Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spiser du lutefisk?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-09, 11:38   #21
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spiser du lutefisk?

Ja det gjør jeg, med mandelpotet, bacon, ertrestuing og sennepsaus.

Gammel 11-12-09, 11:41   #22
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg spiser lutefisk 1 gang i året - på vårt årlige vennejulebord på restaurant Schrøder i Oslo (Harry Holes stamsted).

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 11:42   #23
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Aldri smakt, og det frister definitivt ikke heller.
Deimot elsker jeg pinnekjøtt!

Gammel 11-12-09, 11:45   #24
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Ja, men har faktisk kun spist det en gang. Var skeptisk siden alle snakker om at tilbehøret er halve poenget og jeg ikke tåler bacon, men det var kjempegodt! Spiser det gjerne igjen hvis jeg vet at det er et sted som kan lage det skikkelig.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 11:47   #25
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Lutefisk er noe av det beste jeg vet og en av de eldste juletradisjonene jeg har.

Spises i lefse med godt smør og med bacon og ertestuing til.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 12:36   #26
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tove, her.

Enig! Jeg tror kanskje de ikke har fått det servert på "riktig" måte.

Jeg tror ikke akkurat riktig serving eller ikke er løsningen på alt. Vi liker forskjellige ting, enkelt og greit. Jeg liker ikke torsk i utgangspunktet og da skal det litt til å like lutefisk.

Gammel 11-12-09, 12:38   #27
Michelle
X First Lady

Medlem siden: Sep 2006
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tove, her.

Enig! Jeg tror kanskje de ikke har fått det servert på "riktig" måte.

Det har du rett i for det kommer ann på kvaliteten på selve fisken og hvordan den er tilberedt.
Jeg liker den best litt fast og salter den derfor litt på forhånd.
Av tilbehør er jeg vant med mandelpoteter, ertestuing og baconterninger samt hakkede kokte egg og sennep. Gjerne tyttebærsyltetøy. Liker ikke ribbefett. Godt flatbrød er en selvfølge til.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 12:39   #28
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg tror ikke akkurat riktig serving eller ikke er løsningen på alt. Vi liker forskjellige ting, enkelt og greit. Jeg liker ikke torsk i utgangspunktet og da skal det litt til å like lutefisk.

Det har du nok rett i. Og torsk som er så godt da.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 13:33   #29
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg spiser uten å klage hvis jeg får det servert, men dset er ingen favoritt.

Jeg dynger på med ertestuing, poteter og lefser. Det er nam.

veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 13:40   #30
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg har faktisk aldri smakt lutefisk
Den dissende fiske greia byr meg egentlig litt i mot, men jeg skal smake det engang.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 13:47   #31
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, lutefisk er snadder

Nå skal det vel skrives at jeg spiser og drikker det aller meste

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 13:49   #32
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har aldri smakt. Men vil gjerne prøve. Noen som har lyst å invitere meg over til skikkelig lutefisk middag?

Jeg kan så klart til gjengjeld invitere over til persisk mat.

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 14:04   #33
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lutefisk har alltid vært julemiddagen hjemme hos foreldrene mine, og jeg synes det er kjempegodt. Jeg bruker ikke mye tilbehør - jeg synes fisken er best uten noe særlig til, unntatt litt smør, og så en potet til den første porsjonen, for syns skyld. Bacon er jo godt, men lutefisk smaker så lite i seg selv, og hvis man dynger på med bacon, sennepssaus og ertestuing, så smaker det i grunnen bare bacon, sennepssaus og ertestuing. Spiser jeg lutefisk på restaurant, så er jeg jo nødt til å spise en del tilbehør for å bli mett, men hjemme foretrekker jeg det veldig enkelt. Og med øl og akevitt til, såklart.

Gammel 11-12-09, 14:13   #34
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Jeg smakte det en gang hos mormor når jeg var barn, og til dags dato er vel det enste maten jeg faktisk har kastet opp av, og det frister ikke det minste til gjentakelse. :Pyse:

Gammel 11-12-09, 14:14   #35
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldri smakt. Ikke fordi jeg er kresen, for det er jeg absolutt ikke. Skulle gjerne ha smakt det, men jeg har aldri hatt anledning. Ingen har servert meg det noensinne og jeg har ikke så lyst å lage det selv, særlig fordi det bare ville vært meg som hadde smakt på det. Det føles liksom litt demotiverende. Men, som sagt, jeg vil veldig, veldig gjerne smake.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 14:25   #36
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg liker heller ikke torsk noe særlig. Lutefisk tenker jeg er no helt annet pga smaken.

Gammel 11-12-09, 14:46   #37
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Jeg liker heller ikke torsk noe særlig. Lutefisk tenker jeg er no helt annet pga smaken.

Ja det er faktisk hakket verre. Jeg tror nok jeg har fått det servert på "riktig" måte når jeg har smakt det. Både mamma og pappa er/var veldig flinke til å lage mat og veldig pirkete på hvordan lutefisken skal/skulle være. Flere i familien elsker det, jeg klarer det ikke.

Gammel 11-12-09, 14:53   #38
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Åja, lutefisk er noe av det beste jeg vet! Men jeg spiser det på "Gudbrandsdals-vis". Min bestemor var fra Vågå i Gudbrandsdalen og jeg er oppvoskt med lutefisk som julemat nr 1. Vi spiser den på lefse med godt smør og godt med salt og pepper. Ikke noe bacon, poteter og erter her, nei!

Jeg har forøvrig forsøkt å servere lutefisk på lefse til diverse utenlandsk familie (tyskere og skotter, samt amerikanske venner) og det har ikke slått an, for å si det mildt. Pinnekjøtt og andre mer eller mindre rare norske retter har vært stas, men lutefisk er det til dags dato ingen som har satt særlig stor pris på.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 15:44   #39
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det er kjempegodt!

Gammel 11-12-09, 15:55   #40
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Ja, vi har som mål å gå ut på restaurant for å spise lutefisk hver jul. Jeg lager det ikke selv enda.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:09.