|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Mat for en bedre psyke
Avsporing i fht mat, men fysisk bevegelse, særlig utendørs og helst i dagslys har målbar effekt på psyken. En undersøkelse jeg har sett referert viste at for lettere depresjoner var en halvtime fysisk aktivitet like eller mer effektivt enn antidepressiva. Jeg har hatt den erfaringen selv, i perioder da jeg har vært nedpå psykisk, at det er utrolig viktig å komme seg ut og gå. Ikke nødvendigvis trening altså hvis man ikke er klar for det, bare rolig gange i det lille dagslyset som er nå på denne tida av året kan være veldig effektivt! |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mat for en bedre psykeJeg skulle til å si det som Heilo skriver her, at i tillegg til mat så er det vitenskapelig bevist at fysisk aktivitet har en meget gunstig effekt på psyken. Jeg har selv til tider slitt med lettere angstproblematikk, og fikk det hele under kontroll med trening faktisk. Når jeg slurver med treningen kjenner jeg at det har innvirkning på psyken.
|
|
|
#43 |
|
snart helsesøster
|
Samme her. Jeg er et mye bedre menneske når jeg får i meg mindre karber.
|
|
|
#45 |
|
snart helsesøster
|
Sv: Mat for en bedre psykeJa, og trening er veldig viktig for meg. Går det flere dager uten trening blir jeg automatisk kjipere i humøret. Etter en treningsøkt er stort sett alltid resten av dagen GOOD!
|
|
|
#47 |
|
Passiv
|
Sv: Mat for en bedre psykeTrening er helt sentralt ja. Jeg blir virkelig dårlig om jeg ikke trener. |
|
|
|
#48 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mat for en bedre psykeEn anbefaling. Tren balanse ved feks stå på et mykt/ujevnt underlag og "bikk" frem og tilbake med anklene. Slik trener du opp leddbåndene dine og forebygger skader ved overtråkk. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
representert
Sv: Mat for en bedre psykeHar du sjekket deg for kalsium-mangel?
|
|
|
#50 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
Sv: Mat for en bedre psykeEn råflink psykiater sa til meg en gang at omega 3 (triomar tror jeg den het) er bra for psyken. Det blir vel det samme som tran.
|
|
|
|
#51 |
|
representert
Kalsiummangel gir veldig mange symptomer, gjerne litt likt Jernmangel og B-12mangel, bare at jeg syntes at kalsiumangel var verre.
|
|
|
#53 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#54 |
|
En Som Trener
|
Krom-tilskudd. Men nå kom jeg på en ting...du ammer vel kanskje enda? Lillegutt er jo ikke så stor enda? Da er det ikke lurt å utsette kroppen for altfor mye krumspring heller kanskje?
|
|
|
#55 |
|
En Som Trener
|
Kutte ned på slike ting er nok bare positivt uansett ja.
|
|
|
#56 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Det er selvsagt helt greit, og fullstendig naturlig. Folk har ammet i tusenvis av år, helt og holdent uten å røre et eneste gram med poteter, pasta, ris eller sukker. Sukker og hvitt mel kan du hvertfall unngå totalt om du vil, det er bare positivt. Spis masse grønnsaker og kanskje litt brun ris og brun pasta innimellom, og drikk masse vann og få hvertfall i deg nok fett. Fett er viktig.
|
|
|
#57 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Mat for en bedre psykeJa feks. smør, men ikke margarin. Nøtter, avokado, ost, kaldpressede oljer, rømme, hjemmelaget majones og lignende er andre gode fettkilder.
|
|
|
#58 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Mat for en bedre psykeJepp.
|
|
|
#59 |
|
Nymotens gammeldags
Du MÅ ikke, men det er sunnest pga. at du kan velge hvilken olje du skal bruke. I feks. Mills er oljene raffinerte, ikke kaldpressede. Jeg bruker ofte Mills men det er pur latskap, jeg burde lage den selv, spesielt siden det går mye majones her i huset (seksåringen er hekta). Tror kanskje Hellmans er bedre? Jeg bruker den i varm-retter av og til, feks. denne kyllingretten.
|
|
|
#60 |
|
Passiv
|
Det er best med meierismør. Jeg tuller ikke heller. |
|
![]() |
|