|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
intro
|
Sv: Kan noen gi Torbjørn Jagland et engelsk-kurs straks!Godt poeng, Pelle. Jeg kjenner på den samme nervøsiteten selv når jeg skal snakke engelsk med (blærete) norske tilhørere - jeg har sågar engelsk mellomfag med gode karakterer og burde sikkert kunne bedre.
|
|
|
|
#82 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Kan noen gi Torbjørn Jagland et engelsk-kurs straks!Jeg er veldig enig med deg Pelle. OK, Jaglands engelsk klinger ikke godt i mine ører, men man forstår jo hva mannen sier altså.
|
|
|
#83 |
|
guru advisor
|
Sv: Kan noen gi Torbjørn Jagland et engelsk-kurs straks!Jeg føler bare at det er så lite som skal til for at det blir så veldig mye bedre. Som det stod i Dagbladet i går:
|
|
|
|
|
|
#84 |
|
intro
|
Sv: Kan noen gi Torbjørn Jagland et engelsk-kurs straks!
Akkurat den var litt komisk, da. "Nå gjorde han det riktig, men han ville ha uttalt det andre ordet feil, altså."
|
|
|
|
#85 |
|
Audacious
|
Sv: Kan noen gi Torbjørn Jagland et engelsk-kurs straks!Jeg tenker Hilde prøvde å komme opp med et lettfattelig eksempel på meningsbærende forskjell på stemt og ustemt s i et ord som ellers er likt.
|
|
|
#86 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
De 9 årene er vel kanskje nok til at man har en forskjell i grunnskole på 7 og 9 år? Kanskje også nok til at det var endringer ellers også for hvordan og hvor mye det var av engelskundervisning i skolen. Stoltenberg er nok også vokst opp i en familie der jeg vil tro at engelsk stod viktigere i henhold farens "funksjon". FAmilien til Thorvald Stoltenberg var vel kanskje med han når han hadde en del "oppdrag" i utlandet? Bodde vel i utlandet i perioder? |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Der tar du nok feil. Vi hadde mange medlemmer av den engelske teatergruppa vår som kom fra Østlandet og snakket vakkert engelsk. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Fjellpiper
|
Enig med deg og Pelle! |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror dette er noe av problemet. Folk i Norge er så redde for å snakke ordentlig engelsk fordi de tror at folk kommer til å tenke at de prøver for hardt. Mange kan mye bedre enn de viser frem. Det ser jeg tydelig i skolen. Og det ble vel også ganske tydelig da mange rakket ned på Anne Grosvolds britisk-engelsk i "Grosvold" i fjor. Hvem tror hun at hun er, liksom?
|
|
|
#90 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Hæ?
|
|
|
#91 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Kan noen gi Torbjørn Jagland et engelsk-kurs straks!Vil legge til at jeg definitivt er akademiker, men har aldri hatt en pensumbok eller forelesning på engelsk, så hvorfor jeg liksom skal være bedre i engelsk enn mange andre vet ikke jeg? Eller misforstod jeg?
|
|
|
#92 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Vet ikke hvor du jobber, men å ikke snakke forståelig engelsk ville være det samme som å være ubrukelig i arbeidslivet i mitt akademiske miljø i alle fall -av drøyt 100 mennesker på forskningssenteret der jeg jobber var vi sist noen talte 19 nasjonaliteter... Så alt av forelesninger på høyere nivå, foredrag, faglitteratur og publikasjoner foregår på engelsk. Det betyr selvsagt ikke at alle har god uttale -de færreste har engelsk som førstespråk, og ingen er lingvister -men om ikke skriftlig engelsk er god og muntlig er forståelig så har man et stort praktisk problem. Hvordan gjør dere samarbeid med utelnadske kolleger?
|
|
|
|
#93 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det siste her er jo gode argumenter for hvorfor Stoltenberg er bedre enn Jagland, jeg reagerte bare på at de 9 årene skulle ha så mye å si. Petter Solberg er jo sikkert 9 år yngre enn Stoltenberg. :fjaser:
Joda, mange østlendinger snakker bra engelsk, men jeg synes tendensen er at østlendinger har vanskeligere for å legge bort det norske tonefallet sitt når de snakker engelsk enn det f.eks vestlendinger har. Et grelt eksempel på det motsatte kom jeg på nå: Da Ingvild Bryn og Morten Harket var programledere for Grand Prix. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Shake it out!
|
Sv: Kan noen gi Torbjørn Jagland et engelsk-kurs straks!Etter å ha bodd et år i USA har jeg i alle fall oppdaget at dette landet er stappet fullt av mennesker som har bodd her lenge og vel, snakker engelsk daglig, og som likevel snakker skikkelig gebrokkent. Og så er det stappfullt av mennesker som har bodd her kun kort tid, og som snakker det flytende. Og motsatt.
|
|
|
#96 |
|
|
Sv: Kan noen gi Torbjørn Jagland et engelsk-kurs straks!Kjenner jeg blir litt irritert for dette kommer alltid opp når norske politikere uttaler seg i slike sammenhenger. Jeg hadde ingen problemer med å skjønne hva han sa. Jeg kjenner mange som har et helt fantastisk ordforråd og som snakker/skriver flytende, men som har aksent. Mine år som student i engelskspråklig land gjorde at min syn på dette endret seg kraftig. I internasjonale miljø så kryr det av aksenter av forskjellig slag. Konklusjon: man blir veldig vant til det og man ser "bak" aksenten og legger ikke så mye merke til det. De fleste som har engelsk som morsmål blir oftest bare imponert over at noen kan et annet språk såpass godt. Indere kan være vanskelig å forstå selv om de har engelsk som morsmål og det samme med mange skotter f.eks. De som har engelsk som morsmål legger ofte godviljen veldig til og henger seg ikke opp i det på samme måte som jeg kan legge meg opp i dårlig norsk for eksempel. Har mye å lære her. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Jeg er ikke forsker, men jobber i det offentlige. Vi samarbeider ikke med utlandet. Skulle vi ha samarbeidet fungerer jeg fint på engelsk, men Jagland klarer seg da han også. Men jeg har ikke et nivå som mange andre som har studert på engelsk, selv om mitt nivå er bedre enn en del andres.
|
|
|
#98 |
|
Dig for victory!
|
Det var jo ikke egentlig det hun gjorde da ... Som Acsa sa brukte Hilde Hasselgård peace/peas som eksempel på ord der ett fonem kan endre betydningen av et ord. Hasselgård nevnte flere eksempler på uttalefeil som er typisk for nordmenn, og forskjellen på stemt og ustemt s var en av dem. :forsvarer læreren min: |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Shake it out!
|
Sv: Kan noen gi Torbjørn Jagland et engelsk-kurs straks!Jeg er bare ikke sikker på om alle kan klare å lære uttale skikkelig, og at det er snakk om å bare øve litt. Noen er bare fryktelig umisikalske der og kunne ikke gjort det særlig mye bedre om det stod om livet. Tror jeg. Jeg
|
|
|
#100 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Kan noen gi Torbjørn Jagland et engelsk-kurs straks!Umusikalitet har jo mer med intonasjon å gjøre da, uttale kan man lettere lære seg om man får det forklart. Dårlig intonasjon kan man leve med - uttale er en annen ting, i alle fall hvis den er så dårlig at den blir kommunikasjonsforstyrrende. Som sagt, /pi:s/ og /pi:z/ er ikke det samme. Mye kan forstås ut fra konteksten, men av og til blir det misforståelser ut av det. |
|
|
|
![]() |
|
|