Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Valg av Lucia

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-09, 09:43   #141
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av Lucia

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg tror ikke gutters uvilje mot å være Lucia har noe med manglende livmor, lys på hodet eller hvit kjortel å gjøre. Lucia var en kvinneskikkelse, vanskeligere er det ikke.

Men kjære deg, rine. Nå er du historieløs. Dette er da ikke noe nytt. På Shakespeares tid ble alle kvinneroller spilt av menn.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 10:14   #142
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Men kjære deg, rine. Nå er du historieløs. Dette er da ikke noe nytt. På Shakespeares tid ble alle kvinneroller spilt av menn.

Det er flest roller for mannlige skuespillere, da spesielt hovedroller. Dette gjør at mannlige skuespillere i Norge tjener 40 % bedre enn kvinnelige. I stedet for å ta tak i dette kan vi like gjerne sparke alle kvinnelige skuespillere og gå tilbake til ordningen de hadde på Shakespears tid. Rema 1000. *helt utenfor Lucia-debatten*

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 10:44   #143
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg både mente alvorlig og ikke når jeg dro gutter inn i debatten. Litt flåsing basert på at hvem som er Lucia betyr veldig lite for meg og mitt barn, litt seriøst fordi hvis man skal dra fram rettferdighetsargumentet så holder ikke det så lenge gutter blir holdt utenfor. Alt i verden er rett og slett ikke rettferdig.

Sammenlikningen med skuespillere og roller holder ikke, siden det finnes både hovedroller for både kvinner og menn (selv om mannerollene er i sterk overvekt, som Kanne påpeker), så der er det ikke like viktig at menn for spille kvinnerollene og omvent. Og kvinner spiller faktisk manneroller og omvendt, det er et ganske vanlig regigrep. I tillegg så blir ofte roller skrevet om, fordi man mener at den beste skuespilleren for rollen har et annet kjønn. Hadde de bare hatt like stor fleksibilitet og blind casting når det kom til hudfarge så ... Men det er enda en helt annen diksusjon.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 10:45   #144
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Urettferdig.

Hos oss trekker de blandt de eldste jentene i barnehagen (altså de som begynner på skolen neste år).

At en jente får være det er derimot greit.

Og at det skulle bety mer for mammaene synes jeg er en sånn påstand man så lett bare slenger rundt seg.
Hvis det skal skje noe som ungene ser fram til med forventning, og noen på en måte skal "framheves", så bør det
være mulig for alle å kunne bli det. Ungene opplever dette også som rettferdig. Loddtrekning handler om det.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 10:48   #145
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her sitter jeg etter den fjerde feiringen av Lucia i barnehagen. Full boikott fra min snart 4,5 årige jente. Ikke snakk om at barnet skulle ha på seg hvit klær, hun skulle ikke gå i tog og hun skulle hvertfall ikke synge. Samme dramaet hvert år.
I år troppet hun opp i barnehagen i olakjole og satt på fanget mitt hele tiden.

Neste år da hun liksom har mulighet til å være Lucia, håper jeg barnehagen velger en annen enn henne.

Hos oss er det loddtrekning blant jentene i førskolegruppen.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 10:51   #146
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Og at det skulle bety mer for mammaene synes jeg er en sånn påstand man så lett bare slenger rundt seg.

Vel, nå sier HI det selv da:

Opprinnelig lagt inn av Nuta, her.

Ok, kanskje jeg er litt "partisk" fordi jeg så gjerne ville at skolestarteren min skulle få mulighet til å være lucia,

Opprinnelig lagt inn av Nuta, her.

Husker jeg hadde så lyst å være lucia selv men var det aldri, kanskje det er defor jeg ragerer som jeg gjør på det

Dette handler mest om hva mor vil, gjør det ikke?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 11:01   #147
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingrid Bjørnov er genial!

Og guttungen min hadde heller løpt naken gjennom snøen enn å være Lucia i en parade - han skyr som pesten alt som kan minne om jenteting.

Gammel 11-12-09, 12:08   #148
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Ja, alt var mye bedre før i tiden.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 12:12   #149
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I vår barnehage gjør de det enkelt og greit. Ingen bærer luciakrone.

Gammel 11-12-09, 13:52   #150
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ekorn, her.

I vår barnehage gjør de det enkelt og greit. Ingen bærer luciakrone.

I vår har de gjort det enda enklere: De feirer ikke fordi det er på en søndag.

Sist redigert av emm : 11-12-09 kl 23:12.
emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 19:13   #151
Bertine
Fullverdig medlem

Bertine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Bertine har et hav av muligheter foran seg
Standard

I min barnehage var det sånn at de trakk lodd mellom de eldste barna som faktisk ville være Lucia. Det løser jo problemet for dere som sier at guttene deres absolutt ikke ville vært Lucia: Det hadde ikke behøvd være trekning mellom de som ikke hadde lyst. Akkurat som jenter som ikke har lyst ikke burde bli valgt, heller.

Jeg skjønner ikke helt at det er så sårt at mans eget barn ikke får være Lucia, er det så viktig da? Det er jo alltid noen som ikke får være uansett, man burde heller nyte det vakre toget uten å tenke så mye på hvem som går først eller sist.

Bertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 19:36   #152
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vel, min erfaring at det ofte har vært "loddtrekning" på hvem som skal få være Lucia. I virkeligheten har det kun vært ett navn på lappene, og det har vært nøye planlagt av barnehagepersonalet hvem det skulle være!

Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 21:35   #153
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Mauser-ånd:

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 22:04   #154
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjefen var Lucia i går. Med hvit skjorte og lys i håret. Skal tro om han virkeliggjorde en uoppfylt barndomsdrøm? (Merk, det var altså en han.)

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 22:06   #155
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Sjefen var Lucia i går. Med hvit skjorte og lys i håret. Skal tro om han virkeliggjorde en uoppfylt barndomsdrøm? (Merk, det var altså en han.)

Er han homo?

Gammel 12-12-09, 22:13   #156
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Er han homo?

Obviously.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 02:11   #157
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er naturlig å trekke blant dem som ønsker å være det. Ikke fordi det spiller noen stor rolle, men fordi det lærer barna om rettferdighet. Synes forøvrig at det er greit at en jente får rollen akkurat som jeg synes det er greit at en gutt får en gutterolle når det er aktuelt.

Unntak for situasjoner som Maz (var det ikke deg) forteller om. Men da er det heller ikke noe som helst problem å få de andre med på at det er riktig.

Gammel 13-12-09, 02:16   #158
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg er faktisk litt usikker på hvordan de gjorde det i barnehagen til jenta vår, men jeg mener bestemt at det var trekking. I barnehagen til guttungen vet jeg at de gjorde det.

Tror også det ble trekt på skolen. På skolen vår er det 2. klasse som går lucia. De går på skolen, og på et eldresenter i nærheten.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 02:23   #159
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vagt sjokkert, kjenner jeg.

Bryr man seg virkelig så til de grader om hvilken tass som suller rundt med lys på hodet?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 05:27   #160
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Vi skal gå Lucia i borettslaget på søndag. Alle barna som vil, enten de er store eller små, gutt eller jente, skal få trekke lodd om å få være Lucia og gå først i toget. Det har jeg bestemt!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:44.