|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Syk av kroppsvekta" – en ok artikkel?
Nei det vet jeg ikke, tviler sterkt. Ikke alle offentlige sykehus har det heller da. Ei venninne av meg ble operert på SUS nettopp, hun var hos legen sin, ble henvist, ventet en stund og ble operert, ikke noe mer. Så det varierer.
|
|
|
#62 |
|
Epikur
|
Fordi det ble etisk problematisk å operere folk som helt tydelig var psykisk ute og kjøre, dermed fjernet de hele den etiske problemstillingen og opererer trøstig i vei, mens det sier kling-kling i kassaapparatene.
Høna eller egget. Du var overvektig fordi du spiste alt du kom over for å døyve de psykiske senvirkningene av en forferdelig barndom. Du skulle jo ikke hatt en vektoperasjon, du skulle hatt psykologisk hjelp på et mye tidligere tidspunkt, så du ikke hadde trengt å spise på deg lag på lag av beskyttelse og trøst.
|
|
|
#63 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: "Syk av kroppsvekta" – en ok artikkel?Det er jeg enig i, jeg burde fått hjelp mye tidligere. Eller oppsøkt hjelp tidligere, jeg forstod jo ikke alvoret før det var "for sent", så jeg vet ikke om jeg kan skylde på noen andre enn meg selv heller. Og når man er kommet opp i en så høy vekt og blir veldig påvirket av det psykisk og fysisk, haster det ofte med en slik operasjon. Hvertfall gjorde det det for meg, jeg hadde tatt min død av å bli nektet operasjon på det tidspunktet. Det var gått altfor langt hos meg. Så ja, jeg burde fått/oppsøkt ordentlig hjelp tidligere, men når man ikke har gjort det og man blir så overvektig, er ofte operasjon den veien man må ta. Ikke alle, men noen. Deriblandt meg. Men man skal selvsagt jobbe med psyken ved siden av og ikke tro at operasjonen alene løser alt. Jeg har gjort det, og jeg jobber fremdeles.
|
|
|
#64 |
|
Textrovert
|
Sv: "Syk av kroppsvekta" – en ok artikkel?Jeg er glad for at folk har muligheten til å operere seg når ting ikke har funket tidligere. MEN, som Mim er inne på, kanskje det blir en sovepute for samfunnet ellers? Ah, nå trenger vi ikke å bekymre oss for overvekten i samfunnet lenger. Disse vektoperasjonene ser jo ut til å fungere som bare rakkern, så derfor toer jeg mine hender, jeg, altså.
|
|
|
#65 |
|
ctrl+z
|
Det er det jeg er redd for blir tankegangen i det lange løp også. Det kan virke ekstremt å tenke på nå, men utviklingen har gått forferdelig raskt på dette punktet.
|
|
|
#66 |
|
Epikur
|
Sv: "Syk av kroppsvekta" – en ok artikkel?Jeg tror det er en sovepute, ja. For de halvtjukke og for hjelpeapparat. Drit i at den unge jenta plutselig har lagt på seg tretti kilo, hun kan jo alltids operere hvis det blir for galt. Man må jo spørre seg hvorfor. Mange som er utsatt for seksuelle overgrep legger på seg nesten med vilje og kler seg mest mulig uformelig for å ikke vekke attrå og for å kunne "forsvinne" som seksuelle objekter. Mange av dem som er utsatt for gjentatte krenkelser eller mobbing beskytter seg også gjennom vektoppgang. Angstanfall kan kjennes som sult og kanskje en liten stund hjelper det å trøkke innpå masse mat som metter fort.
|
|
|
#67 |
|
Nymotens gammeldags
Og så skal man i tillegg slite med alle fordommene rundt seg, for det er jo bare å ta seg sammen, skaffe seg litt viljestyrke.
|
|
|
#68 |
|
Epikur
|
Men, og nå er jeg bare nysgjerrig: på et tidspunkt var du bare 10 kilo over, 15 kilo over, 20 kilo over og så ble det mer og mer og mer, innså du ikke allerede på ti kilo over at det var for mye? Jeg mener, jeg er ti kilo over matchvekt nå, og jeg merker det jo?! Eller skjønte du det, men klarte ikke å gjøre noe med det? Eller ville du på en måte skade deg selv og foraktet deg selv, at du gjorde ting som var dumt for deg, selv om du visste det var dumt? Eller?
|
|
|
#69 |
|
Epikur
|
Men nå kom vel vekten før fordommene, vel? Eller, dvs, først kom de kjipe opplevelsene, så kom overvekten og så kom fordommene...?
|
|
|
#70 |
|
Textrovert
|
Tja, jeg veier jo 30 kilo over matchvekt, har veid 40 kilo over. Og jeg tenker jo hele tiden at "NÅ skal jeg skjerpe meg", "nei, NÅ skal jeg skjerpe meg", osv. Det er jo ikke slik at jeg plutselig en dag innså at jeg var 40 kilo overvektig. Jeg har jo vært smertelig klar over overvekten det hele tiden, bare at jeg har jo trodd at det utelukkende har dreid seg om skjerpings og selvdisiplin.
|
|
|
#71 |
|
Epikur
|
Hadde det vært opp til skjerpings og selvdidiplin alene hadde du vært tynn som et strå og vært verdnsmester i noe. du er så utrolig FLINK til å trene, så disiplinert og dyktig til å gjøre det selv om du synes det er pyton. Jeg er ikke i nærheten av like flink og lettrentheten min gjør meg så lat, for jeg tenker: æsj, jeg kan bare begynne å løpe intervall en gang i uken, trene litt styrke og gå til barnehagen og vips, så er jeg der. Og det er sant, men jeg greier jo aldri å komme i gang.
|
|
|
#72 |
|
ctrl+z
|
Sv: "Syk av kroppsvekta" – en ok artikkel?Dessuten er det rart hvordan man lager unnskyldninger for seg selv. "Ok, jeg er ti kilo over matchvekt. Jeg skal begynne å trene i morgen. Oi, nå er jeg tjue kilo over, men det er fordi jeg har vært forkjølet og spist mye. Jeg skal begynne å trene i morgen. Jøss. Har det blitt tredve kilo over allerede? Hmmm. Dette klarer jeg ikke alene, jeg skal bare spise denne sjokoladen i dag, så kutter jeg ut for bestandig. Og i morgen begynner jeg å trene."
|
|
|
#73 |
|
XXX
Hvor: Orkdal
Kjenner igjen denne.
|
|
|
#74 |
|
Nymotens gammeldags
Vet du, det der er et fantastisk godt spørsmål. Jeg kan desverre ikke svare på det, for det er så absurd. Jeg vet rett og slett ikke?
|
|
|
#75 |
|
Nymotens gammeldags
|
|
|
#76 |
|
XXX
Hvor: Orkdal
For min del handlet ikke dette om deg, at du har gjort noe som helst galt. Det handler kun om mine egne følelser. Du skal jo kunne være så lykkelig som bare det, for at det har blitt så bra for det. Og jeg unner deg det av hele mitt hjerte. Det handler kun om meg. Jeg er glad på vegne av alle som gjør dette, og blir lykkelig og fornøyd, det skulle bare mangle, og det er ikke din skyld at andre blir misunnelig. Det er bare slik at om man sliter med vekten, så er det klart man ønsker seg en "hokus pokus-forvandling" som kan fri man fra alt.
|
|
|
#77 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: "Syk av kroppsvekta" – en ok artikkel?Jeg skjønner det, veldig godt. Har jo vært der selv og ville ingenting annet enn å bli slank.
|
|
|
#78 |
|
ctrl+z
|
Sv: "Syk av kroppsvekta" – en ok artikkel?Det blir jo det samme som å si at jeg angrer på at jeg skrev om da EvigUnge døde i så stor grad fordi det kan gjøre at andre føler at deres problemer er trivielle, Iset. Det at du skriver om din situasjon er uproblematisk, synes jeg. Man kan jo bare la være å lese.
|
|
|
#79 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#80 |
|
Erfaren nok
|
Det er også noe av grunnen til at jeg stort sett skriver om min opplevelse ift operasjonen på bloggen min. Fordi jeg føler meg usikker på om jeg kan få lov å være fornøyd og glad liksom. Når jeg ikke slanker meg på "egenhånd".
|
![]() |
|
|