Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Forslag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-09, 11:04   #1
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Forslag?

Oskar har hatt en vane en stund med å spise to frokoster.

Jeg har latt det gå litt fordi han har tidligere hatt lite å gå på og han er en del syk og har perioder hvor han ikke spiser i det hele tatt. Jeg syns det er deilig å se han spise og nyte. Men det kan jo kanskje blir for mye av det gode i lengden... han er veldig aktiv da, så han trenger sikkert mye mat.

Vi står opp ca 5.30 og han er skrubbsulten når han våkner og spiser mens jeg ordner matpakker og pakker sekker og drikker kaffe osv. Han spiser glatt 2-3 skiver. Han har også med seg matboks i bhg med skiver som han skal etter min mening spise én-to mens det er frokost der 8.30, og gjemme resten til 14.30/fruktmåltidet siden middagen vår ofte blir i 17-18 tiden hjemme og da syns jeg det er for lite til å gå på kun frukt for han.
Men barnehagen lar han styre selv og han stapper nedpå 4 skiver til frokosten der. Kan heller ikke si at han IKKE skal spise der, han blir levert 7.30 ca og jeg han hadde vært helt fra seg om han ikke fikk frokost med de andre.

hva kan jeg gjøre?
Har prøvd å ha to matbokser, en til frokost der oppe med én skive i og en til frukten, men da glemmer de den til frukten..
Har prøvd å gi han en yogurt hjemme og så la han spise skive til frokost i bhg, men han blir dårlig i magen av yogurt hver dag pga laktoseintoleransen.
Hva med å gi frukt til frokost her hjemme? er det ok med fruktsukker så tidlig?

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 11:20   #2
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Forslag?

Jeg synes barnet skal få spise så mye han vil, når han tydeligvis har behovet for det.

Gammel 13-12-09, 11:22   #3
kalufs
kall om benen

kalufs sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Jeg er enig med Ekorn.

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 11:50   #4
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Det er jo tre timer siden hans første måltid når han spiser på barnehagen, så det er ikke rart at han da er sulten. La ham spise du, men kanskje si en gang til til personalet at de skal passe på å la det være en skive igjen til ettermiddagsmåltidet, det må de greie å huske mener jeg.

Gammel 13-12-09, 11:53   #5
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde latt han spise så lenge han er sulten. Nårhan spiser 2 gangen er det jo noen timer siden frokost så ikke rart han er sulten igjen.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 11:56   #6
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke du skal begrense spisingen hans. Ikke ennå, i alle fall. Han er jo bare ett år, og vokser mye nå. Det du evt. kan gjøre er jo å tilby annen type mat, mer proteinrik, enn bare brødskiver. Eller i alle fall tilby grovt brød. 4 skiver av kjøpt kneip er ikke akkurat mettende. Se også litt på hva slags pålegg han får, og se om du kan gjøre det mest mulig proteinrikt - kjøtt-, fisk- og eggepålegg. Liker han egg, grov pasta, avocado, tomater og andre greie plukkegrønnsaker er det jo kjempefin mat.

Gammel 13-12-09, 12:12   #7
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

han spiser bare grovt brød med alt slags pålegg; skinke, makrell og servelat er favorittene. og smøreoster. han får ofte cherry tomater og agurkskiver og druer osv i matboksen også.

Så det er ok at han spiser som han gjør...? Han er av den aktive typen.. men er begynt å bli litt lubben.

Gammel 13-12-09, 13:58   #8
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres ut som du har et bra kosthold til ham. Da ville jeg bare latt ham spise det han ville inntil videre. Det er ikke akkurat unormalt at en ettåring er lubben.

Gammel 13-12-09, 14:00   #9
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når han spiser kl 05.30 og kl 08.30, så ville ikke jeg kalt det to frokoster. Mat hver tredje time ser jeg på som helt normalt og om ungen er aktiv, så trenger han nok litt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 14:04   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Når han spiser kl 05.30 og kl 08.30, så ville ikke jeg kalt det to frokoster. Mat hver tredje time ser jeg på som helt normalt og om ungen er aktiv, så trenger han nok litt.

Gammel 13-12-09, 17:43   #11
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

Standard

flott. men da følger vi bare sånn vi har gjort.. takk.

Gammel 14-12-09, 14:32   #12
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Mine to spiser også to frokoster. De spiser en youghurt hjemme og skiver til frokost i barnehagen - det er kanskje ca 2 timer mellom disse måltidene. Nå er mine småspist og skranglete, men jeg synes det høres fornuftig ut å la barnet styre dette selv. Så lenge maten er så sunn og næringsrik som du beskriver så høres det veldig greit ut.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 15:14   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knerten spiste lenge to frokoster. Etter en stund sluttet han av seg selv. Han var ganske lubben som ettåring, men nå springer han altfor mye til å være rund i kantene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:42.