|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#281 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg har også opplevd folk som humrer litt godmodig over at man har utdannelse - og presenterer seg som det når man blir spurt hva man driver med - for å jobbe i barnehage. At det skal være nødvendig, liksom. Det er jo bare barnehagetanter man er hele gjengen uansett, og hvor vanskelig kan det være å passe unger, liksom. |
![]() |
![]() |
#282 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
Som min gamle grandtante sa da mamma sa jeg tok førskolelærerutdannelsen: Ka du førtæll? Træng man utdannelse førr å skift bleia og tørk ongan i ræva nu?
![]() |
#283 |
Lysende norsk flaskekoker
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 |
Slumrende Ullteppe
|
Ja - det har jeg tenkt på noen ganger og.
![]() |
#285 |
Fartsfantom
|
Rart. Jg tok PPU i 1995 - høygravid med muntlig eksamen 5 dager før termin (som var 25.des). Den gangen var PPU (i Trondheim vel og merke) i 2 deler, dvs man kunne f.eks. ta 1.semester innenfor cand.mag.graden og 2.semester flere år senere, ev. som 10 vekttall etter å ha oppnådd cand.mag.graden. Kan hende de sa noe mer og, men at jeg ikke fikk med meg det iom at jeg hadde oppnådd cand.mag.graden med god margin FØR jeg tok PPU. Uansett så har jeg vekttall nok til å få adjunkt med opprykk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Det vil jeg nesten tro - for jeg tok også PPU i Trondheim og opplegget var helt likt det du beskriver. Jeg har ei venninne med realfaglig hovedfag som er "bare" lektor siden hovedfaget hennes er normert til 10 semester. Hun tok PPU noen få år før meg, sikkert omtrent da du tok det.
![]() |
#287 |
trøtt
|
"Personalet" - er det enkelt nok? Det er i hvert fall et ord jeg bruker som samlebetegnelse for "de-voksne-i-barnehagen" hvis jeg snakker med foreldre eller andre voksne.
![]() |
#288 |
flisespikker
|
Joda, men det er ganske mange arbeidsplasser der man har flere yrkesgrupper som jobber sammen, der noen f.eks. er forskere, noen er fagkonsulenter, noen er sekretærer, noen er økonomer, noen er stipendiater og noen er assistenter. Da bruker man "staben" eller "de ansatte" eller "personalet" eller "avdelingen" eller noe sånt - og så bruker man selvsagt "forskerne" hvis man skal si noe spesifikt om forskerne som arbeider på stedet, akkurar som man kan si "assistentene" hvis man skal si noe spesifikt om akkurat assistentene i barnehagen.
![]() |
#289 |
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.I vår bhg kaller vi alle med navn. Ingen blir kalt tanter her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
Nybegynner
Medlem siden: Feb 2008
![]() |
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Hvorfor kaller man de egentlig for "tanter" da? De er jo ikke det.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Det er vanlig i en del kulturer om omtale kvinner man omgås for tanter. I Brasil sier man f.eks. tia til kvinner, selv om de formelt sett ikke er tante til barnet. En form for benevnelse, som nok henger igjen fra gamledager her til lands. Man brukte jo også søster/sykesøster om sykepleiere. Da tittelen den gang da ble skapt, så lå den vel en omsorgsforståelse bak. Jeg forstår at man i dag ønsker å gå vekk fra den, både i forhold til yrkesstatus av lønnsmessige forhold. Men når det er sagt så har jeg aldri oppfattet ordet barnehagetante som noe negativt. Men da som en utenforstående. Sist redigert av Dronningen : 30-12-09 kl 11:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg hadde en periode et søksenpar fra Sverige i barnehagen, de kom og skulle være hos oss et år, mens faren fullførte utdannelsen sin. Barna hadde til da gått i barnehage i Sverige, og vi voksne brukte lang tid på å få barna til å kalle oss ved navn og ikke ved "frøken" - som de tydeligvis gjorde i sitt hjemland.
![]() |
#293 |
Aktiv
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Sør/øst landet
![]() |
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg jobber i barnehage som assistent, hva vi blir kaldt er det samme for meg i alle fall |
![]() |
![]() |
![]() |
#294 |
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er det samme for deg om de sier pedagogisk leder, førskolelærer eller tante ja?
![]() |
#295 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Vi sier "voksen" når vi omtaler de ansatte. Bruker navn hvis ikke. Helt ærlig så vet jeg ikke hvem som jobber som hva i barnehagen.
![]() |
![]() |
#296 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg sier forresten "pedleder" om ped.lederen. Det er kort og greit, i alle fall. Det er vel ikke fornærmende, håper jeg?
![]() |
#297 |
Tittel og tittel....
|
Jo, veldig, vi tar oss nær av alt
![]() |
#298 |
Ringskrømt
|
Jeg har sjelden problemer med å skille de ansatte fra hverandre. Jeg syns ped.ledere, samt førskolelærere, vanligvis har en helt annen måte å forholde seg til barna på. Altså en mer pedagogisk approach.
![]() |
#299 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.For meg ville det aa kalle barnehageansatte for tanter, vaert ment som en veldig positiv ting. Min sönn har alltid kalt mine beste venninner for tante x og tante y i stedet for bare navnet fordi dette for meg signaliserer en naermere forbindelse. Jeg har skjönt at det er fy-fy aa kalle barnehageansatte noe saant, derfor gjör jeg det ikke, men det ville egentlig vaert veldig positivt ment, mener jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Virkelig? Jeg hadde ikke kunnet se eller høre forskjell i direkte kontakt med barna, tror jeg
![]() |
|
|