Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Algefaenskap!

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-09, 20:42   #1
Left
Passiv

Standard

Algefaenskap!

JA - jeg har en 60l, altså ikke all verdens til kar, men vil gjerne gjøre ting riktig. Har en del planter, men de har blitt så stygge, ser ut som om de er brune og håret i kantene. Mistenker at det er penselalger... er det ikke det det heter tro?
Har kjøpt meg timer, slik at lyset står på max 10 timer i døgnet, nærmere 8 nå tror jeg. Jeg bytter minst 20% av vannet hver uke, jeg forsøker å ikke mate for mye, og jeg har fisk som spiser alger. Slamsuger ved hvert vannbytte. Vannkvaliteten er bra.

Så - hva gjør jeg for å bli kvitt det? Det er jo direkte stygt, og plantene ser jo ikke friske ut altså, selv om jeg tror de er det.

Må jeg røske ut alt, og plante nytt? Hvordan forhindre at det kommer på nytt?

Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 20:45   #2
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Algefaenskap!

Få deg saltvannskar! :juppjupp:

Gammel 14-12-09, 20:46   #3
Left
Passiv

Standard

Åh gosh, er ikke det veldig vanskelig...? Vannkvalitet osv?

Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 20:59   #4
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Har du renset pumpa?
Hvis du har mulighet, så bruk vatt og aktivt kull i pumpa.

Gammel 14-12-09, 21:26   #5
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Utsettes karet for mye direkte sollys/dagslys?

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 21:34   #6
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Utsettes karet for mye direkte sollys/dagslys?

Så godt som ingen ting. Det var jeg helt bevisst på da jeg plasserte det. Det står 2 meter unna nærmeste vindu, og det er på samme veggen.

Vatt og aktivt kull i pumpa... må jeg bytte pumpe da eller? Jeg har sånn rar skumgummigreiesvamp inni der nå, og det er ikke så lenge siden jeg gjorde den ren. Skylte delene i akvarievann, og krystet den svampen forsiktig før jeg puttet den tilbake.

Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 22:01   #7
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Du kan fjerne så mye alger du klarer og kast planter med slike alger på. Så kjøper du nye planter i massevis. Det er viktig å ha riktig balanse i vannet, og det kan være kjekt med hurtigvoksende planter i ditt tilfelle.

I tillegg kan du skifte lysrør, om de er gamlere enn ett år.

Gammel 14-12-09, 22:02   #8
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror jeg ville prøvd å fått identifisert algene før du gjør noe mer. De forskjellige typene kan vel oppstå av forskjellige årsaker.

Å re-starte karet ville jeg i hvert fall ventet med, for det blir en stor jobb, om du skal få bukt med dette. Alt av utstyr og sand bør da kokes, alt filtermateriale og planter må skiftes ut, og hele karet må skrubbes rent, for å bli kvitt alle sporene av algene. Og uansett så er du ikke garantert at det ikke kommer tilbake, med mindre du finner årsaken til at de kommer.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 22:04   #9
Left
Passiv

Standard

Lysrørene er ikke brukt i mer enn 4 mnd, kjøpte karet mitt i september, men om de er eldre vet jeg jo ikke - vet ikke hvor lenge de har hatt det på lager før det ble solgt.
Ok - da skal jeg røske ut plantene som er der nå, og plante flere hurtigvoksende. De har kommet fint de som er der, ser ut som sverdformede blader, og de blir stoooore.. Skal velge noen som ikke blir riktig så store nå.

Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 22:05   #10
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg tror jeg ville prøvd å fått identifisert algene før du gjør noe mer. De forskjellige typene kan vel oppstå av forskjellige årsaker.

Å re-starte karet ville jeg i hvert fall ventet med, for det blir en stor jobb, om du skal få bukt med dette. Alt av utstyr og sand bør da kokes, alt filtermateriale og planter må skiftes ut, og hele karet må skrubbes rent, for å bli kvitt alle sporene av algene. Og uansett så er du ikke garantert at det ikke kommer tilbake, med mindre du finner årsaken til at de kommer.

Det ser ut som "hår", som sitter på kanten på plantene. Ser nesten litt sånn pelsaktig ut, og de er brune.

Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 22:06   #11
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Om lysrørene ikke har vært brukt mere enn 4 måneder, skal de være ok. Regner med de var innpakket sammen med karet eller noe sånt.

Det er kjipt med alger, men man kommer langt med å ha flere planter enn alger, slik at plantene tar overhånd.

Gammel 14-12-09, 22:18   #12
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Standard

Her finner du bilder av noen alger: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1693

Gammel 14-12-09, 22:26   #13
Left
Passiv

Standard

Jeg tror det er disse:
Brunalger (kiselalger) Dette brunfargede algebelegget dekker ofte bunnlaget som på steiner og grus, planteblader og glassruta. Dukker ofte opp i nyoppsatte akvarier. Årsaken ligger trolig i for høye nitratverdier, pH over 7.5, for hardt vann, eller at belysningstiden er for lang (over 12 timer). Oftere delvannsbytter kan hjelpe. I nystartede akvarier vil disse som regel forsvinne av seg selv etter en etter hvert. Algeetende fisk som Crossocheilus siamensis og ancistrus-arter sies det kan beite disse.

Vannverdiene er bra nå, men i starten skiftet jeg vann til jeg trodde jeg hadde tørna.
Og jeg skal bytte vann enda litt oftere. Lyset blir nå regulert med timer, slik at de står på max 8 timer pr. dag. Det er ikke for lenge eller?

Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 22:29   #14
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Standard

Synes du kan ha det på i 10 timer, jeg. Plantene skal jo ha ca 12 timer, egentlig. Dette justerer seg nok bare du får skiftet ut litt planter.

Har du masse fisk oppi? Om det er for mye fisk, kan dette også ha noe å si.

Gammel 14-12-09, 22:35   #15
Left
Passiv

Standard

Jeg fikk noen rare råd når karet mitt ble startet opp. Kan hende jeg har for mange fisker, men det har dødd noen også underveis. Skal ikke kjøpe nye på en stund.

Jeg har 1 Gibbiceps, en Praktbotia, 1 Pansermalle, 9 Neontetra, 2 Molly, 1 Platy, 2 Honninggurami - og 3 yngel som begynner å gro til. To platy og en guppy.
Har som sagt 60 liter, så særlig mange flere fisker er nok ikke å anbefale.

Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 22:38   #16
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Standard

Det var vel ikke så grassalt mye, egentlig. Vær varsom med matingen fremover. Se at de spiser det du slipper oppi, slik at ikke så mye ramler på bunnen. Du kan også kjøpe granulatfòr, det er små kuler/klumper som ikke smuldrer helt i fillebiter.

Gammel 14-12-09, 23:31   #17
Left
Passiv

Standard

Nå forer jeg med en mellomting. Bruker flakfór, men det er mye tykkere enn det flakfóret jeg har brukt tidligere, og det er rundinger liksom. Jauu skikkelig god forklaring
Og jeg forer med en slik tablett for bunnfisk pr. dag.

Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 23:37   #18
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde samme problemet i 520-literen for noen år siden. De endte med at vi la akvariet brakk.
Vi fant ikke ut av problemet. Akvariet sto under trappa i 2 etg. uten sollys.
Det så ut som brunt slim både på glasset og plantene.

Vi startet det opp igjen i fjor. Med samme pumpe, nytt filter og vi bruker blanding av aktivt kull og watt. Kullet bør has i en strømpe slik at du unngår at kullpartikler kommer inn i vannet. Fyll rundt med watt. Vi har ikke hatt dette problemet etter vi startet på nytt.

Gammel 14-12-09, 23:40   #19
Left
Passiv

Standard

Jeg skal først og fremt prøve å røske ut alle plantene, få inn friske planter, og ta ut rot og annet jeg har i det, og skure godt, samt bytte vann oftere.
Skal se etter ei litt bedre pumpe også tror jeg. Dette er en sånn pakkeløsningsgreie, og jeg ser ikke for meg at det er av særs god kvalitet

Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 23:42   #20
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Standard

Det kan nok lønne seg. Hvorfor vi fikk slimet i akvariet fant vi aldri ut av, men vi har flere akvarier uten å ha hatt det problemet.

PS! Vi bytter ikke vann, fylle bare opp når det fordamper. Pass på å ha samme temperatur på vannet du fyller i, som det er i karet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:56.