Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Valg av Lucia

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-09, 14:25   #41
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av Lucia

Får bare håpe han ikke har feber i morgen, ellers blir det hverken Lucia på han eller Københavntur på meg og mannen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 14:26   #42
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere får flytte til Sverige da, hvor valg av Lucia er virkelig big deal. Titalls jenter besvimer hvert år etter å ha stått og pustet inn stearinrøyk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 14:26   #43
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har grått av Luciatoget siden eldste var en liten bøtteknott på 18 mnd og satt hvitkledd på armen til en av de barnehageansatte og prøvde å rive av seg glitterkransen. Jeg blir hverken mer eller mindre rørt om min datter er hovedperson, det er dynamikken i det at de gjør noe sammen, noe de har øvd på og det er mørkt og det er spennende og fint. Jeg trenger ikke å leve gjennom ungene mine ved at de skal være i sentrum og sånn.

Gammel 10-12-09, 14:28   #44
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Næsj. Den blondeste og peneste skal være Lucia og prinsesse. det var i hvertfall det de mente på barneskolen jeg gikk på.

Jeg var Lucia annethvert år og prinsesse annenhver forestilling, avløst av min bestevenninne. Life's a bitch.

Jeg regner med at vi fikk skader på sjelen alle sammen. Sjeldent usympatisk og kjipt og helt sikkert ikke uvanlig.

Jeg tror det er derfor blondinevitser er så populære. :brunette:

I barnehagen vår var det trekning, og datteren min vant, til tross for sitt mørke hår og brune øyne.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 14:28   #45
Nuta
tittel -en, titler

Nuta sin avatar

Nuta er populærNuta er populærNuta er populærNuta er populærNuta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Dere får flytte til Sverige da, hvor valg av Lucia er virkelig big deal. Titalls jenter besvimer hvert år etter å ha stått og pustet inn stearinrøyk.

Det var en god ide, jeg har alltid hatt lyst til besvime av stearinrøyk og hvis jeg er heldig brenner håret mitt opp også, for ikke å glemme den lettantennelige lucia kjolen!
:drømmer:

Gammel 10-12-09, 14:44   #46
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I snuppas gamle barnehage så gikk alle i tog og ingen var Lucia. Problem solved!

Jeg vet ikke hvordan det er i den barnehagen hun går nå. De har sikkert "valg av peneste" eller noe annet teit (jeg er litt negativit innstilt for tiden).

Jeg hadde dårlig selvtillit som barn, så jeg ba alltid om å få slippe å være med i trekningen, for det ville bli så feil med meg som Lucia. Jeg kunne heller stå i bakgrunnen og synge høyest og penest av alle (jeg var virkelig utrolig flink til å synge og sang soloer på alle skoletilstelninger).

Gammel 10-12-09, 14:56   #47
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av lucia

Den av førskolebarna (det er bare de som går i toget) som har gått lengst i barnehagen, blir Lucia. Enten det nå er gutt eller jente.
I år er det en gutt. Han har gått lengst av de av førskolebarna som ikke gikk i tog i fjor. I fjor var det nemlig bare 2 førskolebarn, og det blir jo et noget kort tog.

Jeg synes det er en helt ok løsning. Ungene skjønner det, og det er forutsigbart.

Ja, også er hele toget en herlig sammenrøring av hvor de skal gå (de er innom småbarnsavdelingene først) og knising og hvisking og spente unger, og noen som går forbi, og stjernegutthatter som ramler av og alle som skal gi lussekatter til sine foreldre først og sånn.

Gammel 10-12-09, 14:58   #48
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av lucia

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Den av førskolebarna (det er bare de som går i toget) som har gått lengst i barnehagen, blir Lucia.

Dette var forresten regelen da jeg gikk i barnehagen også. Så jeg var Lucia siste året i barnehagen. Jeg begynte i barnehagen da jeg var 3 måneder. Venninna mi fikk også være Lucia en liten stund. Hun begynte også i barnehagen da hun var 3 måneder, men var født en måned senere. Gode gamle 70-tallet.

Gammel 10-12-09, 15:00   #49
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det jeg mente er at ting utvikler seg. Når det var vanlig at bare de lyse, pene var Lucia fikk sikkert de musebrune beskjed om at det aldri hadde vært vanlig at de var lucia, så det så de ikke på som urettferdig. Ergo, samme argumentasjon du mente om at gutter ikke kan være lucia.

Hvorfor er det så viktig at døtre er lucia, egentlig?

Nå er det nå engang sånn at et menneskebarn skal være lucia, og da er det vel greit at det foregår på en noelunde rettferdig og ryddig måte? Selv om det er noe som ikke opptar en sterkt, mener jeg?

Jeg synes det riktige er å trekke blant alle skolestartere, jenter og gutter.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 15:00   #50
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg husker ikke noe luciafeiring fra jeg var liten. Egentlig kan jeg ikke huske noe luciafeiring fra eldste gikk i barnehagen heller, men i bhg til de to i midten var ingen lucia.

Gammel 10-12-09, 15:15   #51
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

På skolen der barne mine går er det fjerde trinn som går Lucia. Der trekkes det lodd mellom de jentene og guttene som har lyst. Tre stykker får sjansen hvert år, siden de går skolen rundt på morgenkvisten, deretter på aldersheimen og til sist for foreldre/besteforeldre som avslutning på småtrinn sin juleforestilling. Det er ikke så mange gutter som melder seg, men jeg syns det er bare rett og rimelig at de også får sjansen!

I barnehagen her har skolestarterne gått Lucia. Loddtrekning mellom jentene om å være Lucia, tror jeg.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 15:25   #52
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Dette minner meg om en trist hisorie. Noen ganger er det spesielle grunner til å velge Lucia og ikke trekke. I barnehagen til en venninnes barn gikk det en liten kreftsyk jente. Det var ikke mye håp. Jeg applauderer at noen da bruker hodet og gir det barnet den gleden det var. Lucia trenger ikke ha hår.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 15:27   #53
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min har vært Lucia så da gir jeg selvsagt beng i alle andre.

Gammel 10-12-09, 15:35   #54
iana
safariqueen

iana sin avatar

iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Min sønn var Lucia i fjor. Loddtrekning blant alle barna i barnehagen. Så i fjor hadde de en Lucia med brune krøller og møkkete "kjole".

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 15:35   #55
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

I vår barnehage er det trekning blandt alle førskolebarna. Ei jente som lucia og en gutt som stjernegutt skal gå foran i luciatoget. Resten av førskoleungene bak. Det er i alle fall gjort på en rettferdig måte hvor alle putter navnelappen sin oppi og det blir trukket.

Gammel 10-12-09, 15:37   #56
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Dette minner meg om en trist hisorie. Noen ganger er det spesielle grunner til å velge Lucia og ikke trekke. I barnehagen til en venninnes barn gikk det en liten kreftsyk jente. Det var ikke mye håp. Jeg applauderer at noen da bruker hodet og gir det barnet den gleden det var. Lucia trenger ikke ha hår.

Jeg er i det sippete hjørnet i dag, og måtte selvfølgelig gråte en skvett av denne. Lucia trenger alldeles ikke hår.

Gammel 10-12-09, 15:38   #57
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, Lucia trenger ikke hår. Svært godt valg av barnehagen. : også sippete idag:

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 15:43   #58
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Tja, jeg syns egentlig barnehagen kan gjøre det som føles rett for dem. Vi trekker på en måte, men av og til styrer vi den trekkinga litt, fordi det kanskje er noen som litt mer enn andre trenger å bli fremhevet litt, mens andre igjen ikke trenger det. Om det er så rettferdig er jo en annen sak, men sånn er det nå. Om det skulle være slik at det ikke er noen spesielle behov som trengs å ta så trekker vi mellom førskolebarna, både gutter og jenter.

Gammel 10-12-09, 15:44   #59
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Det syns jeg var et veldig godt valg!!

Gammel 10-12-09, 15:48   #60
Minty
Bør lage seg en tittel selv

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg regner med at vi fikk skader på sjelen alle sammen. Sjeldent usympatisk og kjipt og helt sikkert ikke uvanlig.

Jepp, dette var vanlig på min barneskole også. Jeg fikk ikke stille til valg engang, med mitt lange, svarte hår.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:54.