Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Trenger en åtteåring en egen pc?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-09, 11:31   #11
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Frem til de blir 12 år mener jeg det ikke er viktig at de er på nett.

Det er jeg uenig i. Dette er kanskje ikke helt tråden for meg, siden mitt barn er så lite at han ikke en gang har sett meg ennå (), men akkurat denne reagerte jeg litt på. Det er for så vidt litt på siden av diskusjonen da.

Jeg tror det er viktig at unger lærer nettvett så tidlig som mulig jeg; jeg innbiller meg at foreldrene har større påvirkningskraft jo mindre de er. Når de er så store som 12 blir det mye viktigere å henge med på det vennene driver med, og det er større press fra jevnaldrende på å bruke nettet til kommunikasjon. Da bør de ha lært seg hvordan de bør forholde seg til ting under kontrollerte former først - uten at jeg sier at man dermed bør slippe all kontroll så fort de blir 12, altså.

Jeg jobber med ungdom fra 15 år og oppover, og det er sjokkerende hvor lite kritiske de er til det de finner på internett. Selv ellers oppegående elever tror at Wikipedia har løsningen på alle spørsmål her i livet. Hvis det står på internett må det være Sant™. I videregående forventer vi at elevene skal kunne "bruke kilder på en selvstendig og kritisk måte" allerede i VG1, men det har de åpenbart ikke lært i løpet av ungdomsskolen. Det er ikke alle som er så støe på det når de går ut hos oss heller.

Nå har dette kanskje mer med foreldrenes datakunnskaper å gjøre enn med hvorvidt 8-åringer trenger egen pc. Det som er sikkert er i alle fall at unger i dag trenger å lære seg både generell pc-bruk og hvordan man bruker nettet fra nokså tidlig alder, så jeg ser det absolutt som en fordel at de har tilgang til en datamaskin hjemme, og at de lærer å bruke den under oppsyn. Jeg tipper at lillegutt her i huset nok får en "egen" pc nokså tidlig - satt opp etter hans behov - rett og slett fordi vi ønsker og trenger å ha våre for oss selv. Og vi kommer til å styre bruken hans fra lenge før vennene hans begynner å mene noe om hva en pc skal brukes til!

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:02.