|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() NRK Puls i kveldDe som ikke fikk med seg NRK Puls i kveld - jeg vil anbefale å ta en tur i nett-tv og se første del av programmet. |
![]() |
![]() |
#2 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NRK Puls i kveldTakk for tipset, det skal jeg få sett på.
![]() |
#4 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: NRK Puls i kveldSmilefjes, mens jeg har deg her: Hvordan er det med omsorgssvikt hos en av foreldrene dersom de har delt (50/50)-samvær? Hva kan den som ikke er bekymringsmeldt til barnevernet gjøre?
![]() |
#5 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: NRK Puls i kveldJeg så det og satt bare og gapte. Det var så utrolig bra og klar tale fra Storberget, og hun forskerdama fikk jo relativt klart fram dilemmaet i forhold til å nekte en voldelig far samvær.
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: NRK Puls i kveld
Kommer an på hvilken løsning de har valgt. Har de 50 % samvær så er det samme som ellers - stort problem. Har de delt omsorg så kan barnevernet gå inn i begge hjem i teorien ihvertfall. Men om de da har en bestemmelse på si som sier at neida, vi går bare der barnet har adresse og synes det andre stedet er samværshjem - det vet jeg ikke. Det er godt mulig. For delte barn har også bare adresse på ett sted.
Jeg likte også det han sa om å senke kravene til bevis når det er snakk om vold. Endelig ser det ut til at noen tenker litt gjennom dette med når det er og ikke er vold. Det er nemlig en del bestemmelser på plass allerede som skal ivareta barn fra voldsfamilier. Men disse kommer ikke til anvendelse fordi det sjelden blir enighet i den enkelte sak om at dette er en sak med en voldsfamilie. Det er ikke så vanlig at voldsutøveren er enig i hva denne gjør. Dermed skjer det jo at det blir ord mot ord. Volden kan ikke bevises som regel - og vips - bestemmelsene som skal beskytte voldsutsatte barn blir ikke brukt. |
![]() |
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: NRK Puls i kveld
Dessuten - der hvor en forelder får overtalt et barn til å tro på vold som ikke er reell så er det såpass omfattende omsorgsproblematikk at dette etter all sannsynlighet kommer opp i dagen ganske fort. Et barn med en snill forelder det mister kontakten med vil få problemer. Et barn som blomstrer opp etter å ha mistet kontakten med en forelder har faktisk fått det bedre. Da har det vært riktig å stanse dette samværet. |
![]() |
![]() |
|
|