Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Tvetydig kleskode

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-09, 20:30   #1
bikki
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jun 2009
bikki har et hav av muligheter foran seg
Standard

Tvetydig kleskode

Når det står kleskode Smoking/Mørk dress i en bryllupsinvitasjon, hva skal jeg ha på meg da? Jeg er altså damen....

bikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 20:32   #2
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvetydig kleskode

Opprinnelig lagt inn av bikki, her.

Når det står kleskode Smoking/Mørk dress i en bryllupsinvitasjon, hva skal jeg ha på meg da? Jeg er altså damen....

En sid, flott kjole.

Gammel 26-11-09, 18:53   #3
bikki
Fullverdig medlem

Standard

Må den være helt ankelsid, eller holder det med midt på leggen? Har ikke ork eller lyst til å bruke masse penger på en kjole til en kropp som er i ferd med å ta av 20 kg. Har en pen kjole , men den rekker meg midt på leggen...

Gammel 26-11-09, 18:54   #4
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kort kjole er helt greit. Det er bare til galla at det kreves lang.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 18:56   #5
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Kjole midt på leggen går helt fint !

Gammel 26-11-09, 19:47   #6
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Var den så tvetydig da? Mørk dress vil si drakt eller kort kjole for kvinner, smoking vil si selskapskjole, fortrinnsvis lang. Det står mer om det for eksempel her. Mørk dress/smoking betyr med andre ord at det er valgfri skjørtelengde.

Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 19:53   #7
bikki
Fullverdig medlem

Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Var den så tvetydig da? Mørk dress vil si drakt eller kort kjole for kvinner, smoking vil si selskapskjole, fortrinnsvis lang. Det står mer om det for eksempel her. Mørk dress/smoking betyr med andre ord at det er valgfri skjørtelengde.

Jeg trodde det var slik at ved Smoking skulle man ha galla/ankellang kjole og ved Mørk dress kan man ha kortere.
Ble i tvil når det stod Smoking/Mørk dress.

Gammel 26-11-09, 19:55   #8
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Smoking så skal man ha gallakjole. Mørk dress kan man ha "litt hva man vil" bare man står til mannens antrekk. Den var jo relativt tvetydig, men må vel bety at du kan velge?

Ulvhedina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 20:04   #9
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Galla er jo en egen kleskode, men ellers er jo det riktig som du sier ja. Smoking kan tillate kort kjole også, men det er da snakk om litt finere selskapskjoler, og de er ofte lange. Når det står to ting betyr det jo bare at man kan velge - det er lov å ta den fineste kjolen man har, men hvis man vil kle seg enklere kan man det også. Litt av poenget med kleskode i bryllup er vel at man skal unngå å overstråle brudeparet. Jeg tenker at siden de tillater smoking også betyr det vel at de selv kler seg ganske stivt/klassisk, men de vil ikke pålegge gjestene å gjøre det samme.

Gammel 26-11-09, 20:07   #10
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvhedina, her.

Smoking så skal man ha gallakjole.

Hva skal man da ha til galla?

Jeg har alltid lært at til smoking er det helt greit med kort kjole - men en pyntet kort kjole selvsagt.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 20:14   #11
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Hva skal man da ha til galla?

Jeg har alltid lært at til smoking er det helt greit med kort kjole - men en pyntet kort kjole selvsagt.

Beklager, jeg tok feil. Til smoking kan man ha aftenskjoler, type coktail fåsjesempel.

Fant dette til deg:

Sitat:

Til smoking er det vanlig med selskapskjole. Det er nettopp til smoking at "den lille sorte" har blitt en klassiker. På engelsk har man begrepet evening gown - aftenkjole - kjoler som brukes til smoking. I USA er dette som regel lange, fotside kjoler som minner om en gallakjole.

En aftenkjole kan også være kort lik en cocktailkjole, som til tross for navnet ikke nødvendigvis brukes i cocktailselskaper. Navnet kommer fra 1950-tallets smallivede kjoler, som ble hyppig brukt i cocktailselskaper. En aftenkjole kan være stroppeløs eller utringet. Farge og stoff kan variere etter årstid, men det er normalt at kjolen er av fine stoffer. Selskapshansker kan også brukes til slike kjoler.

De seneste årene er smoking til kvinner blitt vanlig etter at klesdesigneren Yves Saint Laurant ga kvinnen buksedrakten. Fra tid til annen tar Hollywood-skuespillerinner den røde løperen med storm iført smoking. I våre dager brukes også bunad til smoking, selv om dette er en heller dårlig kombinasjon, tatt i betrakning antrekkenes ulike opprinnelse.

Ulvhedina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 20:16   #12
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Man kan fint ha kort, men pyntet kjole til smoking. Kort betyr i denne sammenhengen absolutt ikke lårkort. Ankelsid går supert!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 21:05   #13
bikki
Fullverdig medlem

Standard

Ok. Takk for alle innspill!
Jeg går nok for den jeg har, midt på leggen type.
Lys gul med dyp lilla blomstermønster. Flere lag, chiffon ytterst, og gull silkebånd under bysten m/ knyting bak.
Gullveske og gullsko til, og en liten bolero med gullspetter i.
Tar sjansen på dette jeg.

Gammel 26-11-09, 21:14   #14
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Det høres absolutt pent nok ut, håper du får det hyggelig!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:34.