|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Originala
|
![]() Sv: Hasjsalg - hvordan ville du reagert?
Jeg er enig med Heiko. Og jeg tror at denne holdningen bærer mye av ansvaret for at mange barn som lider under ulike former for omsorgssvikt ikke blir sett og får den hjelpen de skulle hatt. Lojaliteten ligger til de voksne, og tvilen skal komme dem til gode, ikke barna som man mistenker at har det vondt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hasjsalg - hvordan ville du reagert?Fordi å sette i gang en slik prosess er en slags sprerre. Jeg må være sikker på at den prosessen jeg setter i gang er reell. Jeg kan ikke bare slenge ut mistanker. Hvis jeg tar feil vil det bli huskeskue for helt uskyldige personer. Det vil jeg ikke.
![]() |
#23 |
Originala
|
![]() Sv: Hasjsalg - hvordan ville du reagert?Joda, jeg forstår for så vidt det, Kisha. Og nå tenker jeg kanskje særlig på forhold der et barn bor sammen med den som selger. Og i så fall tenker jeg at man er "forpliktet" til å ta den telefonen selv om man ikke er helt sikker. Som ved andre mistanker om at barn ikke har det bra hjemme. Man kan nesten aldri være 100 % sikker. Men jeg tror at i mange tilfeller med omsorgssvikt, så har mange naboer og lærere og venners foreldre og hva_har_du reagert, men ikke gjort stort annet enn å fortelle andre om det over en kopp kaffe. Og det hjelper barna fint lite. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hasjsalg - hvordan ville du reagert?Jeg syns faktisk det er helt greit, om man kjenner personen, å ta en alvorsprat først. Jeg syns det kan være greit å gi en sjanse, om det er slik at man tror at personen er mottagelig for prat. Ikke alle hasjfolk er grusomme personer som driver med masse dop og gir unger fæle forhold å vokse opp under. Men det er mulig jeg ser på ting med annet enn norske briller.
![]() |
#25 |
Glamorøs
|
Jeg syns også det kan være greit å snakke med vedkommende først, men i dette tilfellet forsto jeg det som om det ikke ville være naturlig. Som jeg sa tidligere så syns jeg det er en viss forskjell på bruk og å selge faktisk. Et svært moderat bruk medfører ikke like mye fare som salg mener jeg. Salg innebærer at man har kontakt med andre mennesker som ikke nødvendivis bare røyker hasj en gang i blant, og de kan være ustabile og desperate. I tillegg kan bakmennene som forsyner selgeren med hasj være farlige.
![]() |
#26 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Hasjsalg - hvordan ville du reagert?Jeg ville meldt fra til politiet enten det var med eller uten barn i leiligheten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Passiv
|
![]() Sv: Hasjsalg - hvordan ville du reagert?Jeg har meldt slikt som dette til politiet ved flere anledninger. Det mener jeg er det riktige å gjøre også. |
![]() |
![]() |
#28 |
Passiv
|
Om det var noen jeg kjente så ville jeg også startet med å ta et krystallklar standpunkt og en alvorsprat ja. Men kun om det var noe håp om at det sank inn. |
![]() |
![]() |
#29 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Veldig enig. Jeg synes jo det er å svikte barna det også. En bekymringsmelding er ikke en fellende dom. Jeg har selv blitt truet med barnevernet (av en som ikke er helt god) og akkurat det er for meg en tom trussel. De er hjertelig velkommen på besøk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
sporadisk
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hasjsalg - hvordan ville du reagert?Uten barn: hadde ikke gjort noe, foruten at jeg IKKE hadde besøkt vedkommende i hjemmet.
![]() |
#31 |
Passiv
|
![]() Sv: Hasjsalg - hvordan ville du reagert?Her er jeg helt på linje med Fadese. Anse meg gjerne som snever, men illegale rusmidler er nei og fy i mitt vokabular uavhengig av om det er barn eller ikke i bildet. Eller "bare hasj". Jeg har sett hva det kan føre til. |
![]() |
![]() |
#32 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hasjsalg - hvordan ville du reagert?Jeg har bodd i rekkehus ved siden av noen som solgte hasj og amfetamin var det vel. Ikke noe kult, masse trafikk til alle døgnets tider, folk som kom og gikk i ett banka kjør. Og noen så faktisk skumle ut. Naboen var kjempehyggelig han, jeg likte han veldig godt, men det var de som kom til ham for å handle jeg ikke likte. Det var razzia der 2 ganger på 6 mnd. Jeg likte meg ikke og flyttet.
![]() |
#33 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hasjsalg - hvordan ville du reagert?Jeg trenger litt mer "kjøtt på beina" for å svare entydig på det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Originala
|
Jeg tipper jeg er litt preget av å vokse opp i Trøndelag hvor hjemmebrent i min barndom var veldig vanlig. Nå tar jeg avstand fra hjemmebrenning, bare så det er sagt, men jeg tenker det likevel er litt forskjell, siden det ikke er en del av organisert virksomhet på samme måte som narkotika. Jeg tviler på at de har like mange lik på samvittigheten, liksom. Smuglersprit blir noe annet, siden det ikke er noe som springer ut fra et hjemmebrentapparat i en kjellerbod. Men rent rasjonelt ser jeg at jeg burde ha den samme terskelen for å melde fra om slik virksomhet, selv om jeg følelsesmessig reagerer litt annerledes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() Sv: Hasjsalg - hvordan ville du reagert?Man er ikke nødvendigvis en del av et stort og skummelt narkotikakartell fordi man selger hasj. Bare for å gjøre det klart. Det er ikke uvanlig med de som produserer nok til eget og venners bruk, kun selger venner i mellom, og ikke driver med andre stoffer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Originala
|
Ok, der ser du hvor lite jeg vet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Mother of Dragons
|
Jeg ser heller ikke på lett hasjbruk som noe problematisk og tror ikke at folk som bruker det nødvendigvis er dophuer.
![]() |
#39 |
Passiv
|
Signerer. |
![]() |
![]() |
#40 |
Helt konge
|
aC det er vel ikke det mest vanlige at man driver med egenproduksjon til venner og seg selv? Det blir ikke den største trafikken ut og inn av hjemmet av slikt. Spesielt ikke om produksjonen og salget foregår i en leilighet. Et lite minidrivhus i kjøkkenkroken gir ikke mange grammene for salg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|