Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Juletiden og dem som ikke har det så greit …

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-09, 23:06   #21
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Juletiden og dem som ikke har det så greit …

Jeg ser mange svarer med at de gir hele året. Det gjør jeg også, til både Plan og Leger uten grenser. Det betyr ikke at jeg bevisst tenker mye på det, at jeg i hverdagen tar innover meg hvordan verden ser ut for andre. For meg er det å gi og det å ta innover seg to ulike ting.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 23:09   #22
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det å ta innover seg, og å gi, egentlig to sider av samme sak. Jeg føler jeg gir mer når jeg tar innover meg hvordan ting er og hvordan folk har det, og tar mine valg og standpunkt ut ifra det, enn når jeg gir penger til noe/n.

Gammel 13-12-09, 23:28   #23
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Jeg tenker ganske mye på det hele året egentlig. Spesielt skjebnen til barn skal jeg innrømme. Og jeg tenker oftere på det etter at jeg fikk barn, og det går mer innpå meg nå.

Jeg lar meg egentlig forundre litt over at enkelte folk som har veldig mye materiellt stadig er på intens jakt etter mer penger og mer ting.

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 23:30   #24
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ullvott, her.

Jeg lar meg egentlig forundre litt over at enkelte folk som har veldig mye materiellt stadig er på intens jakt etter mer penger og mer ting.

Det kunne sikkert den jevne sudaneser sagt om hvem som helst av oss.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 23:33   #25
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Det kunne sikkert den jevne sudaneser sagt om hvem som helst av oss.

Helt sikkert. Jeg tenkte egentlig mest på de som ser ut til å gjøre neste hva som helst for å øke formuen sin, uten å bry seg om konsekvenser for mennesker eller miljø. Det være seg enkeltpersoner eller bedrifter/ konserner.

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 00:56   #26
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ullvott, her.

Helt sikkert. Jeg tenkte egentlig mest på de som ser ut til å gjøre neste hva som helst for å øke formuen sin, uten å bry seg om konsekvenser for mennesker eller miljø. Det være seg enkeltpersoner eller bedrifter/ konserner.

Synes dette er et veldig godt poeng. Det handler i bunn og grunn om å tenke seg litt om, om å flytte fokus fra sin egen navle.

Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 09:19   #27
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Julen er et godt påskudd til å gjøre nettopp det som er nevnt her, nemlig ta det inn over seg. Vi gir også penger (til Plan og Amnesty) gjennom hele året, men det er autotrekk, og ikke noe vi tenker over på det jevne.

Jeg (og mannen, etter at han kom inn i bildet) har hatt en god tradisjon helt siden jeg flyttet hjemmefra, som jeg tenker at blir enda viktigere nå som jeg har barn. Den går ut på å se hvor mye penger jeg faktisk har brukt på julegaver, og gi minst 10 % av den summen til en veldedighet jeg ikke vanligvis gir til. I fjor ble det Leger uten grenser. I år har vi ikke bestemt oss ennå. Det er en fin måte å tenke over eget forbruk på, og samtidig passe på å dele godene litt.

Ja, også gir vi bort =Oslos julebok i gave. Så kan ettertenksomheten få spre seg litt til nærmeste familie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 15:29   #28
Hilda
Sugaraddict!

Hilda sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Prøver også og gi hele året men vi har ikke så god råd. Så jeg gir når jeg kan.
Har alltid gitt klær og sko til Fretex, men har faktisk sluttet med det nå. Syntes de er alt for dyre her i byen. Så det siste året har jeg bare gitt det direkte til noen av de som går på fretex og handler det.
På det nye asylmotaket.
Min veninne ga bort sofan, og massa annet når hun flyttet til asylmotaket, i stede for Fretex.
Jeg og mamma har også levert masse kopper;fat,kjøkkenutstyr,klær og sko som skulle ut av huset til dem.
Jeg vet fretex gjør en god jobb, og jeg vet pengene går til brae ting. Men jeg følte tingene vi ga bort kom øyeblikkelig til nytte p åasylmotaket. Og de ble jo så klart kjempe glade.

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:08.