Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Positive ord. Give me some!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-09, 13:29   #21
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Positive ord. Give me some!

"Ja" er ikke et positivt ord, det er ikke positivt ladet. Det er en bekreftelse, og verken mer eller mindre.

På samme måte syns jeg ikke "nei" er et negativt ladet ord.

Jeg tenker at ord som "bra", "flott", osv er positive ord, for dette er ord som gir en kvalitativ vurdering av noen eller noe.

"Lykke" syns jeg på en måte er et selvsentrert ord. "Elske" er for meg beskrivelse av en følelse.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 14:17   #22
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ullvott, her.

Håp kanskje? Eller kjærlighet.

Håp er et fint ord, men for mange blir det nok forbundet med noe vondt, selv om det er positivt. Jeg tenker på døden da...

Enig i at Ja ikke trenger å være positivt, men den filmen ("Yes, man")har jeg lyst å se! Husker jeg hørte den anmeldt på radioen, og fikk veldig lyst å se den.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 14:28   #23
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Enig med bina i at positive adjektiver er det som slår meg først, men man kan jo ha positive konnotasjoner til substantiver og verb også, og jeg forsto det som om det var det hovedinnlegger var ute etter.

Jeg tenkte forresten på det i går, at jeg kunne jo like gjerne sagt kjærlighet som elske - for nest etter adjektiv er kanskje substantiv mest naturlig å velge? Så kom jeg fram til at ordet elske på mange måter er mer positivt for meg enn kjærlighet, nettopp fordi det fokuserer på handling. Kjærlighet gir meg mer generelle konnotasjoner. Ordet elske får meg til å tenke på mannen min når han holder rundt meg, mamma som klemmer meg, pappa som smiler med øynene, søsteren min som fniser og alt det jeg er villig til å gjøre for dem når de trenger meg. Det ordet rommer så mye godt! For det ufødte barnet mitt føler jeg kjærlighet, men jeg elsker ham ikke ennå, jeg veit jo ikke hvem han er. Å elske er det sterkeste ordet jeg kommer på, tror jeg.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:45   #24
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

latterkrampe

Dette var ikke tull altså. Når jeg legger ungene, og vi tuller og tøyser sånn at de ler så de blir helt utslitt, så tenker jeg på hvor godt det må være å ha den følelsen inni seg, og så sovne med et smil om munnen. Det er så mange barn som har det alt annet enn sånn. Så latter - gjerne latterkrampe - er kjempegodt og deilig og positivt. Det samme for voksne også. Man kan tenke, føle og synes mye, men latter er ute i situasjonen. Det er handling.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 18:52   #25
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Dette var ikke tull altså. Når jeg legger ungene, og vi tuller og tøyser sånn at de ler så de blir helt utslitt, så tenker jeg på hvor godt det må være å ha den følelsen inni seg, og så sovne med et smil om munnen. Det er så mange barn som har det alt annet enn sånn. Så latter - gjerne latterkrampe - er kjempegodt og deilig og positivt. Det samme for voksne også. Man kan tenke, føle og synes mye, men latter er ute i situasjonen. Det er handling.

Men jeg er enig jeg altså, kneggeprikken betydde ikke at jeg trodde du tullet.
Latterkrampe (også ordet) er uvurderlig!

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 19:29   #26
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Latterkrampe er ett fantastisk ord, det får en til å smile.
Elske er også ett nydelig ord.
Og jeg holder fremdeles på at Ja er ett deilig ord.
Alle ord kan assosieres i en negativ vinkling om man ønsker og prøver. Med positive ord mener jeg ord som kan gjøre mye positivt om man bruker dem mye.
Jeg har erfart at å si mer JA gjør livet mitt rikere og mer fylt med glede.
Det er mange nydelige positive ord der ute, og det er så godt å bli påminnet om dem i hverdagen slik at vi blir flinkere til å bruke dem.

Å være flinkere til å bruke ordet "Elske" i hverdagen vil gjøre en stor forskjell!

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 19:37   #27
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Noen elever på en skole jeg jobbet fikk høre en historie om Det viktigste ordet. Den historien handlet om å kunne si takk. Elevene var enige i at ordet var viktig, men en elev rakte opp handa og sa at hun visste noe som var minst like viktig å kunne si, nemlig å kunne be om forlatelse.

Jeg synes det var fint tenkt og sagt, for det er ikke mye som kan bygge like mye opp igjen enn en ektefølt bønn om tilgivelse.

Akkurat nå er jeg veldig enig med eleven din...

Gammel 27-11-09, 21:05   #28
Skvetten
Passiv

Standard

Frihet.

Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 23:16   #29
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Elske

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:40.