Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-09, 23:19   #21
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Jeg har en oppskrift jeg antar er autentisk (sånn utenom elgen ) i den fine indiske kokeboka mi. Elgkorma heter den, men kan lages med andre typer kjøtt. Med yoghurt, gurkemeie, spisskumen, muskat, tomatpuré, kokosmasse, koriander++. Si i fra hvis den er interessant. Har ikke prøvd den selv, men har planer.

Gammel 16-12-09, 23:20   #22
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Nå har jeg ikke sjekket ut oppskriften på curryen (jeg elsker Boeuf bourgignon), så om den er autentisk eller ikke på andre områder kan jeg ikke bedømme.

Men det fins da en stor minoritet i India som er muslimer, og de kan vel spise oksekjøtt? Jeg var på en indisk restaurant i Oslo, hvor vi spurte innehaveren om dette med oksekjøtt på menyen, og han sa da at de var indiske muslimer, og dermed spiste oksekjøtt (i alle fall i Norge, om det er lov i India vet jeg ikke).

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 23:21   #23
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg har en oppskrift jeg antar er autentisk (sånn utenom elgen ) i den fine indiske kokeboka mi. Elgkorma heter den, men kan lages med andre typer kjøtt. Med yoghurt, gurkemeie, spisskumen, muskat, tomatpuré, kokosmasse, koriander++. Si i fra hvis den er interessant. Har ikke prøvd den selv, men har planer.

Hvis den kan lages dagen før er den absolutt av interesse!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 23:23   #24
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne godt ha funnet på å servere en indisk-inspirert curryrett, men ikke den der. Sorry! Bruk oppskriften i bloggen min på mutton shahi korma og erstatt lam med oksekjøtt, den er veldig enkel og faller i smak hos både små og store. Eller Svin Balchao, dersom du vil ha mindre saus og heller masse tilbehør. Begge kan lages dagen før, men vær forsiktig med chilimengden. Det blir sterkere når det står, la heller de som vil ha sterkt bruke en sterk chutney til eller noe sånt.

Om jeg ville servert indisk eller den rødvinsgryta er helt avhengig av hva slags folk det er som kommer. Jeg synes det virker forfriskende med curry i jula, jeg.

Gammel 16-12-09, 23:23   #25
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Mulig det spises storfekjött i enkelte deler av India, ja. Der vi var, var det ikke aa faa. Du har forsaavidt rett i at det ikke spiller noen rolle naar de som kommer ikke er Indere, men jeg tenkte saann at resten kanskje ikke smakte saerlig indisk hvis oppskriften var fornorsket, og det er jeg skeptisk til. Men det er jo ikke verre enn at du kan prövelage paa forhaand. Var jo ikke akkurat noen komplisert greie aa pröve ut, mener jeg.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 23:25   #26
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Dette er en meget autentisk oppskrift, den går andre oppskrifter en høy gang. Kan med fordel lages dagen før.
Chicken tikka masala
4 personer

Marinade:
1 1/2 dl yoghurt (helst tyrkisk, gresk eller annen tykk yoghurt)
2-3 ts frisk ingefær, skrelt og fint revet
1-2 hvitløksfedd, pressede
1 ts mildt chilipulver eller paprikapulver
1 knivspiss sterkt chilipulver
2-3 ts støtte korianderfrø
½ ts salt
4 ss sitronsaft
ca 750 g kyllingfilet i terninger
8-12 bambusgrillspyd (bløtlegges)

Bland de 8 første ingrediensene godt i en bolle. Legg i kylling og vend dem i marinaden. Dekk til bollen og sett i kjøleskap natten over.

Tre så kyllingbitene på spydene og grill i 5-6 minutter eller til kyllingen er gjennomstekt. Snu spydene ofte.
Det er viktig at de grilles, eller du kan legge dem i langpanne. IKKE stek dem i panna, det bare setter seg fast og smuldrer pga yoghurten.

Masala saus:
2 ss ghe eller olje
2 løk, i tynne skiver
2 ½ cm frisk, skrelt og finhakket ingefær
2 hvitløksfedd, pressede
6 kardemommekapsler, helst grønne, lett knuste
2 ts garam masala krydder
2 ts malt koriander
1 ts mildt chilipulver eller paprikapulver
1 knivspiss sterkt chilipulver
3 dl kremfløte
2ss tomatpuré
4ss vann
½ ts sukker
½ ts salt
Lime

Varm ghe eller olje i en stor tykkbunnet kjele. Tilsett løk, ingefær og hvitløk, og rørstek på middels varme til løken er blank og myk; den skal ikke bli brun.
Tilsett krydder, og stek i 1-2 min til det begynner å dufte. Rør inn kremfløte, tomatpuré og vann. Kok sakte opp, og smak til med sukker og salt. La sausen trekke på middels varme i 10-15 min.
Legg kyllingbitene i sausen og la det trekke på svak varme i 5 min. Smak til med lime.

PS, ikke slump med krydderet, følg oppskriften nøye! Det er så mange smaker som skal komme frem at for mye av det ene og for lite av det andre kan rett og slett ødelegge den nydelige smaken.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 23:27   #27
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg kunne godt ha funnet på å servere en indisk-inspirert curryrett, men ikke den der. Sorry! Bruk oppskriften i bloggen min på mutton shahi korma og erstatt lam med oksekjøtt, den er veldig enkel og faller i smak hos både små og store.

Det er jo inspill jeg vil ha!

Men passer det med raita, nanbrød, chutney, peanøtter og bananer og rosiner og hva_har_du til denne da?

Gammel 16-12-09, 23:28   #28
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Det må være oksekjøtt, Benzo.

Gammel 16-12-09, 23:28   #29
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Hvis den kan lages dagen før er den absolutt av interesse!

De fleste gryter kan vel lages dagen før? Jeg aner ikke, sjelden jeg lager gryte.

Elgkorma

1 dl naturell yoghurt
800 g elgfilet (eller annen type kjøtt, husk å tilpasse koketiden slik at kjøttet blir mørt)
2 ts gule valmuefrø
2 ts malt sesamfrø
1 ts gurkemeie
2 ts malt korianderfrø
1 ts spisskummen
1 ts malt muskat
4-5 ss olje
200 g løk
1 ss tomatpuré
2 ss kokosmasse
2 ss finsnittet koriander
2 dl vann
10 mandler
1-2 dl fløte (kan sløyfes)
Salt etter smak

Garnityr:
1 ts garam masala
1 ss finsnittet koriander

1. Del elgfileten i biter på 2x3 cm. Bland alt krydderet i yoghurt og mariner kjøttet i ca. en time. Knus løken i kjøkkenmaskinen og mal mandlene.

2. Varm olje, stek løken lysebrun og tilsett kjøttet. La det steke i 3-4 minutter.

3. Tilsett tomatpuré, kokosmasse, litt koriander og vann. La alt koke 40-50 minutter.

4. Tilsett malte mandler, fløte og salt. Kok i 5-10 minutter til kjøttet er mørt.

5. Av slutt med garam masala og resten av korianderet. (Dette ville jeg utsatt, hvis retten skal lages dagen før.)

Gammel 16-12-09, 23:29   #30
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Det må være oksekjøtt, Benzo.

Åh, da hadde jeg tatt den andre gryta.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 23:30   #31
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Peanøtter, bananer og rosiner er nok tilpasset den gryta du har lagt ut oppskrift på.

Gammel 16-12-09, 23:32   #32
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

En av gjestene er ikke glad i søte ting til kjøtt. Det vil si at kokos kanskje utgår når jeg tenker meg om? Rent bortsett fra det får jeg jo utrolig mange gode forslag til hva som skal i kokeboksen min og prøves i 2010!

Gammel 16-12-09, 23:34   #33
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svin Balchao-oppskriften passer godt til skåler med kokosmasse, bananer, rosiner, cashewnøtter, mangochutney, raita + ris (gjerne med gurkemeie) og gjerne et indisk brød. (Juks og bruk pitabrød hvis du ikke rekker/orker bake, halvstekte nanbrød synes jeg ikke noe særlig om.) Balchao er nemlig fra Sør-India, hvor dette tilbehøret er vanligere.

Poenget med skålene er jo at folk velger det de vil.

Ellers er shahi kormaen veldig grei, dersom du ikke skal ha skåler med ting uansett. Til den ville jeg hatt ris, brød og chutney. Muligens en raita, f.eks med spinat og rødløk.

Gammel 16-12-09, 23:35   #34
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Men jeg liker jo ikke svin.

Gammel 16-12-09, 23:36   #35
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Standard

Jeg mente at begge kunne byttes ut med oksekjøtt.

Gammel 17-12-09, 00:07   #36
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det blir sannsynligvis ikke vin som tilbehør til noen av dem.

Nei da så, da er du ute og kjøre.

Men de curryoppskriftene du har fått over her virker jo nydelige og jeg elsker som sagt indisk, så ... ja, ikke mye til hjelp, egentlig. En god bouef bourggnon er mer selskapsmat for meg, men jeg er i og for seg enig med den over som mente at curry er forfriskende i julen. Og så virker det som du egentlig har mest lyst på indisk selv? Da hadde jeg sikkert gått for det, men helt klar en av de andre oppskriftene som er lagt ut her.

Rehman's på Løkka serverte forresten hjortecurry, så du kan sikkert gå bananas med hvilket kjøtt du vil (selv om jeg aldri har sett storfe på menyen på indiske restauranter?)

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 00:30   #37
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg laget jo Biff Burgund nettop med stort hell. Serverte med ferskt landbrød, aioli og salat. Du kan jo lage en skikkelig god og lukseriøs salat til. Det har du kanskje tid til når gryten ellers er laget dagen før.

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 00:43   #38
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg stemmer for Boeuf Bourguignon.

Denne har jeg laget flere ganger og fått mye skryt for.

Til 4
700 g benfritt oksekjøtt (gjerne biff av noe slag)
smør til steking
1 1/2 ts salt
1/2 ts pepper
ca 4 dl rødvin
ca 3 dl kraft (her bruker jeg oksefond med rødvin)
1 laurbærblad
1 ts tørket timian evt en frisk stilk
4 gulrøtter
ca 10 småløk evt 2 løk
150 gr bacon
200 gr sopp

Stek kjøttet og begynn å trekk det i væsken, avh av hvordan kjøtt man bruker, så varierer tiden det skal trekke. Når kjøttet har trukket i ca 30 min, så har man oppi løk og gulrøtter. Så lar man dette småkoke en stund... 30 min kanskje før man har oppi stekt bacon i små biter og stekt sopp og Voila, ferdig.

Serveres med poteter eller brød, gjerne i halvdype tallerkener og spises med skje... Kraften er himmelsk god!

Gammel 17-12-09, 23:09   #39
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Salat som tilbehør, tjah? Det går kanskje selv om det er grønnsaker oppi? /

Gammel 17-12-09, 23:12   #40
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skal plutselig lage biff burgund til 10 voksne i morgen, gitt! Gidder ikke salat til. Og har ikke bestemt meg for poteter eller brød. Jeg satser på denne oppskriften.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:27.