Sv: Hjelp igjen ... Peugeot 807
Opprinnelig lagt inn av Grøten, her.
mrc: Skal sjekke opp rundt s-max!
Toyota'n nevnt over blir ganske gammel i vår prisklasse ja, så tror nok den utgår.
Fant en Galaxy på finn, 2005 modell, 104tusen km, 199000kr. En del utstyr på den. Men ser det er nevnt 2006+ så da hjelper det lite. 2006+ er noe høy i pris. Og hvordan er egentlig Ford og rust nå??
Peugeot er iallfall galvanisert og ruster ikke.
At et bilvalg skulle være så vanskelig.
Uansett tusen takk for alle som tar seg tid til å svare. 
Ford er galvanisert og har vært det lenge, men man kan få rustproblemer selv om biler er galvanisert/forsinket eller ikke. Problemet har vært et kvalitetsproblem med stål fra underleverandører, eller en produksjonsfeil over lang tid hos disse. Ford har hartt en del rustproblemer på blant annet Mondeo og Focus av forrige generasjon. De har ikke vært alene om å ha rustproblemer de senere år, også Mazda har hatt store problemer med rust. Toyota har også hatt en del modeller der man har hatt en del reperasjoner i ettertid. Sist ut nå med tilbakekalling var en del Yaris-modeller, og Avensis-modellen som gikk ut i 2002 lå veldig langt nede på listene.
Ford og Mazda har imidlertid løst disse problemene på bilene som har hatt det. I motsetning til f.eks. Mercedes som jeg har fått et inntrykk av gjerne har prøvd seg med å krangle med kundene.
Jeg vil vel tro Ford har 10-12 års rustgaranti. Jeg vil vel også tro at de har lært, for problemene de hadde med tidligere Mondeo og Focus har kostet dem mye.
Galaxy av forrige generasjon, som er samme bilen som VW Sharan og Seat Alhambra (bare at Ford bruker en del av sine egne motorer) hadde tidligere svært mye problemer. Dette er i dag også en ganske gammel bil teknisk sett selv om man har hatt en del oppdateringer. Disse kom vel på markedet i 1996. Det ble solgt en del Alhambra også i Norge - mulig de har holdt seg dårligere i pris enn Sharan og Galaxy. Skal man ha diesel tror jeg det finnes mest av det med Sharan og Alhambra.
2005-modellene av Sharan gjør det egentlig ganske bra hos Svensk Bilprovning, da etter tre års bruk og i snitt ganske høy kilometer sammenlignet med de fleste andre biler. Så det er vel en del som tyder på nå at nyere modeller har avskaffet en del av de problemene som disse bilene. Finnes ikke direkte tall på Galaxy og Alhambra hos Svensk Bilprovning, noe som trolig har bakgrunn i antall kontrollerte kjøretøyer for årsmodellen. Jeg vil vel videre tro at Galaxy har de samme oppdateringene som Sharan fra 04, ettersom disse tre bilene vel kommer fra samme produksjonslinje (ble produsert av VW).
Nye Galaxy er imidlertid en "helt egen Ford", basert på samme plattform som S-Max - bare gjort litt større.
|