Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Kan noen forklare veiavgiften for meg?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-09, 15:06   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan noen forklare veiavgiften for meg?

Nå spør jeg bare fordi jeg ikke vet noe om det altså, ikke fordi jeg skal sukke og stønne over høye avgifter og slikt i Norge. Jeg havner stadig i diskusjoner om dette her med bommer og veiavgift (av en eller annen grunn) og vet altfor lite om det. Så enlighten me, noen.

Hva går egentlig veiavgiften til? Vi betaler jo ganske store summer i veiavgift hvert år, mange milliarder. De fleste familier i dag har vel også to biler, hvertfall om de ikke bor midt i byen. Når jeg begynner å jobbe blir vi helt avhengig av to biler dersom jeg ikke får jobb i gåavstand herfra, da må vi betale TO veiavgifter. Vel, nok om det.
I tillegg til all denne veiavgiften har vi bommer. Bommene her i Stavanger/Sandnes skulle stå til 2008, så ble det utvidet til 2011, og nå snakker de om enda lenger + økning i prisen, 30,- kroner per passering.

Er det sånn at vi ikke betaler NOK veiavgift? Eller går den egentlig til noe annet? Hvorfor må vi ha bommene i tillegg, og hvorfor setter de opp prisene hele tiden i takt med at også veiavgiften øker? *domm*

Gammel 15-12-09, 15:11   #2
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Sv: Kan noen forklare veiavgiften for meg?

Jeg kjenner jeg river meg i håret bare ved innlegget ditt.

Det er ikke veldig spennende for småbarnsfamilie i middeklassen å betale 12500 i forsikring, 2500 i bompasseringer og veiavgift på 6000. Ja, og da har vi jo ikke tatt bensin, eventuelle abbonement i NAF, slitedeler i betraktning. Det blir noen ugreie tusenlapper i måneden. Sårt trengt til andre ting, men må ha bilene også.

Ulvhedina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 15:21   #3
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Du mener årsavgiften?

Årsavgiften er en rent fiskal avgift, dvs. at inntektene fra avgiften går direkte i statskassen uten noen form for øremerking. Avgiften er ikke ment som en kompensasjon for bilførerens bruk av vegnettet, og tar ikke hensyn til om kjøretøyet benyttes lite eller mye.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 15:23   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jålebeinet, her.

Du mener årsavgiften?

Årsavgiften er en rent fiskal avgift, dvs. at inntektene fra avgiften går direkte i statskassen uten noen form for øremerking. Avgiften er ikke ment som en kompensasjon for bilførerens bruk av vegnettet, og tar ikke hensyn til om kjøretøyet benyttes lite eller mye.

Aha, ja det er den jeg mener. Het det veiavgift før, eller er det bare et sånn folkemunne-ord, slik som "mamma-permisjon" osv? Og det er en avgift man må betale bare for å eie en bil og det er det? Litt rart, egentlig.

Gammel 15-12-09, 15:32   #5
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Det er nok sikkert i utgangspunktet tenkt som en veiavgift, selv om den ikke øremerkes. Så har pengene gått til andre poster på budsjettet, og man har måttet finansiere veier med bompenger blant annet.

Men når det er sagt. Tenk dere Tyskland, mye greiere geografi enn oss, og der bor det omtrent 80 millioner mennesker. Vi bor i en lang tarm, med masse holmer, fjell, bruer, tuneller osv. Og vi er 5 millioner mennesker. Klart at det er dyrere pr person å bygge vei her til lands så lenge vi skal ha veier i de ytterste utpostene. Sånn er det bare.

Så derfor har vi mye dyrere biler, pluss en del andre avgifter.

Men jeg synes i en sånn diskusjon at det fortsatt er viktig å huske at Norge er et veldig godt land å bo i. Det må betraktes på lik linje som å vinne i lotto - det å bli født i Norge. Synes i alle fall jeg.

(nå er ikke jeg noen avgiftstilhenger sånn sett, men noe må nok til for å få landet til å gå rundt. Men det er vel ofte (mis)bruken av pengene på budsjettet som opprører meg mest)

Gammel 15-12-09, 15:36   #6
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Meningen er at de som er med på å forurense og skade mennekser og dyr skal også være med å betale. På den ene og andre måten.

Den kom for første gang i 1917 :åpplyser:

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 15:37   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

De fleste familier i dag har vel også to biler, hvertfall om de ikke bor midt i byen.

Jeg aner ingenting om veiavgifter, men ville bare flisespikke litt, fordi så vidt jeg kan se fra SSBs statistikker, så stemmer ikke dette. Det er betydelig flere familier med en bil, enn med to. Nå har jeg ikke sortert vekk byer, riktignok.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 18:15   #8
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jålebeinet, her.

Meningen er at de som er med på å forurense og skade mennekser og dyr skal også være med å betale. På den ene og andre måten.

Den kom for første gang i 1917 :åpplyser:

Kostnaden for bilkjøring er mer enn produksjonskostnad for selve bilen, bensinen og veiene.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:37.