Sv: Hjemmehjelp fra 10 forskjellige land
Jeg jobber i hjemmesykepleien og blir dessverre ikke forundret over å lese artikkelen. Å skaffe flinke og kvalifiserte hjemmehjelpere er noe av de vanskeligste å få til i følge sjefen min. Jeg føler med en leder som tydeligvis sliter med å dette til når det er så stor gjennomtrekk som det tydeligvis må være i distriktet damen i artikkelen kommer fra.
Vi er langt heldigere hos oss når det gjelder hjemmehjelpene. Vi har 5 faste damer som deler på pasientene, og har stort sett sine "faste" som de følger opp. Mange av dem sørger også for at pasientene får seg en dusj mens de er der og vasker. Flinke og pliktoppfyllende voksne damer alle sammen. Ikke alle er norske, men alle snakker bra norsk. Disse gjør også en viktig jobb i forhold til at de ofte blir den første instansen som møter pasientene i hjemmesituasjonen. Ofte får vi rapporter fra dem om at kundene deres kan være i ferd med å f.eks bli svært glemsomme, har gått ned i vekt eller ikke klarer å ta vare på seg selv så godt lenger. Da blir det lettere for oss å gå videre med dette og se hva vi kan gjøre på pleiesiden.
På pleiesiden har vi gjennomført primærsystem som fungerer i allfeall delvis så lenge det ikke er ferieavviklinger og mye sykdom. Alle pasienter har en primærkontakt og en sekundærkontakt. For mange vil dette si en sykepleier og en hjelpepleier. De pasientene som f.eks kun får dusj en gang i uka og ingen hjelp, ellers er fort de som blir kasteballer i systemet pga turnusjobbingen.
De som får jevnlige og faste besøk får mange pleiere innom, men ofte de samme på dagtid. Mine primærpasienter har max 5 sykepleiere å forholde seg til igjennom året i hverdagene, og blir godt kjent med oss. Den som har primæransvaret har ansvar for alt som foregår rundt pasienten, som sårstell, stelleplaner, kontakt med lege osv. så vi unngår rot og forvirring.
De som gir uttrykk for at de ønsker så få pleiere som mulig tilstreber vi å få til det i den grad det er fysisk mulig.