|
|||||||
| Autofil Bilsnakk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dere som har greie på dette … (1.6 diesel)Hadde jo en Touran tråd her inne for litt siden, der jeg fikk mange gode tips og råd, og vi kom vel fram til (eller jeg kom fram til), at det ikke er bilen for oss.
|
|
|
#2 |
|
Opp og ned
|
Sv: Dere som har greie på dette … (1.6 diesel)Nei det er absolutt ikke idiotisk. En 1.6 dieselbil kan ikke sammenlignes med 1.6 bensinbil. Nå er ikke jeg den som kan forklare hvorfor, men motoren i en diesel er mye sterkere en en bensin. Jeg har 1.5 dieselbil litt lettere bil en en V70 og den går som bare det.
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: Dere som har greie på dette … (1.6 diesel)Vi har Citroën Grand Picasso (7-seter) med 1,6 dieselmotor. Den går så det suser. Vi har enda ikke kjørt den fullpakket, men det kommer til å gå helt greit.
|
|
|
#4 |
|
Sv: Dere som har greie på dette … (1.6 diesel)Åh ok. Vi trenger ikke en superrask bil, men har nå 1.6 bensin, og den er altfor treg. Har jo sett på 2.0 også men da må vi ned i årsmodell.. Ellers blir det for dyrt. Og det frister jo mer med en nyere, og ikke fullt så superrask da.
|
|
|
#5 |
|
lurer
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dere som har greie på dette … (1.6 diesel)Mannen sier: Så lenge det er diesel er det fult kjørbart, men ingen reserbil. Så lo han litt
|
|
|
|
#6 |
|
Sv: Dere som har greie på dette … (1.6 diesel)Hehe ok. Bare det er bedre enn 1.6 bensin så er jeg fornøyd.
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Sv: Dere som har greie på dette … (1.6 diesel)
Vi har kjørt den fullpakket, og det har gått helt greit. Ville ikke ha satset på det hvis du skal kjøre campingvogn med den da. |
|
|
|
#8 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Oct 2009
![]() |
Sv: Dere som har greie på dette … (1.6 diesel)Dielselbiler har som ofteste høyere "dreimoment" enn bensinbiler. Vanskelig å forklare men de drar på sett og vis bedre på tunge gir, tror jeg... Vi har ihvertfall en 1,9 turbodiesel (Skoda), og den simpelten elsker oppoverbakker. Kan ikke sammenlignes med vår gamle bensinbil som hadde over 2 liters motorvolum. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Sv: Dere som har greie på dette … (1.6 diesel)Hihi vi kommer garantert ikke til å kjøre campingvogn med den. Men henger kan det hende vi skal bruke. Det er jo ikke i nærheten av tyngden til en campingvogn, så det går vel greit.
|
|
|
#10 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Sv: Dere som har greie på dette … (1.6 diesel)Det går nok helt bra. Selv kjører jeg diesel på 1,5 tonn med 105 hk. Motorvolumet i seg selv betyr egentlig veldig lite, og det er klart en trend at motorvolum går nedover nå, samtidig som dreiemoment og effekt holdes på samme nivå. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Sv: Dere som har greie på dette … (1.6 diesel)Nesten gresk for meg det siste der, men takk allikevel
|
|
|
#12 |
|
Poenget var bare at det ikke alltid er slik at en dieselmotor føles kraftigere enn en bensinmotor med omtrent samme antallet hestekrefter. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Sv: Dere som har greie på dette … (1.6 diesel)Åh ok
|
|
|
#14 |
|
Ok, så bare nevnt noe her i tråden om campingvogn og feiltolket det litt ut i fra at det var aktuelt bruksområde. En henger fra Ikea eller en henger til søppelfyllinga skulle ikke være noe større problem, bare man også husker at en del hengere i seg selv kan være temmelig tunge... |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Sv: Dere som har greie på dette … (1.6 diesel)Ok. Må prøvekjøre, men er redd det er litt vanskelig å få et godt nok inntrykk.. Har ihvertfall brent oss på det før..
|
|
|
#16 |
|
Dette handler nok mye om personlige preferanser. Man skal huske at det ikke er lenge siden at bensinmotorer på 100-120 hk uten turbo var det vanlige i biler i denne klassen. Går man 7-8 år tilbake kan man se på VW Passat, Audi A4, Toyota Avensis, Opel Vectra, Ford Mondeo og mange flere og se at salget var ganske stort med disse motorene. Dette biler som er ikke så langt unna eller tilsvarende i vekt. En dieselmotor med 109 hk vil i praksis føles langt kraftigere enn en bensinmotor på 120-130hk. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Nov 2009
![]() |
Ja går fint ann og chippe den,men om det skal bli lovlig krever staten at du betaler avgift for effektøkning |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dere som har greie på dette … (1.6 diesel)Jeg har ikke peiling da, men vi har 2,0 diesel og 160-ettellerannet hk i vår bil og jeg tror ikke jeg ville hatt mindre en det i en V70.
|
|
|
#19 |
|
1.6 liter alene betyr egentlig ikke noen ting. En motor på 1.6 liter kan være like "sterk" som en på 3,2 liter. Det som betyr noe blir mer effekt og ikke minst dreiemoment på turtallsområdet man til vanlig bruker. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Nov 2009
![]() |
Sv: Dere som har greie på dette … (1.6 diesel)Dette kommer helt ann på hva man er ute etter i en bil,skal man ha en som man kommer seg fra a til å med er denne 1,6 helt grei.er vell en 109hk om jeg ikke husker feil |
|
|
|
![]() |
|
|