Sv: Rød mann
Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.
Jeg har gjort det, men aldri når det er barn til stede og generelt ikke. Jeg husker jeg gjorde det i Danmark en gang og da ble jeg uglesett av alle fotgjengerene som sto og ventet på grønn mann og tutet på av en buss 150 meter lengre nede i veien. (Er det en dødssynd i Danmark? Tilsvarende overgang i Norge ville vært tett befolket av fotgjengere på rødt lys i Norge når bussen var så langt unna.)
Ja, i Danmark er det ikke lov, og man kan få bøter. En kompis av meg fikk det midt på natten i en biltom gate i København. I Norge er det "lov" å gå på rødt lys, men på eget ansvar tror jeg. Dvs. det blir ikke straffeforfulgt på noen måte i allefall.
Jeg går ikke på rødt lys om det er barn i nærheten, men hender at jeg gjør det ellers hvis jeg mener det er trygt.
Jeg så en fryktelig skremmende episode i krysset her nede, som har en liten øy mellom kjørebanene. To mødre med barnevogner og en liten fyr ved siden av gikk på rødt lys frem mot øya og ga gutten beskjed om å skynde seg. Han var da på full fart ut i neste kjørebane hvor det kom masse biler som måtte bråbremse og damene fikk heldigvis stoppet ham. Også LO de det bort!