Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hasjsalg - hvordan ville du reagert?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-09, 14:30   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hasjsalg - hvordan ville du reagert?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Og jeg har også presisert at salg ikke nødvendigvis inkluderer at man dealer kokain og våpen også

Selvfølgelig, men det var ikke det vi diskuterte her.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 14:36   #62
Skvetten
Passiv

Standard

Hmja, det er jeg klar over, men det er også en del som har lagt det frem som om hasj er Djevelens Verk uansett. Og jeg har også presisert at salg ikke nødvendigvis inkluderer at man dealer kokain og våpen også, men hey, det er fortsatt en god del verre enn kun moderat bruk, helt med på det.

Jeg har arbeidet så lenge med rusfeltet at jeg tillater meg å ha en nulltoleranse ovenfor alle ulovlige substanser. Det er ikke tvil om hverken skadevirkningene eller det at selv hasj er et ulovlig stoff. De som velger å se det annerledes er jeg prinsipielt uenig med ut fra min erfaring og min kunnskap om dette.

Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 15:09   #63
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Selvfølgelig, men det var ikke det vi diskuterte her.

Nei, det var en avsporing som kom, som jeg valgte å svare på. Men jeg er klar over at det var en avsporing, altså.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 15:11   #64
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jeg har arbeidet så lenge med rusfeltet at jeg tillater meg å ha en nulltoleranse ovenfor alle ulovlige substanser. Det er ikke tvil om hverken skadevirkningene eller det at selv hasj er et ulovlig stoff. De som velger å se det annerledes er jeg prinsipielt uenig med ut fra min erfaring og min kunnskap om dette.

Det er du selvfølgelig i din fulle rett til å være. Jeg har selvfølgelig kun mitt eget erfaringsgrunnlag å legge til grunn for mine meninger.

Gammel 06-12-09, 15:25   #65
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er dette likevel omsetning av en ulovlig substans og det er direkte naivt å tro at dette er samfunnsfremmende. Det at noen etter sigende produserer og selger kun til eget og venners bruk, samt ikke driver med andre stoffer er ikke en formildende omstendighet. Det skal et viss produksjon til før at det blir såpass trafikk at andre reagerer. Da er det viktig at noen reagerer.

I samme slengen kan man jo kanskje nok en gang nevne at selv hasj er en substans som er farlig å bruke, det er økt andel av testikkelkreft blant brukerne (den typen man dør av), man får et dårligere reaksjonsmønster (vil vi virkelig at noen skal kjøre bil etter hasjrøyking?) og en rekke andre skadevirkninger.

Barn som vokser opp med foreldre som røyker hasj i boligen utsettes for en form for omsorgssvikt. Hasj er et rusmiddel og hasj svekker dømmekraften, det gjør at barn kan utsettes for mange situasjoner som er direkte skadelig for dem.

Enig med Skvetten. Har lest meg forbløffet nedover i tråden og ser at de fleste mente hasjsalg - og bruk - er OK, så lenge det ikke er barn involvert? Det er kriminelt å selge hasj, er man vitne til en kriminell handling, kontakter man vel politiet? Det virker på meg som om mange nordmenn har en litt naiv holdning til dette stoffet. Det er liksom litt kult med hasj, man kjenner jo ofte mange kule folk som bruker det, mange har sikkert prøvd det selv også, og det er jo mye farligere å helle i seg 96% sprit hver eneste helg enn å røyke litt av og til. Jeg kan forsåvidt være enig i det siste, men at man selv tenker at hasj ikke er det verste man kan komme bort i, bortforklarer jo ikke det faktum at både de som røyker og selger hasj er kriminelle?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 15:39   #66
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg er som rine overrasket over at det er flere som mener at det er helt greit å produsere, selge/gi til venner og ikke minst oppbevare et ulovlig stoff. Det er det samme som å si a det er greit å bryte loven på annet vis. Så lenge hasj og andre narkotiske stoffer er ulovlige støtter man kriminalitet (delvis organisert) ved sin holdning. Det overraskende er at det er så mange som er naive i fohold til de grensene man faktisk flytter ved å innta ulovlige rusmidler.

Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 15:40   #67
Skvetten
Passiv

Standard

Det er du selvfølgelig i din fulle rett til å være. Jeg har selvfølgelig kun mitt eget erfaringsgrunnlag å legge til grunn for mine meninger.

Ditt erfaringsgrunnlag gjør at du synes det er ok å bryte norsk lov?

Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 15:41   #68
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Mhm. Kjempenaiv. Vel, det er vel ikke alle lover og regler man nødvendigvis er helt enig i? Både de som faktisk er, og de som ikke er? Det betyr ikke at jeg bryter disse selv, (test meg anyday! ), men at det er noen ting jeg gir mer beng i om andre gjør på sin fritid enn andre ting.

Gammel 06-12-09, 15:45   #69
Skvetten
Passiv

Standard

Mhm. Kjempenaiv. Vel, det er vel ikke alle lover og regler man nødvendigvis er helt enig i? Både de som faktisk er, og de som ikke er? Det betyr ikke at jeg bryter disse selv, (test meg anyday! ), men at det er noen ting jeg gir mer beng i om andre gjør på sin fritid enn andre ting.

Så om man ikke er enig i en lov så er det greit å bryte den eller være vitne til at andre gjør det?

Her håper jeg at vi som vanlig diskuterer på generelt grunnlag, jeg har ikke gjort annet enn å stille deg et direkte spørsmål. Jeg har hverken hintet til ditt forhold til rusmidler eller inntak av disse. Det jeg er opptatt av er hva som gjør at såpass mange synes at det er greit å bryte narkotikaloven, det presiseres til og med at så lenge det ikke bor barn i huset så er det helt ok. Sånt sjokkerer en som har sett rusbrukens bakside og som aktivt arbeider for å informere ungdom slik at de kanskje velger å la være å prøve selv de mildeste stoffene.

Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 15:53   #70
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg oppfordrer ikke kids til å prøve dop, nei, er ikke helt der. Og ja, har sett og opplevd de usedvanlig negative konsekvensene av tung bruk. Dog klarer jeg fortsatt å se nyanser. Er det så sært?

Gammel 06-12-09, 15:58   #71
Skvetten
Passiv

Standard

Det handler ikke om å være sær, det handler om at jeg har vanskelig å forstå at det blir sett på som å bryte norsk narkotikalovgivning med å produsere, lagre, omsette og innta hasj.

I denne tråden er det til og med fremlagt som om det ikke er det minste problem fordi de som enkelte kjenner og som driver med dette er så fredelige. Eller at de ikke har barn i huset når det gjøres, eller det faktum at man velger å vende det blinde øyet til når loven brytes.

Når det kommer til narkotika snakker man om bruk av et ulovlig stoff, det bør ikke være grunn til å nyansere lovligheten og farligheten av slik bruk. Det er trist at det er så mange som synes at det å røyke hasj jevnlig ikke er narkotikamisbruk, for det er akkurat hva det er.

Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 16:09   #72
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Når jeg også ser innenfor psykiatrien hvor mye av psykisk sykdom som relateres til lette rusmidler blir jeg vanvittig skremt. Dette er ikke særlig synlig for andre enn dem som står dem veldig nær.

Men er ikke dette en litt sånn høna og egget-diskusjon?

Jeg forsvarer på intet vis hasjmisbruk, på samme måte som jeg ikke forsvarer alkoholmisbruk, og jeg hadde reagert mer på om noen hadde brukt hasj på samme måte som veldig mange bruker alkohol. Men jeg greier ikke å bli veldig, fryktelig, grusomt opprørt over at noen røyker hasj en gang i blant. Og jeg har relativt god kjennskap til narkotikabruk og -misbruk i varierende grad fra oppveksten.

Som veldig mange andre ting så syns jeg det er verre å gjøre det når man har barn, fordi man da har ansvar for andres ve og vel i større grad enn når man er alene. Det betyr ikke at jeg syns det er OK, selv om jeg ikke hadde ringt til politiet om en enslig, barnløs person røyka hasj.

Gammel 06-12-09, 16:19   #73
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jo det kan være en sånn høne/egg-greie, men i en del tilfeller er det med selvmedisinering lite sannsynlig. Jeg kunne konkretisert, men synes det er vanskelig å anonymisere og bør derfor ikke gjøre det.

Jeg syns nemlig jeg har sett at dem som har gått videre fra hasj (eller man kunne egentlig si videre fra ungdomsfyll og sigaretter, for det startet med det før hasj), har hatt andre problemer allerede. Det har ikke trengt å være veldig synlige ting, som dysfunksjonelle familier med store problemer, men det har vært noe. Det betyr selvfølgelig ikke at det alltid er slik.

Gammel 06-12-09, 16:21   #74
Skvetten
Passiv

Standard

Jo det kan være en sånn høne/egg-greie, men i en del tilfeller er det med selvmedisinering lite sannsynlig. Jeg kunne konkretisert, men synes det er vanskelig å anonymisere og bør derfor ikke gjøre det.

Det er foreksempel mange unge med søvnvansker som tyr til hasj som sovemedisin. Eller ADHD som synes det virker beroligende. Kanskje til og med noe så enkelt som det misbrukte barnet som bruker hasj for å dempe smerten eller det er ikke så veldig mange ungdommer som bruker letter rusmidler fordi det er så kult, de fleste selvmedisinerer.

Når de så har kommet inn i den vonde sirkelen med selvmedisinering med lette rusmidler vil symptomene bli sterkere og de kan utvikle alvorlig psykisk sykdom. Det kan være et slikt utkomme selv av hasj, hasj har veldig mange bivirkninger ved lengre tids bruk.

Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 16:32   #75
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Enig med Skvetten. Har lest meg forbløffet nedover i tråden og ser at de fleste mente hasjsalg - og bruk - er OK, så lenge det ikke er barn involvert? Det er kriminelt å selge hasj, er man vitne til en kriminell handling, kontakter man vel politiet? Det virker på meg som om mange nordmenn har en litt naiv holdning til dette stoffet. Det er liksom litt kult med hasj, man kjenner jo ofte mange kule folk som bruker det, mange har sikkert prøvd det selv også, og det er jo mye farligere å helle i seg 96% sprit hver eneste helg enn å røyke litt av og til. Jeg kan forsåvidt være enig i det siste, men at man selv tenker at hasj ikke er det verste man kan komme bort i, bortforklarer jo ikke det faktum at både de som røyker og selger hasj er kriminelle?

Jeg kjenner faktisk flere småbarnsforeldre som har hatt med seg et par flasker vin for mye fra utlandet. Eller som har lastet ned musikk og film fra nettet. For ikke å si som har kjørt for fort. Synes du det er rart at Folk Flest har en innebygget trang til å nyansere kriminelle handlinger ihht egne standarder? At de er ulike fra dine, er en annen sak.

Sist redigert av Hasselnøtt : 06-12-09 kl 18:09.
Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 16:48   #76
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg kjenner faktisk flere småbarnsforeldre som har hatt med seg et par flasker vin for mye. Eller som har lastet ned musikk og film fra nettet. for ikke å si som har kjørt for fort. Synes du det er rart at Folk Flest har en innebygget trang til å nyansere kriminelle handlinger ihht egne standarder? At de er ulike fra dine, er en annen sak.

Synes du det er like ille å laste ned musikk fra nettet som å omsette et narkotisk stoff, altså? Begge deler er ulovlig, men jeg vil jo påstå at konsekvensene av hasjsalg og bruk jevnt over er mer alvorlige enn konsekvensene av å ta med en flaske vin ekstra gjennom tollen. Skal man la være å reagere på kriminell atferd med mindre man til enhver tid er 100% lovlydig selv.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 17:31   #77
Tuttan
Superaktiv

Tuttan sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Det glade Sunnmøre
Tuttan er litt kulTuttan er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Selger av hasj og med barn i hus? Da hadde jeg kontaktet barnevern/politi med engang.

Just dance
Tuttan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 18:12   #78
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Det er kriminelt å selge hasj, er man vitne til en kriminell handling, kontakter man vel politiet?

Skal man la være å reagere på kriminell atferd med mindre man til enhver tid er 100% lovlydig selv.

Jeg poengterte at du ikke kan bli overrasket over at folk nyanserer hva de synes er alvorlig kriminalitet. Du har jo nettopp gjort det selv. Jeg har ikke sagt at jeg synes salg av hasj faller i samme kategori som å smugle en flaske vin.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 19:45   #79
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har også jobbet med dette i mange år, dog på en helt annen måte enn Skvetten vil jeg tro.
Har nulltoleranse,uansett.
Om det er barn inne i bildet har jeg ikke bare nulltolranse men også en god porsjon sinne!

Gammel 06-12-09, 20:17   #80
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er nokså sjokkert over at man ikke ser et problem i å omsette narkotika?

Gjennom livet mitt har jeg blitt kjent med mange mennesker. Mange av disse har en kortere eller lenger periode av sitt liv brukt hasj. De fleste av dem som gjorde det gikk det bra med.

Men det er en del det ikke gikk bra med. Noen er døde. Han første som døde ble ikke tyve år engang. Noen er levende døde og blytung bortgiftet til sprøytehelvetet i dag.

Jeg vet ikke hva som gjorde forskjellen i at det gikk bra med Morten, mens Nadja endte som prostituert sprøytemisbruker. Begge røyket hasj, tilhørte samme gjeng og hadde ganske like karakterer og sosial bakgrunn en gang i tiden.

Den dagen noen kan fortelle meg på forhånd hvem som kan røyke litt hasj iblant uten at det tar overhånd og uten at de noensinne blir psykotiske av det så skal jeg revurdere om jeg skal la være å se på hasj som et betydelig problem.

Inntil den dagen er jeg ikke villig til å revurdere den oppfatningen. Ikke enda det gikk bra med Morten engang.

Dessuten ser jeg hasj som et problem i seg selv. Man blir passiv, man mister grepet på livet sitt fullstendig etterhvert. Jeg har til dags dato til overs å treffe en noenlunde storbrukende hasjrøyker som eier snev av tiltak.

Og jada - jeg har møtt de spennende kreative som røyker seg til filosofer og sier interessante ting og virker dype og lager fet musikk. Men noen få år senere er det sørgelig mange av dem som ikke gjør noe av dette mer - de bare sløver'n. Eller så har de kutta relasjonen til dopet og beholdt resten.

Hasj i seg selv er en svært skummel russisk rulett med veien videre i livet. Men det er ikke bare det. For det er bare å si seg enig - de fleste som røyker hasj ender ikke på gata. Dog har de fleste som ender på gata engang startet med hasj. Og de færreste av dem planla å ende som de gjorde. Hvorfor gikk det da sånn?

Også skal man ikke la være å anerkjenne at hasj i seg selv er et problem. Jamfør drapssaken i Tromsø.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:12.