|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Synd på deltakerne i Luksusfellen? | |||
Ja, jeg synes synd på deltakerne i LF |
![]() ![]() ![]() ![]() |
11 | 5,53% |
Nei, jeg synes ikke synd på deltakerne i LF |
97 | 48,74% |
Synd på noen av dem |
75 | 37,69% |
Dustepoll/har ikke sett programmet |
20 | 10,05% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?
Utrolig pinlig å være 27, eller 37 for den del, og bli reddet av pappa. Er søren ikke sikker på om jeg hadde gjort det for mine barn, men så er jeg også 99 % sikker på at mine barn aldri kommer opp i akkurat den problemstillingen.
Jeg synes også synd på folk som er i sterk ubalanse, jeg er bare ikke enig i at man kan bruke dette for å forklare alle slags problemer folk kunne havne i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
VeloppDragen
|
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
maler
|
Klart det gjør. Og det finnes relativt normalt utrusta folk som gjør dumme valg, som gjør gjentatte dumme valg og som kan trenge litt grundig opplæring for å slutte å gjøre dumme valg. Og at man ikke helt skjønner hele rekkevidden av det man driver med.
![]() |
#5 |
Halloen!
Ja, det virker jo som om akkurat den muligheten blir sett på som den aller minst sannsynlige.
Tja, jeg kan til nød strekke meg til å synes synd på dem fordi de er så dårlig utrustet i toppetasjen |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?Kasia: |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
En som trener
|
Det må være godt å vite. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Halloen!
Narkomane? Det tviler jeg på. Alkoholikere? :gjemmer rødvinsglasset: |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
© All rights reserved
|
Det må være både godt og betryggende å vite. Deler du fasiten med oss andre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
weird
Hvordan tror du det vil stå til i forhold til dømmesyken, da? Er de unntatt den også, tror du?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Halloen!
Tja, jeg kan vel alltids gi deg et seriøst svar selv om du er spydig: Vi gir dem ansvar i små doser allerede nå, og curler aldri. Jeg skrev uansett bare 99 % sikker.
Her skjønner jeg ikke helt hva du mener. Oppfatter du meg som dømmende, altså? Vel, de kan gjerne dømme litt sånn stille for seg selv i sofakroken (helst ikke, selvfølgelig) så lenge jeg slipper å se dem i Luksusfellen anno 2025.
Tja, være 40 år, melde seg på et tvilsomt TV-program, nekte å selge noe som helst av verdi for å komme ut av uføret, men heller spørre mamma om hjelp. Det oser ikke akkurat ansvarsfølelse, synes jeg da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?Jeg syns ikke synd på de, men jeg blir ofte misunnelig på inntektene de har.
Enig. Det er pinlig å se på all rosen de får fordi de har klart å betale regningene i en mnd.
Du er jo helt på bærtur rine. Det er flaut å lese det du skriver. Du kan aldri vite hvordan ungene dine blir. De kan bli narkomane, alkoholikere, gjeldsslaver, modeller, leger, millionærer eller kanskje en lege og narkoman. Det vet du ikke og at du gir de ansvar nå betyr da ikke at de ikke kan bli narkomane. Tror du virkelig at alle narkomane har foreldre som gjør alt for ungene, at de aldri har fått ansvar hjemme?
![]() |
#13 |
weird
Ja hvem trenger vel empati når man har finansene i orden? Eller noe sånt? I såfall har nok vi litt forskjellig verdisyn. Jeg vil heller se at mine barn feiler og lærer av det i forhold til personlig økonomi, enn å f.eks. oppleve at de sjelden klarer å møte folk som har det tøft med annet enn fordømmelse og trangsynthet. Dersom de forhåpentligvis har en ok økonomi, så håper jeg de er medmenneskelige og ydmyke nok til å ikke rakke ned på andre som sliter. Medmenneskelige fordi folk som sliter sjelden har det særlig ok. Og ydmyke fordi livet er uberegnelig og kommer i klumper. Det er ikke kun fantastiske personlige egenskaper som gjør at noen ikke sliter mens andre gjør det. Livet kan gi en og annen ørefik også.
Akkurat dette med utstrakt bruk av bl.a. kausjonister er en ting jeg ikke er begeistret for med Luksusfellen. (Jeg har tidligere blogget mer omfattende om hvorfor her.)
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Shake it out!
|
Jeg er ikke veldig inne på gjeldsordninger i USA, men det jeg vet er at man her har en ordning som gjør at man kan låne penger på hus, og så er man ikke personlig ansvarlig for lånet - det er det banken som er. Det vil si at man kan låne penger til hus, og om man ikke lengre klarer å betale lånet, så overtar banken huset, og man sitter igjen gjeldsfri (og husfri...). Men med en så dårlig kredittverdighet at man ikke får lån igjen med det første. Så ok, man starter på skratch igjen, men må bruke lang tid å på opparbeide seg kredittverdighet igjen
![]() |
#15 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Fint du har tiltro til dine barn, men så enkelt som du fremstiller det, er det ikke. Alle kan "falle utenfor" på en eller annen måte, det burde du vite. Jeg har sett flere eksempler på tenåringsjenter fra "ordentlige hjem", sånne jenter som tar ansvar og er empatiske, skoleflinke og you name it, som etter å ha blitt forelsket i det vi vil kalle for en bad boy, går den samme veien selv. Og foreldrene sitter som spørsmålstegn. Venner og forelskelse er ofte viktigere faktorer enn at ungen har hatt et strøkent hjem, både på den ene og den andre måten... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Enig, alt kan ikke legges på foreldrene slik Rine fremstiller det. Man kan gjøre så godt man kan, men før eller siden kan det gå galt, og miljøet ungene vanker i har ofte veldig mye å si. Ungdom er ofte svært lettpåvirkelige og hører heller på venner enn foreldre i en viss alder, de tror de er udødelige og at ting ikke får alvorlige konsekvenser. Jeg gjør mitt beste med mine barn, men å gå så langt som å si at jeg er 99 % sikker på at de ikke vil havne på noe skråplan vil jeg ikke. Jeg HÅPER de får et sunt og godt liv og jeg gjør som sagt alt jeg kan for at det skal skje, men ingen kan vite hva fremtiden bringer.
![]() |
|
|