Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hasjsalg - hvordan ville du reagert?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-09, 09:42   #101
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hasjsalg - hvordan ville du reagert?

Våre kontorer er sentralt i Oslo, der er vi dessverre ofte vitner til kjøpt og salg av dop. Etter en episode der jeg så mann med barn i barnevogn kjøpe dop, har jeg lagret nummeret til barnevernsvakta og uteseksjonen på mobilen. Barn fortjener ikke å oppleve slik. Barn fortjener at noen ser dem og sender bekymringsmeldinger om de opplever slik. Jeg nøler ikke et sekund med å bruke numrene om jeg ser det igjen.

Gammel 07-12-09, 10:36   #102
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Ikke for å virke glorifiserende, men det er veldig mange vanlige mennesker og lite kriminelle folk som kjøper hasj. Ang åpningstider etc, så antar du veldig mye i det du skriver. Jeg ser ikke automatikken i at barnet automatisk har det grusomt om en forelder selger hasj, fordi det er ulovlig. Jeg kan se for meg mange situasjoner som umiddelbart vitner mer om omsorgssvikt enn dette. Feks så syntes jeg manglende bilsikring kan vitne mer på at man ikke bryr seg om å sikre barnet sitt. Det er også ulovlig.

En situasjon gir ikke en gitt setting nødvendigvis. Men om man lurer så er det jo bare å melde fra. Jeg må understreke at jeg ikke er for hasj, men jeg syntes heller ikke det er det verste folk kan kjøpe. Langt flere er alkoholikere enn narkomane.

Dette setter jeg på kontoen for uvitenhet rett og slett, jeg antar at du ikke vet at disse vanlige menneskene er kriminelle ved at de kjøper hasj. De begår en kriminell handling og kan bli straffet med både bøter såvel som fengselsstraff. Det at man ikke forstår denne sammenhengen vil jeg tro er ren uvitenhet om straffeloven.

Dersom en person selger hasj er den en del av organisert kriminalitet. Det er en rimelig stor sjanse for at en som omsetter illegale rusmidler faktisk bruker dem selv, det finnes statistikk som tilsier dette og som kan undestøtte et slikt resonnement. Det er utvilsomt slik at et barn som vokser opp i et hjem hvor det distribueres illegale rusmidler utsettes for omsorgssvikt, det at et barn jevnlig gjennom sin oppvekst blir eksponert for organisert kriminalitet og et miljø hvor rusmidler blir brukt og omsatt er pr definisjon omsorgssvikt.

Det blir fordummende for debatten å trekke inn bilseter og akoholisme i denne debatten. Det å la være å sikre sitt barn i bil er milevis fra organisert kriminalitet og alkoholisme tilhører en annen debatt. Dersom man skal sammenstille farene ved hasj og alkohol ville man se mange sammenlignbare data, men det er fremdeles slik at hasj er et illegalt narkotisk stoff.

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Det å trekke inn at andre ting kan vitne vel så mye om omsorgsvikt og at andre rusmilder er vanligere og farligere er ikke-argumenter. Jadda flere er alkoholikere, men hva har det med saken å gjøre? Det er alltids noe som er verre eller har det verre, men det betyr ikke at man skal la vær og reagere og bry seg.

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Våre kontorer er sentralt i Oslo, der er vi dessverre ofte vitner til kjøpt og salg av dop. Etter en episode der jeg så mann med barn i barnevogn kjøpe dop, har jeg lagret nummeret til barnevernsvakta og uteseksjonen på mobilen. Barn fortjener ikke å oppleve slik. Barn fortjener at noen ser dem og sender bekymringsmeldinger om de opplever slik. Jeg nøler ikke et sekund med å bruke numrene om jeg ser det igjen.

Dette synes jeg er så viktig!
Det at folk rundt faktisk tør å bry seg og agerer når de ser at det foregår kriminalitet og kanskje særlig i tilfeller hvor barn kan være utsatt for omsorgssvikt.

Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 10:50   #103
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hør, hør, Skvetten!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 19:38   #104
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg skjønner faktisk ikke helt hvor du vil med dette?

Nøyaktig det jeg skrev.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 08:39   #105
Slettet bruker
Passiv

Standard

Når det gjelder dette med at mange normale mennesker selger hasj. Jeg har en rimelig gedigen kontaktflate selvom jeg er sær og egen. Jeg kjenner ikke et eneste normalt menneske som selger hasj.

Jeg kjenner heller ikke til at nesten noen i dette landet produserer egen hasj. Marihuana - ja. Masse. Men hasj i Norge er stort sett fra andre land. Og er dermed smuglet inn og har i all hovedsak vært innom større kriminelle kjeder.

En som selger hasj er dermed et ledd i en slik kjede, om de har duk på bordet hjemme eller ei.

Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 10:35   #106
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig enig med siste innlegget ditt, Smilefjes.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 10:44   #107
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg hadde sendt en anonym melding til politiet uavhengig om det er barn i bildet. Det er like fullt ulovlig virksomhet.

Bare hermer etter denne.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 10:46   #108
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Jeg vil tro at barn som bor i en leilighet som blir brukt til å selge dop fra ikke har helt optimale oppvekstvilkår, og jeg ville meldt fra til politi og barnevern.

Samme her.

Gammel 08-12-09, 21:52   #109
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville meldt fra til politiet og barnevernet om det var barn i bildet.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:00.