dessuten er de jo ute, hvilket betyr at de vanligvis får utløp for den økte aktiviteten som sukkerinntak normalt medfører.

Vi drikker sjelden saft i uka og aldri brus, så den ene turdagen pr. uke, tror jeg ikke ødelegger et ellers godt kosthold.

Nei, jeg er enig. Vi sender også med varm drikke. Det er vel heller de par kjeksene som gjør at jeg fortjener en liten dask, men så lenge vi har et jevnt over sunt kosthold, ser jeg ikke problemer med at de av og til får med noe ekstra i matboksen på turdagene.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 10:05   #26
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tviler på at jeg trenger å påpeke det. Lærerne er smertelig klar over mitt nazi-forhold til sunn mat. I barnehagen serveres det alle måltider, så der har jeg mindre innflytelse. (men de er veldig klar over det der også, ja. )

Gammel 18-11-09, 10:08   #27
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Nei. Jeg tenker at de har ingenting med hvilken mat jeg sender med barnet mitt.

Det syns jeg er tull og tøys.
Selvsagt har de noe med hva ungen din spiser. Hvis ungen din hadde spist dritt hver dag så håper jeg da virkelig de hadde brydd seg.

I barnehagen vår har det blitt matpakkeforbud, untatt på turdager.
Før var det matpakke hver dag, men noen klarer bare ikke det der med å sende med riktig/nok mat til ungene sine, eventuelt så har noen 4-åringer laget sin egen matboks uten noe veiledning, og da blir det en del underlig.

Så nå står barnehagen selv for maten. Greit det også syns jeg.

Gammel 19-11-09, 10:52   #28
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Våre matpakker er ikke så avanserte, så de taler for seg selv.
Det måtte i så fall blitt Brødet var merket som svært grovt altså. Og i dag har jeg sendt med begge barna to Gjende-kjeks og (varm) solbærsirup da de begge skal på tur. :smekk over fingrene:

Jeg sender ofte med solbærsirup, varm sådan, på turdager, evt kakao. Ser ingen grunn til at det skal kvlifisere til :smekk over fingrene:

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nei, jeg sier ikke fra. Men når jeg er en av de som sender med de sunneste matpakkene i barnehagen, så sier det jo litt. Er en del syltetøy på skivene der, for å si det sånn.

Syltetøy er vel ikke automatisk usunt? Hjemmelaget syltetøy kan bestå av bare bær for den del ...
Det er bare veldig klinete å ha i matpakka.

Gammel 19-11-09, 11:19   #29
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har aldri sakt noe, hverken på skolen eller i barnehagen. Har aldri hatt behov for det.
Barnehagen vår har sunt kosthold som ett av sine hovedfokus, og jeg vet kun om ett barn som ofte har sjokoladepålegg. Matpakkene spises som ettermiddagsmat, på formiddagen står barnehagen for maten, som er helt super !
Jeg sender ofte med middagsrester, skinkesnurrer eller egg.
På skolen er det ingen som legger seg oppi hva ungene får, annet enn at det er ønsket fra lærerne på 4 trinn at foreldrene ikke sender så mye kaker. Vet at mange i klassen til eldstemann har fast med sjokoladepålegg hver dag, i tilleggg ofte kjeks og annet søtt. På 2. trinn har det aldri vært noe problem.
SFO hos oss er også veldig flinke med maten på vanlige dager.

Gammel 19-11-09, 12:39   #30
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Men pizzasnurrene ble sendt med hjem en dag med lapp om det var egg i dem, siden det er barn med eggallergi i barnehagen. Det var det jo ikke.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 12:45   #31
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

I barnehagen til mine unger er det lov til å ta med litt mindre sunne ting på fredagene, men det blir stort sett til at vi dropper det - evt. får de med seg noe ekstra frukt, som de er så glad i. Ellers i uken er matpakken stort sett sunn med grove bakevarer, og dette er ikke noe vi gjør ekstra oppmerksom på.

Gammel 19-11-09, 12:48   #32
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Har deres matpakker eggforbud fordi det er eggallergi i barnehagen?

Jepp.
Jeg visste ikke at man kunne få reaksjoner bare ved å oppholde seg i samme rom som noe som inneholder egg. Men slik er det visst.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:36.