Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Matematiske formler i word

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-09, 11:00   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Matematiske formler i word

Jeg holder på å skrive et dokument hvor jeg må legge inn en del matematiske formler. Det er snakk om hauger av summetegn, produkttegn, opphøyd i potenser og alt mulig tull.

Hvordan får jeg dette inn i dokumentet? Jeg har ikke noe sted jeg kan kopiere fra og lime inn.

Gammel 26-11-09, 11:03   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matematiske formler i word

Du bruker Microsoft Equation og skriver det rett inn i dokumentet.

Insert / Object / Microsoft Equation

Gammel 26-11-09, 11:04   #3
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Kan du bruke tegnkartet som de fleste har på maskinen?

Start --> Programmer --> Tilbehør --> Systemverktøy og så Tegnkart.

Der kan jeg klippe ut og lime inn symboler i Worddokument.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 11:08   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok. Takk for svar, men det var ikke til så stor hjelp for meg. Jeg var visst ikke spesifik nok: I hvilket verktøy kan jeg skrive formler?

Gammel 26-11-09, 11:09   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Microsoft Equation. Hvorfor var ikke det til hjelp?

Gammel 26-11-09, 11:10   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Ok. Takk for svar, men det var ikke til så stor hjelp for meg. Jeg var visst ikke spesifik nok: I hvilket verktøy kan jeg skrive formler?

I min engelske Word velger jeg Insert - Object - Microsoft Equation 3.0. Jeg antar at dette heter Sett inn - Objekt på norsk, og så får du se om du har en ligningseditor der.

Gammel 26-11-09, 11:10   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Jeg fant ikke noe Microsoft Equation i word. Men det er sikkert pokkers 2007-versjonen av Office som har skylda. Jeg er fremdeles nybegynner i den versjonen og sliter.

Gammel 26-11-09, 11:11   #8
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Jeg har Microsoft Word 2002-versjon. Microsoft Equation har jeg brukt så lenge jeg har brukt Word.

Gammel 26-11-09, 11:11   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Microsoft Equation er et verktøy for å skrive formler. Hvis du ikke finner det under Object, er det ikke installert, og da må du installere det/få det installert.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 11:12   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en del av standardpakken til Office, men det er ofte det ikke installeres, da det ikke er en del av standardinstallasjonen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 11:12   #11
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På min 2007 versjon (og Windows 7) bruker jeg sett inn og så ytterst til høyre er det noe som heter formler og symboler. Der skal du finne det meste av det du trenger. Eller er det ikke det du spør om?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 11:13   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du velger Sett inn - Symbol, så får du opp tegnkartet, i alle fall, og der finner du ganske mange av symbolene. Men skal du ha mange ligninger, og det f.eks. er brøkuttrykk og slikt, så holder det neppe.

Akkurat "opphøyd i"-uttrykk kan du forresten gjøre i vanlig tekst i Word, ved å markere potenstallet og gjøre det til "superscript" (det heter vel "opphøyd tekst" på norsk, tror jeg).

Gammel 26-11-09, 11:13   #13
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Er det endringer i 2007-versjonen, kanskje?

Sitat:

Microsoft Office Word 2007 includes built-in support for writing and editing equations. Previous versions used the Microsoft Equation 3.0 add-in or the Math Type add-in. Equation 3.0 was included in previous versions of Word and is available in Office Word 2007.

Sitat:

To write an equation, you can use Unicode character codes and Math AutoCorrect entries to replace text with symbols. For more information, see Insert a symbol or special character.
When you type an equation, Word automatically converts the equation into a professionally formatted equation.

1. On the Insert tab, in the Symbols group, click the arrow under Equation, and then click Insert New Equation.

Gammel 26-11-09, 11:14   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

På min 2007 versjon (og Windows 7) bruker jeg sett inn og så ytterst til høyre er det noe som heter formler og symboler. Der skal du finne det meste av det du trenger. Eller er det ikke det du spør om?

Denne fant jeg, men jeg får ikke inn alle de tingene jeg trenger over og under brøkstreker og i potensene der.

Gammel 26-11-09, 11:16   #15
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er det du skal ha inn da? Det meste skal jo gå ann å sett inn der? Med de ekstra symbolene?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 11:16   #16
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker Rapid Pi Equation. Det er en plug in til Word, som ikke koster all verdens. Du laster den ned på nett.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 11:18   #17
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sett inn formler tillater deg vel å sette inn formler, gjør den ikke? Jeg prøvde det, og kan lage hvilke som helst formler nå, det var i grunn en nyttig ting å gjøre.

Jeg valgte: Sett inn, Formel (helt til høyre, ved siden av Symbol), Sett inn ny formel (helt nederst i drop down-menyen) og så fikk jeg opp mange valg.

Gammel 26-11-09, 11:24   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

OK. Den oppførte seg rart ved første forsøk (sikkert på grunn av min noe manglende 2007-kunnskap). Nå er jeg i gang.

Nå klarer jeg dog ikke å sette inn tegn både oppe og nede etter en bokstav. Hvordan gjør jeg det?

Altså; jeg skal skrive Dijalfa hvor D skal være vanlig i og j skal være nede og alfategnet oppe? Jeg får bare puttet de tre "ettertegnene" bare oppe eller bare nede.

Gammel 26-11-09, 11:27   #19
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den som heter Script, kanskje? Riktignok fikk jeg bare lov å skrive ijalfaD, men så skrev jeg bare D inn først, og det funket på et vis.

Gammel 26-11-09, 11:27   #20
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker Euation Editor i Word. Har du den ikke allerede installert må den installeres, men når den først er på plass er det såre enkelt å sette inn formler så komplekse som du måtte ønske.

http://office.microsoft.com/en-us/wo...902471033.aspx

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:51.