Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Henger valg av fornavn sammen med etternavn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-09, 01:04   #41
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Henger valg av fornavn sammen med etternavn?

Vi har valgt et fornavn som klinger godt sammen med etternavnet og hvor noen av de samme lydene bli gjentatt. Han har et kort fornavn og et langt mellomnavn, et kort og et langt etternavn. Hele navnet har en fin rytme.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 01:30   #42
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Siden ungen har to fornavn, valgte vi bare ett etternavn. Fornavn nummer to er relativt traust, i likhet med etternavnet - da funker overgangen fra det noe mer utradisjonelle fornavnet bedre.

Chanel Olsen-style-navn hadde vært lite aktuelt.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 17:01   #43
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Vi har ganske "vanlige" etternavn, og hadde ikke tenkt å gi Poden noe "uvanlig" fornavn uansett, så det ble ikke tatt med i vurderingen. Det finnes helt klart fornavn-etternavnkombinasjoner jeg ville droppet; en unge som skulle hete Lian til etternavn ville jeg ikke kalt for Stian, for eksempel. Men de fleste eksemplene jeg kommer på er kombinasjoner som høres komiske ut, gjentagelser av stavelser eller riming, ikke "stilbrudd". Jeg synes ikke det gjør noe med rotnorsk fornavn til fransk etternavn (men ville vært mer skeptisk til det motsatte, pussig nok).

Det HAR fastlegen vår... (og man har god grunn til å være småskeptisk der, jeg er ikke så innmari lei meg for at det virker som om vi har fått tildet en ny fastlege... men det har ikke med navnet å gjøre da... (Og dette er ikke den legen som trodde min sønn het Halal nei....))

Gammel 25-11-09, 17:05   #44
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge mine barn har etternavnet til faren, og det er fordi de etternavnene er enklere å kombinere med de navnene jeg liker. Mitt etternavn er av den mer nitriste norske typen, som nesten krever et like nitrist fornavn. Eldstemann har mitt etternavn for mellomnavn, men det ser litt teit ut, så vi har aldri brukt det, verken jeg eller han. Nå sier han at han vurderer å fjerne det, og det er helt greit for meg.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 17:07   #45
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har vi ikke tenkt på, men nå kjenner jeg jo at jeg skal forsøke å jobbe inn von Rhosenstjert i navnene våre.

Poden har et veldig , veldig vanlig etternavn og ganske vanlig fornavn, så det er mulig vi hadde tenkt annerledes om vårt faktiske navn var Von Rhosenstjert .

Gammel 25-11-09, 18:15   #46
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Det bør henge sammen, i alle fall så langt at man hører på dem sammen og unngår type Tom Godset eller Kai Jackson.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 21:14   #47
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, vi valgte et kort norskt navn. Hun har mitt etternavn som er et stedsnavn, og sambos veldig vanlige navn som mellomnavn.

Kom over noen søsken som het Kimberly og Lexus Olsen for en stund siden. Det synes jeg ikke klang så bra.

Gammel 25-11-09, 22:17   #48
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

May Ones, er det en vandrehistorie? Jeg har nemlig hørt om noen som var så strålende fornøyd over å ha funnet frem til det nydelige navnet something (husker ikke) May. De hadde liksom glemt at de het Ones til etternavn.

Gammel 25-11-09, 22:18   #49
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

May Ones, er det en vandrehistorie? Jeg har nemlig hørt om noen som var så strålende fornøyd over å ha funnet frem til det nydelige navnet something (husker ikke) May. De hadde liksom glemt at de het Ones til etternavn.

Det er sikkert en vandrehistorie, men den blir jo ikk mindre bra av det.

Gammel 25-11-09, 22:20   #50
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, nei. Den er sann! Jeg googlet.

Gammel 25-11-09, 22:21   #51
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Å, nei. Den er sann! Jeg googlet.

Hvis de ikke tenkte på at de het Ones til etternavn så var det jo skikkelig tullete. Hvis de derimot gjorde det med vilje syns jeg de var hysterisk morsomme.

Gammel 25-11-09, 22:25   #52
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er både for- og etternavn temmelig trauste.

Jeg klarer ikke helt å se for meg navn vi ville valgt dersom vi het von Rozenstjerth, for da tror jeg de navnene vi liker ville virket veldig "stusslige".

Gammel 25-11-09, 22:28   #53
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og hvis vi er inne på pussige komboer, så hørte jeg nettopp om en liten tass med etternavn Saur. Døpt Dino.

Gammel 25-11-09, 22:30   #54
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Jeg jobbet en stund på en matvarebutikk i England, ved siden av skolen. Sjefen min der var Mr Richard Heading.

Men tanke på at Richard forkortes med Dick slår ikke det meg som det mest gjennomtenkte navnvalget.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 22:35   #55
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man må tenke på hvem man gifter seg med også. Sånn hvis man heter Rosa og gifter seg med Frank Bleie. :true story:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 22:36   #56
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Eller Roald Øyen og Ingvild Bryn.

Gammel 25-11-09, 22:40   #57
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Randi bør også tenke seg om to ganger før hun skifter etternavn til Hole, dersom hun reiser litt rundt i verden.

Gammel 25-11-09, 22:45   #58
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Det er 11 kvinner som har Randi som første fornavn, og Hole som etternavn.
Det er 7 kvinner som har Randi som eneste fornavn, og Hole som etternavn.

Gammel 25-11-09, 22:46   #59
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Herregud. Når vi var så godt i gang: Har dere vært borti boka "Hva skal barnet ikke hete"?
Hysterisk lesning, og burde vært pensum for vordende førstgangsforeldre.

Alf Tore Sko og Tore Trygve Ulven er to eksempler derfra, Rosa Bleie er nevnt som et eksempel fra virkeligheten.
Jeg ler så jeg griner hver gang jeg plukker opp den boka.

Gammel 25-11-09, 22:48   #60
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Standard

KLM har jo mange klassikere.

Signe Maten
Ulla Norakk
Tore Føtter
...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28.