|
Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Kan noen fortelle meg litt om lyspærer?* Hvor mange typer finnes?
![]() |
#2 |
Aktiv
Medlem siden: Dec 2009
![]() |
![]() Sv: Kan noen fortelle meg litt om lyspærer?Et lynkjapt svar til deg, him, som et første forsøk her på forumet! Beklager at svaret er litt "enkelt" utformet, skal sette meg bedre inn i de layoutmessige mulighetene på forumet senere. Nå bare klør jeg etter å få teste litt.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Kan noen fortelle meg litt om lyspærer?Og så kan jeg legge til at sparepærer (ja, også de som er utformet som vanlige pærer) har er veldig kaldt lys som overhodet ikke gjør seg i alle lamper.
![]() |
#4 |
Aktiv
![]() |
![]() Sv: Kan noen fortelle meg litt om lyspærer?Ja, en del sparepærer har kaldt lys men ikke nødvendigvis. Det kan du sjekke ut selv ved å undersøke pærens "fargetemperatur", som måles i Kelvin-grader (forkortet K), De kalde lyspærene, som har en fargetemperatur på 4200 K eller mer (dagslys har en fargetemperatur på ca 6500 K en klar og skyfri dag) gir et godt arbeidslys, men et utrivelig "stuelys". Godt "stuelys" slik vi er vant til det i Norge får du om du bruker pærer med 3200 K eller lavere. Vanlige lyspærer har/hadde en fargetemperatur på 2700-2800 K. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Kan noen fortelle meg litt om lyspærer?
Jeg har stort håp om at LED-pærer skal bli mer anvendelige også i stuer, og at de etterhvert tåler dagens -heh- lys. LED-pærer kommer også i samme utforming og dimensjoner som vanlige glødelamper.
![]() |
#6 |
Leser
|
Ja, veldig.
![]() |
#7 |
Sviiisj!!
|
Mener du at dette også gjelder for LED-pærer? De har jo veldig mye lengre levetid, i alle fall. Må legge til at jeg egentlig ikke har peilig, jeg er bare nysgjerrig, og håper at verden går fremover.
![]() |
#8 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Kan noen fortelle meg litt om lyspærer?Jeg vet ikke hvordan det er nå, men tidligere var det spesielle regler i Norge, pærene i Norge hadde flere lystimer enn de sørover i Europa, dette pga mørketiden her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Aktiv
![]() |
![]() Sv: Kan noen fortelle meg litt om lyspærer?Nei, Kanina, når det gjelder LED-pærene tar jeg et lite forbehold. De varer lengre, men foreløpig er de ganske lyssvake, så du trenger flere i samtidig bruk for å få samme lysmengde. Men når disse kan produseres lyssterke nok til å erstatte vanlige pærer på 40 W og 60 W uten å koste en tusenlapp, blir de miljømessig bedre enn wolfram-pærene. De kommer nok, men vi har dem ikke ennå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Aktiv
![]() |
![]() Sv: Kan noen fortelle meg litt om lyspærer?Hyggelig at du lærte noe nytt, annemede! Jeg lærer også noe nytt hver eneste dag. Gjør jeg ikke det, anser jeg dagen som bortkastet! Og på dette nettstedet har jeg lært en hel del nytt i dag! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan noen fortelle meg litt om lyspærer?Er det ikke slik at forbudet mot de gamle pærene bare skal vare noen år? Og så håper man at folk fotsetter å bruke de etter det når de ser gevinsten? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|