Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mat for en bedre psyke

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-09, 23:45   #1
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 41
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Mat for en bedre psyke

...

Sist redigert av Strutsen : 17-12-12 kl 23:05.
Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 00:05   #2
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mat for en bedre psyke

Blomkål. Det kan virkelig ødelegge dagen, det.

Gammel 23-11-09, 00:07   #3
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sukker, antar jeg.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 00:10   #4
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tror jeg må abonnere på denne tråden ...
Det må jo henge sammen på et vis, psyke og syke ...

Gammel 23-11-09, 00:10   #5
Frantzen
Passiv

Standard

Sukker og hvitt mel er lurt å unngå i så måte, har jeg skjønt.

Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 00:12   #6
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Sukker og hvitt mel er lurt å unngå i så måte, har jeg skjønt.

Alt det gode, altså ... :hrmf:

Gammel 23-11-09, 00:15   #7
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan i hvert fall bidra med en erfaring så fersk som i går:
Vi hadde, i et anfall av "vi spiser så sunt ellers, så én gang kan da ikke skade", kjøpt Sukkerbomber (Les: Nesquick frokostblanding) på fredag.
Storebror ble nektet å spise det til kvelds, men fikk løfte om en bedre lørdagsfrokost.
Oi oi oi.
Aldri mer.
Gutten tok av som et fly, det var helt sykt å se på!
Armer og bein gikk som propeller, han klarte ikke å stå stille et øyeblikk, beskjeder var helt mulig å få gjennom og kjeftamentet gikk i ett.
Og bare babbel, lyder og støy, ikke gikk det fornuft inn og ikke kom det noe ut.
Milde himmel.

Gammel 23-11-09, 00:18   #8
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tran skal visst være bra.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 00:26   #9
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sitat:

Jøss!

Ja, jeg tror jeg må ha sett ut omtrent som den smileyen i går.
Jeg mener, jeg vet jo at sukker kan gi for mye ekstraenergi og vi har derfor et svært moderat forbruk av sorten her i huset, men en sånn reaksjon var jeg rett og slett ikke forberedt på.
Jeg fortalte det til min niese, som har to gutter selv, og hun sa at de har vært nødt til å kutte ut den typen flybensin selv, av akkurat den årsaken.

Sist redigert av Enhjørning : 18-12-12 kl 21:09.
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 00:27   #10
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

For mye kaffe (koffein) kan føre til at en føler seg urolig.

Gammel 23-11-09, 00:37   #11
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Jeg oppdaget at når jeg byttet ut snop, mye fet mat og potetgull med grønnsaker og mer fiber, ble humøret mitt mye lettere også.
I mitt tilfelle kan det forsåvidt ha kommet av at forandringen førte til en etterlengtet vektnedgang kombinert med at jeg begynte å trene litt samtidig, men det er vel verd et forsøk, synes jeg.
Jeg merker faktisk også nedturen om jeg har hatt potetgullbonanza en sjelden gang.

Sist redigert av Enhjørning : 18-12-12 kl 21:05.
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 00:39   #12
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Standard

Om man spiser fiberrik mat, føler man seg generelt mye lettere til sinns. Altså, av bedre fordøyelse. Det er viktig at tarmene har det bra.

Gammel 23-11-09, 00:46   #13
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg har hatt samme opplevelsen som du - har hatt lange perioder med depresjoner av ulik styrke, og en psyke som har vært forholdsvis ustabil.
Jeg begynte å leve lavkarbo for et par år siden, for å gå ned i vekt, og det hadde en god effekt på min psyke. Da holdt jeg meg unna ris, pasta, poteter, mel og ikke minst sukker.
Jeg tåler heller ikke hvetemel og spelt, så det har jo helt klart en effekt på psyken. Jeg er temmelig sikker på at om man spiser mat man ikke tåler (men ikke blir akutt syk av) så går det utover den mentale helsen også, ikke bare den fysiske. Disse to henger jo sammen.

Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 00:53   #14
Frantzen
Passiv

Standard

Masse grønnsaker. Brokkoli og blomkål istedet for poteter. Og eget brød, basert på egg, cottage cheese og frø.
Du kan jo selvfølgelig spise grov pasta og naturris (det første spiser ikke jeg, men naturris bruker vi konsekvent her i huset). Ferdigprodukter utgår jo for det meste med denne kosten, men det er lettere å lage mat fra bunnen av en man skulle tro.

Men det viktigste du kan gjøre er å kutte ut hvitt mel og sukker. Mye er gjort bare der.

Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 01:08   #15
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Eneste jeg kan bidra med her er å fortelle at jeg fikk mye mer stabilt humør og ikke minst bedre humør av å endre kosthold i retning av lavkarbo. Ellers vil jeg bare gi deg en god klem.

Gammel 23-11-09, 01:08   #16
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Du skal jo komme til meg, og da kan i allefall jeg fortelle hva jeg spiser- jeg lever nemlig lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Men hva spiser man da, når man dropper alt du nevner Frøken Rattata?

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 01:16   #17
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Hva det betyr- det betyr at man skal minke mengden av karbohydrater man har i seg. Det gjøres enklest med å kutte ut så mye som mulig av hvitt mel, poteter, sukker, ris og pasta.F.eks. så kan du spise alt av rene kjøtt og fiskeprodukter, men ha grønnsaker i stedet for poteter til det.
Man kan f.eks. lage gratinert blomkål slik som man lager hvitløksgratinerte poteter....Veldig godt f.eks.sammen med grillmat og salat

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Men hva betyr "lavkarbo"? Er det å kutte ut de tingene Frøkrn R. Nevnte, eller er det andre ting også?

Gammel 23-11-09, 01:18   #18
Frantzen
Passiv

Standard

Lavkarbo er å kutte ut mat med masse og - ikke minst - raske karbohydrater.

Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 01:19   #19
Maya80
Bør lage seg en tittel selv

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Eneste jeg har lest er att melkefri og glutenfri skal hjelpe, hvet dem bruker dette mye i usa. Desverre er ikke diett her i norge så annerkjent.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 01:24   #20
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Jeg må legge til at også jeg er mye mer stabil i humør og slikt etter å ha kuttet ut sukker og hvitt mel....Jeg får ikke lenger slik sug etter godis og annet heller. Jeg går ikke noe særlig ned i vekt, men det å være så mye mer stabil gjør at jeg mener det er verdt det for meg likevel.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:36.