Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Påkjørsel av katt

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-09, 23:05   #21
Wicca
Måneheks

Wicca sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Månen
Wicca har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Påkjørsel av katt

Håper for Guds skyld at de som kjørte på katten ikke vet det selv. Grusomt at noen bare kjører videre

Kom en gang over en kat som spant rundt og rundt med bakføttene etter den var påkjørt. Bilen som forårsaket det kjørte bare videre! Bilen foran oss stoppet og tre andre stoppet, så vi stoppet ikke. Grusomt!!

Wicca er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 08:51   #22
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å kjøre videre er faktisk ganske så vanlig. Enten man kljører på katt, hund, sau eller ku for den del.
Jeg stopper alltid! Har heldigvis aldri kommet til dyr som er i live, men vet jeg er i stand til å avlive om jeg må. Også puttes dyret i bilen og leveres hos dyrlegen. Er den chippet så går det jo greit å finne eier.Er den ikke chippet får den bo i frysen hos dyrlegen en stund, mens eier etterlyses.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 09:17   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En kjæreste av meg (nå ex) kjørte på et rådyr en gang som ble skadet nok til at det ikke kunne leve lenger. Han drepte det selv, men jeg er usikker på hvordan han gjorde det.

Jeg håper virkelig at dette aldri skjer meg. Jeg er "soft" og klarer ikke å drepe veps engang. Kanskje ville det vært anderledes hvis jeg så at dyret led. Er det ikke slik at man kan ringe viltnemda eller noe, og så kommer de å skyter dyret for deg? Jeg verken kan eller vil håndtere våpen. :fisefin bydame:

Gammel 14-12-09, 10:18   #24
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er avlivning av skadede dyr en manne oppgave?
Og i så fall hvorfor det?

Gammel 14-12-09, 10:22   #25
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Kanskje det er slik at de fleste kvinner som er på fp ikke er oppvokst på gård, at de fleste kanskje synes det er ekkelt å avlive et dyr med egne hender?

Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 10:34   #26
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Kanskje det er slik at de fleste kvinner som er på fp ikke er oppvokst på gård, at de fleste kanskje synes det er ekkelt å avlive et dyr med egne hender?

Hva har det med å være oppvokst på gård med saken å gjøre?

Er ekkelt en legitim grunn til å la dyr lide lenger enn nødvendig?

Gammel 14-12-09, 10:40   #27
Skvetten
Passiv

Standard

Hva har det med å være oppvokst på gård med saken å gjøre?

Er ekkelt en legitim grunn til å la dyr lide lenger enn nødvendig?

Det er vel mer det at terskelen er litt høyere dersom man ikke: a) jakter/har jaktet b) er oppvokst på går og vant til slakt c) jobber på gård/er gårdbruker og vant til dette. Jeg vet med meg selv at jeg neppe hadde foretatt avlivning dersom jeg ikke hadde kunnskaper om dette og var rimelig vant med det i forbindelse med jakt og gårdsdrift.

Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 10:43   #28
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Det er vel mer det at terskelen er litt høyere dersom man ikke: a) jakter/har jaktet b) er oppvokst på går og vant til slakt c) jobber på gård/er gårdbruker og vant til dette. Jeg vet med meg selv at jeg neppe hadde foretatt avlivning dersom jeg ikke hadde kunnskaper om dette og var rimelig vant med det i forbindelse med jakt og gårdsdrift.

Så menn generelt og mennene til fp kvinnene i særdeleshet er jaktende, bondegård boende/oppvokste menn?
Jeg skjønner ikke hva du mener?
Jeg lurer på hvorfor dette er en manne oppgave?
Svært mange svarer i denne tråden at mannen ville måtte foreta en evt avliving og jeg lurer på hvorfor?

Gammel 14-12-09, 10:48   #29
Skvetten
Passiv

Standard

Så menn generelt og mennene til fp kvinnene i særdeleshet er jaktende, bondegård boende/oppvokste menn?
Jeg skjønner ikke hva du mener?
Jeg lurer på hvorfor dette er en manne oppgave?
Svært mange svarer i denne tråden at mannen ville måtte foreta en evt avliving og jeg lurer på hvorfor?

Selv om det nå er langt flere kvinner enn før som jakter er det fremdeles et mannsdomene enten man vil eller ei. Jeg har full forståelse for de som ikke ønsker å foreta en avlivning selv.

Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 10:53   #30
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Hm. Jeg blir litt forundret over dette ja.
En ting er om mannen sitter i bilen og er jeger.
Men om mannen ikke jakter, eller ikke er i bilen syns jeg det er svært pussig å skulle kalle ut mannen for å avlive et påkjørt dyr. Det vil jo for dyret bety ganske lang tid i ufattelige lidelser, fordi den som kjørte på/ fant det var en kvinne? Og syntes det er ekkelt å avlive....

Gammel 14-12-09, 10:55   #31
Skvetten
Passiv

Standard

Om man aldri før har tatt livet av noe som ser tilbake på en så kan jeg faktisk forstå det følelsesmessige som gjør at man tilkaller mannen, eller viltnemda eller politiet for den sakens skyld. Det er jo mange alternativer. Lovverket sier vel at man skal ta kontakt med viltnemd eller politi, det er noe med humane avlivningsmetoder også, Floksa.

Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 11:01   #32
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Om man aldri før har tatt livet av noe som ser tilbake på en så kan jeg faktisk forstå det følelsesmessige som gjør at man tilkaller mannen, eller viltnemda eller politiet for den sakens skyld. Det er jo mange alternativer. Lovverket sier vel at man skal ta kontakt med viltnemd eller politi, det er noe med humane avlivningsmetoder også, Floksa.

Loven om avlivning er ganske klar, og jeg kjenner det ganske godt.
Jeg har også lest den veterinærfaglige begrunnelsen som ligger bak.
Å avlive feks en hard skadet katt med en biljekk er helt og fullt innen for loven. En større hund, eller et fallvilt er noe helt annet. De kan også være falige om de er skadet og man nærmer seg.
Jeg synes ikke det er grunn god nok å skylde på følser for å la dyr lide, når det ikke er nødvendig.

Gammel 14-12-09, 11:09   #33
Skvetten
Passiv

Standard

Loven om avlivning er ganske klar, og jeg kjenner det ganske godt.
Jeg har også lest den veterinærfaglige begrunnelsen som ligger bak.
Å avlive feks en hard skadet katt med en biljekk er helt og fullt innen for loven. En større hund, eller et fallvilt er noe helt annet. De kan også være falige om de er skadet og man nærmer seg.
Jeg synes ikke det er grunn god nok å skylde på følser for å la dyr lide, når det ikke er nødvendig.

Dersom man treffer der man skal og hardt nok ja. Jeg ville personlig hatt problemer med å slå et dyr ihjel på den måten og hadde valgt en mindre makaber måte å gjøre det på.

Når man ikke føler seg kompetent til å foreta en avlivning er det helt kurant å tilkalle en som føler seg kompetent.

Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 11:12   #34
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kan godt se for meg at Langøre ville blitt litt spak og gitt meg spaden om et dyr skulle avlives i vårt nærvær. Jeg har tross alt vokst opp med en katt som kom rekende med halvdøde dyr stadig vekk, han derimot, har vokst opp med en hund som spiste ett og annet hamster, men det var det, liksom. Men jeg aner ikke hva jeg hadde gjort om jeg fant et halvdødt rådyr i veien, nei. Da hadde jeg nok ringt viltnemnda, så fikk de komme og avlive det. Ser for meg at mine spede forsøk på å slå dyret ihjel bare ville medført ytterligere lidelse.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 11:15   #35
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Dersom man treffer der man skal og hardt nok ja. Jeg ville personlig hatt problemer med å slå et dyr ihjel på den måten og hadde valgt en mindre makaber måte å gjøre det på.

Når man ikke føler seg kompetent til å foreta en avlivning er det helt kurant å tilkalle en som føler seg kompetent.

*nå veltet jeg jammen tekoppen min i iveren etter å svare*

Man trenger ikke kompetanse for knuse hjernen på en katt.
Man trenger en biljekk og et nogenlunde fungerende syn...

Hva er forresten makabert med det?
Og jeg har fortsatt ikke skjønt forhvor menn skal være mer kompetente til å gjøre "makabre" ting enn kvinner?

Gammel 14-12-09, 11:17   #36
Skvetten
Passiv

Standard

*nå veltet jeg jammen tekoppen min i iveren etter å svare*

Man trenger ikke kompetanse for knuse hjernen på en katt.
Man trenger en biljekk og et nogenlunde fungerende syn...

Hva er forresten makabert med det?
Og jeg har fortsatt ikke skjønt forhvor menn skal være mer kompetente til å gjøre "makabre" ting enn kvinner?

Det å knuse hjernen på en katt er ikke en human avlivningsmetode da. Tror jeg kjenner få som ville få seg til å gjøre det.

Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 11:19   #37
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Det å knuse hjernen på en katt er ikke en human avlivningsmetode da. Tror jeg kjenner få som ville få seg til å gjøre det.

Å knuse/ødelegge hjernen er vel en av de få lovelige avlivningsmetodene vi har.... Hvordan ellers skal man avlive et dyr, dersom man ikke er veterinær?

Gammel 14-12-09, 11:27   #38
Slettet bruker
Passiv

Standard

Makaber tråd!

Jeg tenker: Jeg ville avlivet den.

Så tenker jeg videre og innser at jeg ville blitt hysterisk og trengt hjelp. Jeg ville ikke tatt frem biljekken. Jeg er ikke engang istand til å flåse om fin biljekk kjenner jeg.

Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 11:32   #39
Skvetten
Passiv

Standard

Å knuse/ødelegge hjernen er vel en av de få lovelige avlivningsmetodene vi har.... Hvordan ellers skal man avlive et dyr, dersom man ikke er veterinær?

Det hadde definitivt ikke knust hjernen på et levende vesen gitt.

Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 11:34   #40
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tenker som smilefjes. Jeg hadde i teorien villet avlive dyret, humant, men i praksis hadde jeg ikke hatt noen idé om hvordan jeg skulle gjøre det. Jeg ville definitivt ikke klart å slå ihjel et større dyr (større som i større enn en edderkopp).

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:05.